Konkreta frågor inför vinterhojsköp

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag är en sån som kommer att få hjärtinfarkt i köerna mellan Ekerö och Stockholm....måste köpa vinterhoj.
F650 GS verkar ok för ca 40000kr och då har de ABS också. Har läst vinterhojstråden som nyligen var uppe och där hissas XT600 eller 660 som det smidigaste och roligaste man kan köra i Stockholmstrafiken. Har även läst "ångest över slut på säsongen-tråden" men vill inte fråga mitt i dessa trådar, hoppas ni har överseende med att en till tråd dyker upp trots likheter.

Vilka däcksdimensioner kan dubbas?
Är dubb nödvändigt i Stockholstrafik? Kan tänka mig att det blir snorhalt iallafall.
Skall man ha en kraschvänlig hoj eller exempelvis en BMW med lite kåpor och ABS som då är dyrare att laga OM man glider omkull?
En Versys kostar inte så mycket och har ABS men hur mycket kommer värdeminskning påverkas av att den slits extra under vintersäsongen?
Varför är billiga hojar (offroad) så fula? :tummenupp
F
 
Kan svara på den sista frågan. Billiga offroader SKA va fula, det är det som är grejjen. De är byggda för för sitt användningsområde och då täcka med en massa dyrbar plast bara för utseendets skull är bara stolligt.

En riktig man struntar i utseendet och ser till att hojen får känna på marken åtminstånde någon gång per år. :fakta
 
Jag körde 4 vintrar med en sunkig TT600. Cykeln blir äckligt skitig av saltblandad snöslask. Dubb vill man ha.
 
Kanske lite lyxig som vinterhoj?

Kanske, kanske inte. Beror väl på plånbok. Vissa köper Mv Agusta F4 CC...kanske lite lyxig som korvmojsåk...men inte för alla. Skämt å sido, visst är den kanske lite lyxig för att släpas i skiten under vinterkörning, å andra sidan (om man ska dömma av storebrorsan R1200GS) så verkar BMWs endurencehojar stå pall för i princip allt!

EDIT: Vilket gör att den i slutändan inte nödvändigtvis behöver vara speciellt dyr om man ser till totalkostnad.

EDIT (igen): Ser att du har en R1200GS, så du har säkert bra insikt i kvaliteten hos BMWs GS-maskiner.
 
Last edited:
EDIT (igen): Ser att du har en R1200GS, så du har säkert bra insikt i kvaliteten hos BMWs GS-maskiner.

Jovisst, de gör bra hojar, men de är tyvärr inte rostfria :)

Tänkte bara att det kanske är lite lyxigt att rulla runt med en hoj för 100k som kommer bli anfrätt av vägsalt. Även om den nu inte börjar rosta så kommer den ta ganska mycket stryk under vintern.
 
Jovisst, de gör bra hojar, men de är tyvärr inte rostfria :)

Tänkte bara att det kanske är lite lyxigt att rulla runt med en hoj för 100k som kommer bli anfrätt av vägsalt. Även om den nu inte börjar rosta så kommer den ta ganska mycket stryk under vintern.

Så är det säkert. Kom på nu att 800:an drivs via konventionell kedja och inte kardan som 1200:an, vilket inte ger 800:an den (enligt mig) stora fördelen när det kommer till hållbarhet i tuffa miljöer. Det som skulle kunna tala för att 800:an inte kommer korrodera jättemycket är dess hellackade detaljer (ram, sving och andra delar), vilket borde ge den en viss fördel. Sen finns det säkert billigare Yammor, KTM:er, Husor osv. som också har lackade detaljer som kanske är bättre substitut än BMW rent prismässigt.

Well well, jag gillar BMW när det kommer till denna typ av hojar. Verkar vara otroligt genomtänkta och välbyggda för ändamålet (i alla fall R1200GS). Kan tillägga att mycket av min entusiasm kommer från att ha tittat lite för mycket på Long Way Round och Long Way Down.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top