Konkurrenter till ER6-F?

BMW F800S.. ABS är standard och klart snyggare än konkurrenterna med enkelsving t.ex. Dessutom "underhållsfri" remdrift och mycket billig försäkring via if.

Såg några nya och nästan nya för 69000 kr av tidigare årsmodell.

Håller med, den är billig i service också. Ägandekostnaderna är minimala. Som bonus drar den väldigt lite bensin. Lite mer flås i motorn kontra kawan (provkört bägge).

Men båda två (och fazern) är väldigt fina och ekonomiska val i den klassen. Provkör och köp den som du tycker är bäst.

BMW försäkringen

Last edited:
Du behöver egentligen inte helkåpa så länge du har en hyfsad toppkåpa. Jag hade tittat på XJ6 Diversion om det gäller en ny hoj. Övriga hojar som nämnts här är absolut bra hojar men dom är också dyrare. Du kan tydligen tänka dig en renodlad sporthoj också(CBR 600) och då blir det helt plötsligt fler kandidater. Honda VFR är annars den perfekta kompromissen mellan sport/pendling/touring. Dessutom är dom skottsäkra rent funktionsmässigt.

Yamaha XJ6 Diversion skulle jag definitivt titta på. Samma prisklass, billig och försäkra, liknande sittställning / komfort men har fördelen att den är massor snyggare än Er6:an. En annan fördel är att den också har ABS.

helt klart snyggare, och bättre finish överlag. Kolla också på Yamaha FZ6 S2 som har några fler hästkrafter

Vad var det som fick dig att överge ER6an som kandidat?

Jag stod och vägde mellan Kawasaki ER6, Yamaha XJ6 och FZ6.
ER6an gick bort främst pga. det nkosmetiska (framlyktan :s).
XJ6an gick bort främst pga. saknade av ABS.

Sen kom FZ6an in i bilden: alu-ram, ABS och mer kräm. Kändes mer gedigen på nått sätt, jämfört med ER6 och XJ6 som kändes som riktiga budgethojar. Priset låg ungefär som ER6 ABS.

Alltså, främst känsla. Känn och kläm, provsitt, provkör. Alla har olika smak :)

Jag stod och vägde mellan Kawasaki ER6, Yamaha XJ6 och FZ6.
ER6an gick bort främst pga. det nkosmetiska (framlyktan :s).
XJ6an gick bort främst pga. saknade av ABS.

Sen kom FZ6an in i bilden: alu-ram, ABS och mer kräm. Kändes mer gedigen på nått sätt, jämfört med ER6 och XJ6 som kändes som riktiga budgethojar. Priset låg ungefär som ER6 ABS.

Alltså, främst känsla. Känn och kläm, provsitt, provkör. Alla har olika smak :)

ER6F är betydligt snyggare än nakenmodellen. Visst, det finns två läger som debatterar det där .. För mig var det ingen tvekan, FZ6 S2 var bättre på de flesta sätt

BMW F800S.. ABS är standard och klart snyggare än konkurrenterna med enkelsving t.ex. Dessutom "underhållsfri" remdrift och mycket billig försäkring via if.

Såg några nya och nästan nya för 69000 kr av tidigare årsmodell.

Går tydligen att stunta med dem också :tummenupp
[YOUTUBE-ID]pKAIz94s39o[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka