Konkurrent till CBR 900RR från tidigt 90-tal?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
De hojar jag hittar på 750kubik + verkar ha en tjänstevikt på över 230kg medans CBR 900RR väger in på ca 205kg. Har jag letat för dåligt eller är den unik? Tips välkomnas.

Med ett byte nästa år kan man ju classic försäkra en 92-93. Blir det nyare än så är det plötsligt femsiffrigt och det är jag inte beredd att betala.

Får dock intrycket att deras andrahandsvärde är lite väll högt i Sverige?

Fanns väl inte värst många som kunde mäta sig med bladen när den kom -92..

Är du ute efter lättsvängdhet eller bara hyfsat kraft/vikt-förhållande? Om det sistnämda gäller kan ju GSXR 1100 vara ett alternativ kanske?

Har en 97a till salu ;) Betalar 3400kr/året för halvförsäkring hos LF på den i Malmö. Är dock 30+ och haft kortet några år. Den är strypreggad, vilket förklarar försäkringsnivån.

Blejden -92 var väl lite av en revolution inom sporthojsvärlden? Så några direkta konkurrenter (som även de är klassiker) tror jag inte finns, är faktiskt lite sugen på en själv.

Har en 97a till salu ;) Betalar 3400kr/året för halvförsäkring hos LF på den i Malmö. Är dock 30+ och haft kortet några år. Den är strypreggad, vilket förklarar försäkringsnivån.

27 och tar kortet i år. Vad är konsekvensen om man kör en strypreggad ostrypt? Är det polisen eller besiktningen som man riskerar att kan kolla det i så fall? :va

Är du ute efter lättsvängdhet eller bara hyfsat kraft/vikt-förhållande? Om det sistnämda gäller kan ju GSXR 1100 vara ett alternativ kanske?

Jag tycker min nuvarande är på gränsen viktmässigt när man ska hantera den och vill därför inte ha något tyngre. Samtidigt är jag sugen på något med lite mer vrid.

är du säker på att det går att classicaförsäkra'n?
gissar att det är hos Bilsport o mc?
De var väl restriktiva gentemot "Sporthojar"?

27 och tar kortet i år. Vad är konsekvensen om man kör en strypreggad ostrypt? Är det polisen eller besiktningen som man riskerar att kan kolla det i så fall? :va

Varken polisen eller besikningen kollar detta, gick igenom som en dans på besikt och ingen har ifrågasatt den när farbror blå stoppat mig. FB kan bli gnälliga men det beror nog lite på vad som hänt.

Det kostar en hel del pengar att bänka en hoj så. Aldrig hört talas om att de gjort det, utöver ifall det är regbesiktning av en modifierad motor (ökad effekt då).

Blade -92a är en ball hoj o hade egentligen ingen konkurrent innan Ducati 916 kom -94.
Nästa vassing var GSX-R 750 -96
Sedan ställde Yamaha YZF 1000 R1 allt på näsan -98.

Min poäng är att det är en hoj med historia och arv. Den var den första lätta sporthojen med ordentlig motor. Förlåt urfader, GSX-R 750 -85

Hade nog oroat mig mer för utebliven ersättning från FB om något händer.

Vagnskada bör man ju iaf inte behöva oroa sig över, för vem helförsäkrar en hoj från 92? Bolagen försäkrar ju nästan uteslutande efter originaleffekten, så skenförsäkrade strypta hojar är väl en riktigt raritet idag (såvida man nu inte har begränsad A-behörighet).

Vagnskada bör man ju iaf inte behöva oroa sig över, för vem helförsäkrar en hoj från 92? Bolagen försäkrar ju nästan uteslutande efter originaleffekten, så skenförsäkrade strypta hojar är väl en riktigt raritet idag (såvida man nu inte har begränsad A-behörighet).

"Classica" är ju en helförsäkring. Hur det ter sig med originaleffekt eller inte vet jag faktiskt inte men du har säkert rätt.

Trodde de tog alla hojar 20år+ på den försäkringen?

Nej, men Svedea gjorde det sist jag kollade i alla fall.

Nej Bilsport tar inte alla äldre hojar. Men Svedea hade jag då inga problem att försäkra nyförvärvet..

Fanns i stort sett inga konkurrenter förrän R1:an kom ! Möjligen Suzuki GSXR-750 som kom någon gång under 90-talet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti