Konica Minolta Dimage Z6 vs. Sony DSC-P200. Hilfe!

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Kort och gott, vilken ska jag välja ?

La upp en förfrågan i Datorcentralen/Kameratråden men den e ju smetfull så det är inte många som läser där, så jag testar här istället.

Användningsområde: Bil/Mc-träffar, garaget etc.

Krav: Skaplig upplösning, skaplig zoom.

Maxpris: 3500 :-

Som ni ser i rubriken har jag kikat lite på dessa två kameror.

Fördelen med Minoltan är att den har hög upplösning och skaplig zoom.
Läste dock några recensioner på www.pricerunner.se, en kille sågar den helt medan andra tycker den är riktigt bra. :confused:

Fördelen med Sonyn är att Cybershoten har varit med ett tag och säkert ganska utvecklad och därför bra. Eller ? :va

Vad ska jag välja, är helt lost när det gäller kameror, brus, bla bla bla. :död
Kanske någon helt annan som är bättre ?

Tips mottages mycket tacksamt!

Mvh Jonathan

Maldiani skrev:
Vill jämföra lite bilder med varandra så kan jag du följa länken nedan!

Skulle valet stå mellan dessa två, så skulle jag själv välja Minoltan.

Sony dsc m2
http://www.pbase.com/cameras/sony/dsc_m2

Minolta
http://www.pbase.com/cameras/minolta/dimage_z6

Okey. Men nu har jag nästan börjat bli mer intresserad av Nikon Coolpix S4 :gnissla

Hmm, kikade lite på en hemsida där man kunde köpa minneskort av typen Secure digital . Det är bara en typ av minneskort alltså :confused:

morlock skrev:
Snåla inte nu, köp en Sony DSC-N1. :tummenupp Annars röstar jag på P200.

Njaa, nåt tak lär jag ha. Är inte gjord av pengar :3freak

Last edited:
Secure Digital eller SD kort som det brukar förkortas är minneskort som användes av en hel del kameror.

Har det själv i min kamera, fördelen är förmodligen att kortet är relativt snabbt jämfört med andra kort. /maldiani

Maldiani skrev:
Secure Digital eller SD kort som det brukar förkortas är minneskort som användes av en hel del kameror.

Har det själv i min kamera, fördelen är förmodligen att kortet är relativt snabbt jämfört med andra kort. /maldiani

Okey. Tack för hjälpen. :tummenupp

Det får nog bli en Coolpix S4 tror jag :banana

Jonathan skrev:
Okey. Tack för hjälpen. :tummenupp

Det får nog bli en Coolpix S4 tror jag :banana

Kolla ifall cyberphoto har testat den. Min erfarenhet säger mig att coolpix mycket ofta faller under andra likvärdiga kameror i bildkvalitet, och detsamma med kameror som har avvikande funktioner, exempelvis mp3-spelare eller vridbart "linsparti" som S4:an har.

Jag lägger min röst på Sonys W7. Funderar du på en Powershot så kan jag sätta ett varningens finger på, om de inte fixat det, att blixten är för kraftig i auto-läget så porträttbilder blir överexponerade, men bilder utan blixt på orörliga motiv blir riktigt bra med stativ. Men då är det med stativ! Jag fick dåligt ljup i bilderna på min gamla powershot såvida jag inte använde stativ

Last edited:
Mycket text blir det..

FreddaGädda skrev:
Kolla ifall cyberphoto har testat den. Min erfarenhet säger mig att coolpix mycket ofta faller under andra likvärdiga kameror i bildkvalitet, och detsamma med kameror som har avvikande funktioner, exempelvis mp3-spelare eller vridbart "linsparti" som S4:an har.

Jag lägger min röst på Sonys W7. Funderar du på en Powershot så kan jag sätta ett varningens finger på, om de inte fixat det, att blixten är för kraftig i auto-läget så porträttbilder blir överexponerade, men bilder utan blixt på orörliga motiv blir riktigt bra med stativ. Men då är det med stativ! Jag fick dåligt ljup i bilderna på min gamla powershot såvida jag inte använde stativ

Tack för tipset!

Skitbra sida det där ju :tummenupp

Här kommer deras slutsats;

Vriden
Nya Nikon S4 är en ny modell i Nikons S-serie, men det vridbara huset för direkt tankarna till den smått legendariska CoolPix 4500 och dess föregångare (995, 990, 950). Även denna modell har intern zoom, men nu på hela 10x. Imponerande att man kunnat lägga den inne i kamerahuset. S4 är nog den mest kompakta långzoomaren hittills.

Närgränsen ligger på 4cm, och upplösningen ligger på 6 Mpixel. Coolpix 4500an led av liten LCD-display men nya S4an har en mycket trevlig 2,5" skärm som är snabb i uppdateringen. Den fungerar också bra även när solen lyser och man kan justera ljusstyrkan efter behov.

Svensksåld

Denna kamera köper vi direkt från Nikon i Sverige. Levereras med svensk bruksanvisning.

Svensk

Kameran har möjlighet till svenska menyer vilket är uppskattat.

Finesser

Nikon har lagt ner stor energi på att ta fram nya finesser som ska hjälpa till att ge så bra bildresultat som möjligt direkt ur kameran och därigenom minimera behovet av efterbehandling i datorn, bla:

- Face-priority AF som automatiskt letar rätt på ansikten och lägger autofokusen där för skarpa porträtt
- D-lighting, som kan rädda underexponerade bilder
- Automatisk röda-ögonborttagning i kameran
- Skakningsoskärpevarning för tagna bilder

Digiscoping

De som hoppades att nya S4 skall ta upp facklan efter Coolpix 4500 blir tyvärr besvikna. S4 lämpar sig tyvärr inte alls för digiscoping främst pga att den inte har någon främre filtergänga, men även pga zoomens beskaffenhet.

Framsida

Det vridbara huset är faktiskt en mycket användbar funktion, man hittar snabbt ett bekvämt sätt att hålla kameran.
Baksidan
Stor skärm, 2,5", som dessutom har justerbar ljusstyrka. Menyerna styr man med joysticken.
Topp
Avtryck, strömbrytare samt val för stillbild eller videofilmning.

Hastighet

S4 startar väldigt kvickt, runt sekunden, och reagerar snabbt på avtryckaren, speciellt med blixten avslagen. Fokuseringen fungerar mycket bra, även när ljuset tryter. Där många kameror helt enkelt ger upp hittar S4:an ofta fokus.

Film
Kameran kan filma i 640x480 pixel med 15 b/s så länge minneskortet räcker. Ett snabbare minneskort verkar inte vara ett krav utan man kan gott välja ett "vanligt" SD-kort.

Motivprogram

Kameran har 15 motivtyper: Porträtt, Landskap, Nattporträtt, Sport, Museum, Repro, Skymning, Fyrverkeri, Makro, Nattlandskap, Solnedgång, Motljus, Strand/Snö, Party/Inomhus och Panorama.

Byggkvalitet

Kameran känns mycket välbyggd. Den vridbara delen med optiken, som går lagomt trögt, har fyra fasta lägen och går att vrida 270°, så allt från självporträtt till att fota tårna går bra utan att behöva ändra vinkel på skärmen. Man hittar snabbt ett bekvämt sätt att hålla kameran med optiken lagomt vriden framåt.

Röda ögon

CoolPix S4 har även en mjukvaru-röda-ögon-reducering. Den tar bort det röda som programvaran anser vara röda ögon. Fungerar mycket bra.

D-lighting
Nikon har en funktion i denna kamera som kallas D-lighting och det innebär att kameran själv, automatiskt, kan lätta upp underexponerade områden på en bild och på så sätt räddar eller förbättrar bilder som annars skulle blivit delvis underexponerade. När du tagit en bild och sedan tittar på den så trycker du "OK" så tar kameran fram ett förslag på kompenserad bild och sedan kan du välja att spara den. Den sparar inte över originalbilden utan sparar den förbättrade bilden som en "kopia". Visst kan den erfarne fixa detta i PhotoShop eller liknande men kameran gör ett bra jobb och det är snabbt och bekvämt. Perfekt för "familjefotografen". Räkna dock med att bruset i bilden ökar något.

PictBridge

Som de flesta moderna kameror så har även CoolPix S4 PictBridge. Det innebär att du kan skriva ut dina bilder direkt från kameran till en PictBridge-kompatibel skrivare, vilket de flesta skrivare är idag.

Slutsats
Kul med 10x zoom i en så smidig kamera. Viss kromatisk aberration finns men är svårt att komma ifrån med tanke på zoomomfånget. Plus för stor och bra skärm. I det stora hela ett bra köp.

Testad 2005-10-19. Kameran är bedömd av vår säljavdelning som består av 8 fotokunniga säljare. Texten är skriven av Ralph Lindberg.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...