Koniskt luftfilter på Nsr

Tompo-NsrR skrev:
Ja men om man ska ha ett koniskt filter på hojjen vad bör man ha för munsktycke i förgasaren?? (NSR -91)

Snälla lilla du. Läs tråden innan du frågar.
 
Sånt där går inte att räkna ut. Bara att prova sig fram. Eller om nån annan redan provat samma sak på samma sorts hoj. Motorer är ofta väldigt beroende av hur luften tar sig in i förgasaren. Långa el korta trattar kan göra stor skillnad ibland.

Men det är viktigt att den inte suger i sig uppvärmd luft Som t.ex. passerat genom kylaren. Eller värmts upp av cyl på en luftkyld hoj.
Låna/köp en billig termometer m givare på sladd och kolla. Under körning. Inte så svårt. Visar den både ute o inne temp o du sätter den på styret i vinden så ser du direkt ev temp.skillnad. Kall luft kräver mer soppa o ger mer effekt.

När ni snackar förgbestyckning så skilj på varv o gaspådrag, annars kommer aldrig nån fatta nåt. Trotteln på vanliga förg öppnar efter gaspådraget, men på cv efter undertrycket dvs. efter både gaspådrag OCH varv.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Sånt där går inte att räkna ut. Bara att prova sig fram. Eller om nån annan redan provat samma sak på samma sorts hoj. Motorer är ofta väldigt beroende av hur luften tar sig in i förgasaren. Långa el korta trattar kan göra stor skillnad ibland.

Men det är viktigt att den inte suger i sig uppvärmd luft Som t.ex. passerat genom kylaren. Eller värmts upp av cyl på en luftkyld hoj.
Låna/köp en billig termometer m givare på sladd och kolla. Under körning. Inte så svårt. Visar den både ute o inne temp o du sätter den på styret i vinden så ser du direkt ev temp.skillnad. Kall luft kräver mer soppa o ger mer effekt.

När ni snackar förgbestyckning så skilj på varv o gaspådrag, annars kommer aldrig nån fatta nåt. Trotteln på vanliga förg öppnar efter gaspådraget, men på cv efter undertrycket dvs. efter både gaspådrag OCH varv.
/u

Men spelar inte suget från vevhuset in även på en vanlig förgasare? Högre sug = mer bensin sugs upp ur flottörhuset? Eller är det bara nått jag har fått för mig?
 
EBS skrev:
Men spelar inte suget från vevhuset in även på en vanlig förgasare? Högre sug = mer bensin sugs upp ur flottörhuset?
Alldeles rätt; för bensinmängden. Men inte för trottelns höjd, och det är höjden som avgör om det är mest lågfartsmunstycke, nål eller huvudmunstycke som doserar soppan just då. Ska man ändra blandningen runt halvgas måste man veta vad som bestämmer (mest) just runt halvgas.

(Vid en viss trottelöppning/höjd (på vanlig förg) drar den i sig mer soppa ju högre hastighet luften har förbi trotteln. Och ju mer luft motorn drar i sig ju högre hastighet blir det. Med samma trottelläge alltså.)
 
ulf_lundin skrev:
Alldeles rätt; för bensinmängden. Men inte för trottelns höjd, och det är höjden som avgör om det är mest lågfartsmunstycke, nål eller huvudmunstycke som doserar soppan just då. Ska man ändra blandningen runt halvgas måste man veta vad som bestämmer (mest) just runt halvgas.

(Vid en viss trottelöppning/höjd (på vanlig förg) drar den i sig mer soppa ju högre hastighet luften har förbi trotteln. Och ju mer luft motorn drar i sig ju högre hastighet blir det. Med samma trottelläge alltså.)

Jo men då har jag förstått rätt. Tack. :)
 
Poffer skrev:
Så det finns asså munstycken mellan 142-180 till en Dellorto?? Har kollat överallt o inte hittat det?? :confused: Vad har du på nu då?

Så det finns taskigt med munstycken till Dellorto? Skit :(
 
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej
 
NatoN skrev:
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej

Stypningarna sitter i insuget och kröken. 132.5 är orginal, strypt som ostrypt.
 
Vad har nsr för org huvudmunstycke egentligen ? På min tzr kör jag ostrypt och koniskt, 230 i munstycke (180 orginal)
 
cRoC skrev:
Vad har nsr för org huvudmunstycke egentligen ? På min tzr kör jag ostrypt och koniskt, 230 i munstycke (180 orginal)

Inte samma typ av munstycken. NSRen har dellorto förgasare och TZRen Mikuni.
 
NatoN skrev:
var sitter strypningarna på nsr 91? och vilket munstycke ska man då ha? bara ostryp altså, inga konfilter eller nåt sånt :hej

I min sitte en 132:a. Söker hårt efter ett 150:s så man kan ha på ovala filtret!! Som sagt!! Segt me Dellorto munstycken.
 
Tompo-NsrR skrev:
I min sitte en 132:a. Söker hårt efter ett 150:s så man kan ha på ovala filtret!! Som sagt!! Segt me Dellorto munstycken.

Ta med munstycket till en mekaniskt verkstad med pressionsborr så kan dom borra upp det åt dig.
 
SpeedAbuser skrev:
...och så kommer man hem och upptäcker att hojen går alldeles för fett sedan. oopsidaisy. :p

Förslagsvis tar man med 5 - 6 st munstycken som dom får borra upp till lite olika storlekar så man har lite att spela med. :)
 
EBS skrev:
Förslagsvis tar man med 5 - 6 st munstycken som dom får borra upp till lite olika storlekar så man har lite att spela med. :)
åkejrå. grattis än en gång på dej förresten, grabben. :banana
hoppas både du och dildo kuggar på tisdag. :zpy
 
SpeedAbuser skrev:
åkejrå. grattis än en gång på dej förresten, grabben. :banana
hoppas både du och dildo kuggar på tisdag. :zpy

Du är så avis ;)

Vi komma på tisdag och gräver sönder din gräsmatta och snor din gräsklippare.
 
Back
Top