Koniskt styrlager. Moment?

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Har just bytt styrlager på min R1-98(fan vilket jobb när man inte har rätt verktyg). Jag bytte till koniskt. Har sökt efter information här på Sporthoj men har inte hittat något om med vilket moment man skall dra åt. Orginal sitter det ju vanligt kullager och då skall man om jag har fattat rätt dra åt med 28nm sen lossna och dra åt med 9nm. Stämmer detta? Och skall jag göra samma nu med koniska lager? Jag hade ett "klonkljud" i framgaffel som man kände i styret innan jag bytte. Det är bara det att detta "klonkljud" fortfarande känns och hörs :huvet
Snälla, ge mig förslag på åtgärder.
 
Jag vågar inte använda momentangivelserna som slutjustering. På dom hojar jag bytt styrlager så har låsmuttern (övre muttern) alltid satt an lagret en bit till, oftast för mycket.
Jag brukar köra trial and error, dvs. prova mig fram till hur mycket nedre muttern ska dras så att lagret varken glappar eller kärvar när jag drar den övre. Men det är kanske beroende på hur konstruktionen är gjord. Vet inte hur R1an ser ut där.
/u
 
På flera hojtyper har jag sett att man anger en kraft det behövs för att flytta styret från ena till den andra sidan. Det rör sig om nåt enstaka hekto.

Enklaste sättet, dra åt styrlagret så att det är lite svårt att styra med uppallad framända. Släpp på styrlagret så att du förnimmer ett väldigt litet motstånd jämfört med helt uppsläppt styrlager. Kolla igen efter 50 mil. Klart.
Här är det tvärtemot de gängse normerna för lagerspel. Bättre ett lite för tajt spel än ett för stort - iom risk för vobbel.
 
som det sägs ovan kan det ju vaar fråga om att man ska sätta en sån där newtonfjäder i styret och dra för tat se hur trögt det går (med framhjulet i luften).
Det gör man ofta på lager på bakaxlar på bilar tex.
 
Tack för svaren. Jag får väl kolla lite på detta idag. Kollade i servicemanualen efter vilken kraft som krävs för att dra styret från höger till vänster. Enligt den skall det va 200-500 gram. Skall även palla upp den för att kolla om det glappar. Tack igen för svaren :tummenupp
 
Kom bara ihåg att palla upp den både för att kolla glapp OCH kolla motståndet i styret, annars blir det lite "konstiga" värden. :D

Du kommer inte att kunna känna nåt glapp när den är uppallad, det är jäkla svårt iaf. Det känner man enklast genom att man rullar hojen framåt och själv känner med fingrarna om det glappar (uppe i styrhuvudet) när en kompis drar in handbromsen åt dig.

FREDDA skrev:
Tack för svaren. Jag får väl kolla lite på detta idag. Kollade i servicemanualen efter vilken kraft som krävs för att dra styret från höger till vänster. Enligt den skall det va 200-500 gram. Skall även palla upp den för att kolla om det glappar. Tack igen för svaren :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Kom bara ihåg att palla upp den både för att kolla glapp OCH kolla motståndet i styret, annars blir det lite "konstiga" värden. :D

Du kommer inte att kunna känna nåt glapp när den är uppallad, det är jäkla svårt iaf. Det känner man enklast genom att man rullar hojen framåt och själv känner med fingrarna om det glappar (uppe i styrhuvudet) när en kompis drar in handbromsen åt dig.
Kan du ALLT om hojar :va
Man blir ju knäpp av alla dina svar, du bara spottar ur dig saker som om du gjort just den saken på din hoj 30 gånger förut? Är du bara ett motor :3freak eller odödlig?
 
Silwer skrev:
Det finns folk som kan sina saker helt enkelt, alla är inte 16 år och moppefuckon vetu.
Visst finns det folk som kan sina saker, men i detta fall är det nästan extremt.
O du, inte för att jag tar åt mig men jag är 17 :D
 
Biifer skrev:
Visst finns det folk som kan sina saker, men i detta fall är det nästan extremt.

Allt handlar om intresse och prioriteringar. I början på 80-talet var jag en elektroniknörd, 90-talet en IT-nörd och numera en MC-nörd. Som du kanske förstår finns det varken utrymme för barn eller tant. Sånt fixar brorsan... dvs avla barn, så fixar jag hojarna. Har faktiskt bara hållit på med hojar sen -98 när jag flyttade till USA och fick en lön som man kunde ha RIKTIGT kul för. Nu här hemma i Sverige (flyttade hem igen 2002, sa upp mig 12 Sep 2001) lär man fixa lite på sidan om (hobby, max ca 30k per år) för att ha råd med att köpa najs stuff till bågen.
 
Nja, efter nån timmes mekande är "klonket" fortfarande kvar. Jag gjorde som du skrev Andersbrink, pallade upp hojen för att kolla glapp osv.
Jag tycker att ljudet kommer från bromsoken. Lite svårt att kolla detta ensam så jag får fråga min kompis Slynfarbron om hjälp. Hittar vi inget åker jag till verkstad å frågar dom.
 
FREDDA skrev:
Nja, efter nån timmes mekande är "klonket" fortfarande kvar. Jag gjorde som du skrev Andersbrink, pallade upp hojen för att kolla glapp osv.
Jag tycker att ljudet kommer från bromsoken. Lite svårt att kolla detta ensam så jag får fråga min kompis Slynfarbron om hjälp. Hittar vi inget åker jag till verkstad å frågar dom.

Du har ju ett glapp mellan friktionsringen och centrum på bromsskivan oxo, har sett nitar som glappat upp sig där. Det ska finnas ett glapp där, annars blir ju skivan krokig när den blir varm. Och beläggen i oken sitter som dom ska?
 
Wibbe skrev:
Du har ju ett glapp mellan friktionsringen och centrum på bromsskivan oxo, har sett nitar som glappat upp sig där. Det ska finnas ett glapp där, annars blir ju skivan krokig när den blir varm. Och beläggen i oken sitter som dom ska?

Jag har kollat bromsskivorna och det ser bra ut, inget glapp. Får kolla beläggen i oken efter jobbet idag. Hittar jag inget där fattar jag inte vad det kan vara. Kan väl inte vara farligt för det känns inget när jag kör, ingen vibration eller liknande men det är bara så störande :huvet
 
Ingen aaaaning hur man mäter det. Ser de slitna ut, dvs att babbit'en (det ljusare, ser ut som lödtenn) har nötts bort så att bara den gulröda lagermetallen finns kvar är det läge att byta.

FREDDA skrev:
Framgaffellagringarna? Det var något nytt. Hur kollar jag det då?
 
andersbrink skrev:
Ingen aaaaning hur man mäter det. Ser de slitna ut, dvs att babbit'en (det ljusare, ser ut som lödtenn) har nötts bort så att bara den gulröda lagermetallen finns kvar är det läge att byta.

Får altså plocka isär gafflarna då. Tur att man har service manualen :tummenupp Såna lager kan väl inte kosta skjortan.
 
Ditt "klonk" kan sitta i gaffeln, precis som a-brink på står, har hänt på flertalet hojar, dom slits ut.
Palla upp hojen, ta tag i gaffelbenen och dra respective tryck om vart annat och kolla innerbenet mot ytterbenet, glappar det där, kommer därifrån
 
Om det är lagringarna som sitter "fast" på innerbenen, kan jag rapportera att jag FICK glapp med nya sånna i...bytte snabbt tebax o returnerade Suzuki orginal delarna.....
 
klonk i framgaffeln r1 98

Hej!
Hur gick det för dig med din R1a. Hittade en gammal tråd från 04 där du hade problem med ett klonk i framgaffeln. Jag tror jag har något liknande. Jag får hackiga inbromsningar på framhjulet, hade du så?

Mvh Johan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top