Konsekvenser vid körning av ostrypt???

Tommmy

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2007
Hoj
Yamaha XVS 650 Dragstar -99
Tjena!

Jag har en en hoj som har 27 kw (ca 37 hk) men har enbart ett mellankort (25 kw/34 hk), så det skiljer sig enbart ca 3 hästkrafter. Hojen är registrerad på 27 kw.

Vilka konsekvenser kan detta få om man blir stoppad av polisen? Vill med andra ord veta om man kan förlora körkort? :)

Jag vet att det går att strypa hojen och registrera den, sen bara ta bort strypningen och köra. Men behöver man verkligen göra detta då det skiljer så lite.

Tack på förhand! :yoparty

I lagens mening så är det ingen skillnad på att ha 3 hk för mycket eller 80hk för mycket.

Men jag tror inte att det finns nån pålis som klarar av att känna skillnaden på dom 3hk som du har för mycket, så dom kommer nog inte att kräva en bänkning. :tummenupp

Är det dragstaren så klarar du väl ändå Vikt/effekt förhållandet som krävs för mellankort?

I lagens mening så är det ingen skillnad på att ha 3 hk för mycket eller 80hk för mycket.

Men jag tror inte att det finns nån pålis som klarar av att känna skillnaden på dom 3hk som du har för mycket, så dom kommer nog inte att kräva en bänkning. :tummenupp

Men kan de inte bara kolla upp ifall hojen är registrerad som en tung- eller som en mellancykel, det står ju på körkortet att man enbart får köra mellancyklar?

Är det dragstaren så klarar du väl ändå Vikt/effekt förhållandet som krävs för mellankort?

Räcker det med enbart vikt/effekt förhållandet eller måste den också vara 25 kw på pappret?

Last edited:
Men kan de inte bara kolla upp ifall hojen är registrerad som en tung- eller som en mellancykel, det står ju på körkortet att man enbart får köra mellancyklar?

Räcker det med enbart vikt/effekt förhållandet eller måste den också vara 25 kw på pappret?

Det där vet någon annan mycket bättre än vad jag gör, jag vet bara att det är vanligt att man inte behöver strypa stora tunga glidare så mycket.
Risk finns att det måste skrivas in i regbeviset IAF.

Kolla med bilprovningen eller VV i morgon

Här även hört hojarna förlorar lite effekt med åldern då jag har en -99 men det skiter väl polisen i, de kollar väl bara papprena?

De kollar bara upp i registret vad den är reggad på. Står det 27 kW och du enbart har "A begränsad" åker du dit på olovlig körning. Spelar ingen roll om den väger 500 kg med sina 27 kW.

Som någon tidigare har nämnt så är hojen enligt lag klassad som en tung och du åker dit för olovlig körning.

Här även hört hojarna förlorar lite effekt med åldern då jag har en -99 men det skiter väl polisen i, de kollar väl bara papprena?

Polisen slår på ditt reggnummer och voila 27Kw = tung hoj = böter.

Tror ni att försäkringsbolagen hade gjort avdrag på försäkringpremien bara för att min "R1 -98" är lite äldre och sliten därav mindre effekt än vad papperna säger.

vad händer om man kör en 25 kw-hoj som i verkligheten visar sig vara låt oss säga 86 kw?

Det där vet någon annan mycket bättre än vad jag gör, jag vet bara att det är vanligt att man inte behöver strypa stora tunga glidare så mycket.
Risk finns att det måste skrivas in i regbeviset IAF.

Kolla med bilprovningen eller VV i morgon
Den får inte vara över 25kW, men inte heller ha ett vikt/effekt förhållande över gränsen, alltså både och gäller. Så har jag förstått det i alla fall.

Den får inte vara över 25kW, men inte heller ha ett vikt/effekt förhållande över gränsen, alltså både och gäller. Så har jag förstått det i alla fall.

Aha, okej, det kan vara så att jag har masuppf... missupfattat, jag hade för mig att man fick ha mer än 25kw om hojen var så tung att man inte överskred 0.16kw/kg.

Jag läste någonstans om en Harley som var nerstrypt till mellanklass som "gick bra eftersom den inte behövde strypas så mycket eftersom den var så tung" och fick för mig att man bara behövde uppfylla vikt/effekt.

Men som sagt, ring bilprovningen/vägverket och kolla saken.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard