Konkurrent till CBR 900RR från tidigt 90-tal?

Som gathoj var bladen outstanding då kanske jo ok. Fast för bankörning upplevde jag CBR-92 sämre än både GSXR-750-90 och framåt samt ZXR750-93 och framåt. Framförallt var fjädringskomponenterna bättre på dessa, CBR:en led också av betydligt sämre markfrigång, mycket som skrapade i jämförelsevis. Höll man bara varv på 750:orna så skiljde det inte mycket på rakorna heller. Så överlägsen? nä det är inte min uppfattning iallafall... Däremot CBR600F ägde supersport 600 de åren, visserligen kraftigt modifierade.
 
Precis som sagts innan ritade först Bladen om kartan 1992. Gsxr 750 gjorde samma sak 1985 men 92 hade Suzuki tappat greppet. Först 96 var man med i matchen igen. Vassaste konkurrenten tycker jag är zxr 750.

FZR 1000 och gsxr 1100 var direktkonkurrenter (där gixxern drog det längsta strået i min bok...) men aldrig tänkta som banhojar. De är för stora och tunga för att kunna matcha första generationens Blade.
 
Det var väl mer en personlig uppfattning baserad på 1 säsong med CBR900RR-92, tidigare 2 säsonger på 750R-90 med mkt bankörning. Detta var i början av -90 talet, tycker nog bladen blev lite väl upphaussad av pressen när den kom. Som sagt, upplevde fjädring och markfrigång bättre på 750n, iallafall på bana. Bladen var enklare att köra än GSXR:en med mer neutral styrning i moderat tempo, typ gatkörning. Fast när man pressade hojarna så funkade GSXR bättre, åtminstone för mig. Framförallt markfrigången begränsade CBR mest, tror de flesta som körde aktivt på bana med dem på den tiden bytte till förhöjda fotpinnar, generator kåpan var inte direkt vacker efter ett tag heller. Bästa banhojen enligt mig då var ZXR750, 121hk modellen. Fast bladen var en bra hoj, absolut! Överlägsen? Nej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top