Konkurrenter till ER6-F?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Goddag!

Suktar lite efter en ER6F då det verkar vara en bra förstahoj som ligger helrätt i pris.
Antar att enda skillnaden mot den nakna modellen är helkåpan.
Känns som att en kåpa kan vara skönt då jag kommer åka en del längre turer.

Vilka är konkurrenterna till denna hojen?
Lite halvsport sådär men någon form av vindskydd.

Är inte så hemma på alla modellerna men det antar jag att ni är :rolleyes:

Mvh
Rickard

Jag har inte er6:an själv, men plöjt en del information på nätet.
Den här sidan jämför n och f och versys (och rekommenderar versys).
http://blogs.nst.com.my/man-on-wheels/kawasaki-650cc-shootout-versys-vs-er-6n-vs-er-6f
Ovanstående jämförelse trycker på fördelen med kåpan (om än plastig och resonansgivande) i högre farter. Andra, bl.a. i ER6 tråden i det här forumet, menar att man lätt kan köra 120 km/h utan problem med kåpan. Däröver behöver man lite starkare underarmar. Själv så är jag sugen på naked versionen för jag tycker kåpan förfular för mycket :) Men jag ska provköra bägge så att man får en känsla av vinddraget. Jag har starka underarmar så det är inget problem ;)

Yamaha XJ6 Diversion skulle jag definitivt titta på. Samma prisklass, billig och försäkra, liknande sittställning / komfort men har fördelen att den är massor snyggare än Er6:an. En annan fördel är att den också har ABS.

ER6an (den nakna) har jag kört mycket och jag tycker den är kanon. 140-150 är inga problem, sen börjar det blåsa mycket. Den toppar 220 (exakt) på mätarn om man ligger och pressar från kungsbacka till gbg med alla kroppsdelar invikta och huvudet vilandes tungt på tanken ;)

Suzuki SV 650 eller numera Gladius har en liten "härlig" V-twin och halvkåpa. Några fyrcylindriga alternativ är Honda Hornet 600 eller Suzuki GSR 600, där finns ABS att köpa till men ingen halvkåpa.

Tja, här kommer jag och e partisk men kan säga att jag e jäkligt nöjd med min cbf 600 sa, ett alternativ i samma klass som er6f. Med ABS (jäkligt skönt att ha när man bromsar över diverse vägmarkeringar i regn) och 78hk så rör den på sig och är smidig och lättkörd. Enkel att packa också, bra packväskor från Honda när man ska ut lite på tur.

Kan väl bara klaga på att den drar uppåt 0,6 när man snittar lite högre hastigheter (170+)...

Kanske inte den snyggaste hojen på stan men funkar lika bra för pendling till längre turer.

Lycka till med hojvalet!

Mååånga alternativ...

Naken/streetfajterhojar i den storleksklassen finns hos flertalet tillverkare. Triumphs asgrymma Street Triple, Cagiva Raptor med sin Suzuki-spis (exakt samma som i SV650), Ducatis små-Monster, Yamahas XJ6 eller FZ6 m.fl. m.fl. Smak och pengar avgör...

Jag har för mig att XJ6 inte finns med ABS i Sverige, däremot har jag sett det i utlandet.

Jag kanske missminner mig men jag har för mig att Diversion (kåpversionen) finns att köpa med ABS för några tusenlappar mer. Dock stämmer det mycket riktigt att nakenvarianten inte finns att köpa med ABS i Sverige, vilket enligt mig är helt puckat.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34194

Där finns en Diversion, skitbillig och asläcker (för att vara halvkåpehoj). Köp den omgående.

Min första hoj är den jag har nu, er6n med Abs. Har varit jättenöjd. Jag kan sakna kåpa men å andra sidan så känns en naken hoj så smidig på alla sätt. Det lutar åt en VFR för mig nästa år så ma. Kan göra lite längre resor. Kan bara rekomendera er6 som första hoj. Billig, tillräckligt med kraft samt riktigt snygg. Ett gemytligt problem du har, finns massvis att välja på i den klassen.

