Koniska luftfilter på vaccumfuggar??

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Ska i sommar försöka stuka om en CB750 -81 till Café racer och skissar på vad som ska göras!

Vill ju exempelvis få bort luftburken för att få lite mer luft i ramen!

Dock sitter vaccumfuggar på och enligt en polare kan man då inte sätta på filter som dessa
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter-koniskt/
på vacuumförgasare! Detta baserat på vad han läst i en mc-tillbehörsbrochyr.

En annan kompis säger att det går utmärkt för han plockade bort luftfiltret på en Volvo som hade vaccumfuggar och den gick lika bra som innan.

Som ni märker är det lite snillen spekulerar...

Så vad säger ni, går det och vad kan konsekvenserna bli?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nu är dom där filtren aldeles för små för att överhuvud taget passa på förgasarna.
Tror diameter ska vara 54mm. Inte säker.

Kan och kan. Man kan ha fotogen på gröten också....
Vill du att motorn ska ha den prestanda som den är byggd från början med, så ska du ha orginalburken på, Tyvärr.
Men kan du acceptera lägre effekt, högre soppaförbrukning, en massa krångel att få den skapligt bestyckad, så kan du köra med Separata filter. Jag förstår att utseendet har stor betydelse.

Mats
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Separata filter

För att få VC förgasare att gå riktigt bra så skall de ha en gemensam luftburk.

Att få till dett "perfekt" med separata filter går, men jobbigt

Det fina är dock att det går lätt att få till det tillräckligt bra.
Vet du hur förgsarna fungerar och hur bestyckning påverkar så hamnar du lätt tillräckligt bra.

Alternativet är att byta till RS förgasare.
Både bättre förgasare och inga problem med separata filter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en Monster 900 med vaccumförgasare, det satt ett dynojetkit och separata filter när jag köpte den, den svarade bra på gasen och fungerade alldeles ypperligt.

Nyligen satte jag separata filter på en gammal radfyra med mekaniska trottelförgasare och den går alldeles för magert och är lite kraftlös.


Men det är skönt att folk vet så jävla mycket hela tiden, så man slipper sväva i ovisshet:tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jomenvisst. En tråd tidigare i förra veckan fick jag förklarat för mig att ett eftermarknadsfilter var no good för vacuumfuggar i original lufburk.
Dvs ett filter som släpper igenom aningens mer luft.

Jag har personlig aldrig haft problem med detta och med tanke på effektkurvan och toppeffekten och hur bra hojen gick efter talar mina erfarenheter emot detta.

verkar vara spridda skurar...

Jag hade en Monster 900 med vaccumförgasare, det satt ett dynojetkit och separata filter när jag köpte den, den svarade bra på gasen och fungerade alldeles ypperligt.

Nyligen satte jag separata filter på en gammal radfyra med mekaniska trottelförgasare och den går alldeles för magert och är lite kraftlös.


Men det är skönt att folk vet så jävla mycket hela tiden, så man slipper sväva i ovisshet:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag hade en Monster 900 med vaccumförgasare, det satt ett dynojetkit och separata filter när jag köpte den, den svarade bra på gasen och fungerade alldeles ypperligt.

Nyligen satte jag separata filter på en gammal radfyra med mekaniska trottelförgasare och den går alldeles för magert och är lite kraftlös.


Men det är skönt att folk vet så jävla mycket hela tiden, så man slipper sväva i ovisshet:tummenupp

Nu är det så att Om normala CV förgasare är knepiga att få till att gå bra med separata filter, så är Hondas Knasförgasare, ännu värre.
Gå in på ett Honda CB Forum och läs lite mer om Just den modellen så får du veta lite mer. Dom förgasarna sakna gummimembran och har en vaccumkolv istället. Om det är just därför dom är extra knepiga vet jag inte. Så har dom en motrobromsventil som ska lira ihop med filtren också.

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu är det så att Om normala CV förgasare är knepiga att få till att gå bra med separata filter, så är Hondas Knasförgasare, ännu värre.
Gå in på ett Honda CB Forum och läs lite mer om Just den modellen så får du veta lite mer. Dom förgasarna sakna gummimembran och har en vaccumkolv istället. Om det är just därför dom är extra knepiga vet jag inte. Så har dom en motrobromsventil som ska lira ihop med filtren också.

Mats

Din kunskap är säkert korrekt, men ingenting i ditt förra inlägg tydde på en viss tillverkarriktad aversion, utan du la upp det ungefär som att separata filter inte duger ens som elefant butt-plugs och ska undvikas till varje pris i alla sammanhang.

Jag ville bara belysa faktum att det rullar tiotusentals vacuumfuggar med och utan filter just nu och det fungerar säkert ok för merparten.

Men samtidigt belyste ju du just problemet med Hondas avsaknad av membran, vilket kanske gör problemet ännu värre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns inget snyggare än en brygga klassiska RS förgasare med öppna trattar, inga luftfilter utan bara ett grovt nät för att undvika att den sväljer småbarn....
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
där finns inget snyggare än en brygga klassiska rs förgasare med öppna trattar, inga luftfilter utan bara ett grovt nät för att undvika att den sväljer småbarn....

nät????
:d
 

Bifogat

  • 427.JPG
    427.JPG
    116.5 KB · Visningar: 221
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top