Sambon provkörde lite hojar i den klassen, bla ER-6 och XJ6N. Yamahan vann klart på utseendet, men "var karaktärslös och lät tråkigt och för lite". Kwaken såg däremot inte så kul ut, men den var kul att köra och lät roligare.
ABS såg vi som ett plus tills jag provkörde och testade den från 120-130 med att nypa åt för fullt, då den började bromsa bra för att sedan släppa på bromstrycket ganska markant i 15-20 m och sen lägga på hejdarna för fullt igen. Detta upprepades 3 ggr i rad. Tyvärr var jag lite stressad att komma ifrån handlaren så jag hann inte ta upp det, men har läst om samma fenomen i ett engelsk test. Visst, blött och vita linjer och whatever, men ett system som lägger på 5 meter bromssträcka under bra förhållande är inte bra. Men den stora frågan är ju hur man handlar under ett skarpt läge när den där bilen svänger ut framför en, man tar ett bamsetag om hejdarna och systemet börja släppa upp bromsarna. Ar du kall nog att bara hålla kvar det, eller kommer du släppa upp och ta ett nytt tag?

Sen kollade vi in Street Triplen, och efter den provkörningen var det inget snack om vad hon ville ha. Lättkörd, snygg och extremt fakkin rolig. Den kanske ligger en prisklass över de andra budgethojarna men 3-4 klasser över körmässigt. En riktig fullträff från killarna i Hinckley!

Kanske var kass ABS på just den hojen, men enligt Motorrads test så spöar ABS även en riktigt erfaren "bromsare" :tummenupp

http://www.motorrad.se/?nid=252

Dessutom utan att man behöver behålla kylan i en paniksituation. Det är ju en sak att prestera när man har fokus på det, en annan när man är ute i trafiken och många andra saker tar uppmärksamhet.

En av de saker som man just måste tänka på med ABS är just att inte släppa och göra omtag.

Sambon provkörde lite hojar i den klassen, bla ER-6 och XJ6N. Yamahan vann klart på utseendet, men "var karaktärslös och lät tråkigt och för lite". Kwaken såg däremot inte så kul ut, men den var kul att köra och lät roligare.
ABS såg vi som ett plus tills jag provkörde och testade den från 120-130 med att nypa åt för fullt, då den började bromsa bra för att sedan släppa på bromstrycket ganska markant i 15-20 m och sen lägga på hejdarna för fullt igen. Detta upprepades 3 ggr i rad. Tyvärr var jag lite stressad att komma ifrån handlaren så jag hann inte ta upp det, men har läst om samma fenomen i ett engelsk test. Visst, blött och vita linjer och whatever, men ett system som lägger på 5 meter bromssträcka under bra förhållande är inte bra. Men den stora frågan är ju hur man handlar under ett skarpt läge när den där bilen svänger ut framför en, man tar ett bamsetag om hejdarna och systemet börja släppa upp bromsarna. Ar du kall nog att bara hålla kvar det, eller kommer du släppa upp och ta ett nytt tag?

Sen kollade vi in Street Triplen, och efter den provkörningen var det inget snack om vad hon ville ha. Lättkörd, snygg och extremt fakkin rolig. Den kanske ligger en prisklass över de andra budgethojarna men 3-4 klasser över körmässigt. En riktig fullträff från killarna i Hinckley!

Idag hade jag köpt Street triple utan tvekan. Billig hoj som varar längre än ER6.

BMW F800S.. ABS är standard och klart snyggare än konkurrenterna med enkelsving t.ex. Dessutom "underhållsfri" remdrift och mycket billig försäkring via if.

Såg några nya och nästan nya för 69000 kr av tidigare årsmodell.

Skulle säga att Er6f verkar vara en perfekt första hoj inte för mycket mos upprätt körställning och abs.Till det ett väldigt bra pris finns en -06 i götet för 39900:-dit kommer inte konkurrenterna. Annars som tidigare nämnts XJ6, GSX 650F, CBF 600SA men de betingar ett högre pris. Har tidigare inte hört klagomål kring abs:n på Er6:an men är det så så är det ju inte bra. Kan du lägga lite mer stålar 60'-70' så är BMW F800S ett kap den har jag provkört och deras abs bromsar är suveräna plus allt extra du får.

//Dafe

Som första hoj köpte jag mig en Bandit 650s. Jag tittade också på er6f men föll för Banditen pgr av den känns som en stabilare hoj faktiskt.

O den är nu till salu :)

ER6an går nog bort för mig nu efter lite efterforskning!

Som det ser ut nu så står det mellan Versysen, FZ6-S S2 (alt. älde S med 98hk) och CBR600F(helst -02).

Versysen verkar ju dock löjligt effektsvag i sammanhanget.

Har ni tips på andra hojar i liknande klass?
Vill ha bus men endå möjlighet till viss touring..

Är väl mest försäkringen som inte får skena iväg, som det är ju så går ju t.ex. CBR600F på runt 9000kr halv/helår.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back