Konfunderad vid inhandling av kamera

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
Jag var inne i en "riktig" fotoaffär för att inhandla mig en digitalkamera. Jag börjar att tala om för tjejen som jobbar där att jag i princip inte vet ett skit om digitalkameror och inte vill ha någon alltför dyr, typ omkring 3000. Hon börjar visa mig olika kameror i den här prisklassen med lite olika antal megapixels. Jag ställer då följande fråga som jag ska skriva så ordagrant jag kommer ihåg.
-Är det bara antalet megapixels som man ska titta på eller kan det skilja andra saker. Jag har nämligen tittat runt lite på internet och sett att någon kamera med 4 MP kan kosta 1900:- medans en annan med 2 MP kan kosta 3000:-.
I den här frågan måste jag sagt något väldigt fel för nu börjar hon att förklara för mig hur kass det är att handla på Internet då man inte kan få tag i någon om det är något fel på varan, att man inte få svensk instruktionsbok osv osv.
Det enda det slutade med var att jag inte köpte någon kamera och fortfarande inte vet ett skatt mera om digitalkameror. Jag kan förstå om man i affären blir irriterad om man börjar köpslå med priser som man hittat på internet men det enda jag ville veta var om det fanns stora kvalitetsskillnader mellan olika märken.
Jag får nog handla på Internet och läsa mig till fakta själv antar jag.

säg bara en sak köper dig en s5000 du kommer inte bli missnöjd.
hade en sån innan och var grymt nöjd med den nu är en s7000 beställde men den ska direkt ut på blocket eftersom suget efter en canon 300D är för stort..

Precis, leta på lite oberoende tester är mitt förslag, antingen söker du på nätet eller kikar i data tidningar och liknande.. brukar kunna vara med tester där. Skillnad är det ja, kolla framförallt hur stort minnet är också. Kan skilja minst sagt mycket på färger, blixt, skärpa, går det att filma snuttar osv? Ljud? Ställa slutartider? vettig zoom osv osv.. Sonys kameror är ofta ett bra val överlag, men det finns ju väldigt mycket att välja på idag..

Enkelt är det enligt följande:

Ska du använda kameran för hemmabruk dvs. framkalla bilder i skrivare eller på Internet kan du köpa från 2,3 megapixel, "kvalitetskamera" dvs. lite dyrare än 1500:- om du förstår.

Jag har själv en Sony DSC-P31 med 2,0 megapixel och jag har till och med skickat bilder, i upplösning 1280*960, till framkallning i 20*30cm med mycket goda resultat. Vanliga fotografier i upplösning 10*15cm blir otroligt skarpa och fina, jämfört med vanliga kompaktkamerors foto.

Det jag hade rekommenderat till dig 3 megapixels, optisk zoom MINST 3x (digital zoom är värdelös då den fungerar precis som en zoom i ett redigeringsprogram typ Photoshop); Macro (närgräns) högst 15cm och bra inställningsmöjligheter till bländare, slutare, ljuskänslighet osv. Högsta upplösning på kamerans bilder bör i alla fall vara 1600*1200 men gärna högre.

Finns en bra kamera som kan det ovannämnda på Cyberphoto.se och den heter Canon Powershot A75, vilken för övrigt Cyberphoto själva rekommenderar. Ligger på 2890:- i pris.

Länk till denna kamera hittar du här:

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a75/a75.php

TIPS!!

Köp gärna extra batteri samt extra minne till kameran. Även om det medföljer ett Compact Flash-kort på 32MB så behövs verkligen minst 64 men gärna 128MB i de flesta fallen.

Man vill ju inte gärna ha slut på "rullar" när man är ute och fotar/filmar. ;)

Lycka till! :tummenupp

Tjena!

Generellt kan man säga att det är ofta optiken i kameran som gör att dom blir dyrare eller billigare. Ofta så har dom kameror med hög upplösning och billigt pris dålig optik och byggkvalitet.

Om man håller sig till de större märkena, Nikon, Canon, Minolta osv så är man inom en rimlig ram tycker jag. Som dom skrev tidigare, 3 megapixel är bottengräns, då kan man iaf göra a4 utskrifter utan lidande kvalitet.

Vidare så tycker jag man skall kolla på två saker som man ofta glömmer bort i kameraköt vilket påverkar hur enkelt och ofta man orkar använda den.

1. Batterier, ofta följer inte laddningsbatterier med och det kan vara frustrerande, laddningsbara batterier kostar allt från 200 kr till 800 kr beroende på kvalite och mAh. Titta också om kameran har sökarfönster, om den inte har det måste du alltid ta bilderna med displayen och det förbrukar batteri.

2. Minneskort, många kameror har olika minneskort, Compact Flash, SD(secure digital), XD, MMC, Memorystick med mera. Priserna skiljer rätt mycket mellan dessa kort, compact flash brukar vara billigast. Om du har för avsikt att använda minneskorten till annan verksamhet än kamera, tex handdator eller annat så bör man titta vad dom är kompatibelt med. Memorystick funkar tex enbart med sony eller sonyericsson produkter och finns i begränsade minnestorlekar(iaf till rimligt pris). Minimum minne bör vara ca 128 Mb.

I övrigt så använd dina ögon och titta på bilder på nätet taget med olika kameror, det man kan titta på är skärpa: hur skarpa är bilderna. Brus, uppkommer ofta i större enfärgade ytor, tex en himmel eller större vita ytor, färgen kan se kornig och melerad ut. Det är för att sensorn har svårt att avgöra den korrekta färgen. Kantbrus(abbrevation), uppstår när kameran har svårt att avgöra färgen där det är stora färgskiftningar, tex ett mörkt tag mot en blå himmel, det kan uppstår turkosa färger med mera.

Sen kan du fundera i vilket syfte du skall ha kamera, om du skall ta närbilder på förgasare eller liknande så bör man ha kort närgräns, kanske en 5 cm så att man kan ta så nära. Bry dig inte om uyttrycket digital zoom för det är bara skit, optisk zoom är det som gäller!

Sen är det saker som är individuellt, är den lätt att hantera, hur sitter knappar med mera. Vissa kameror är så bra att man kan sköta allt med en hand.

Några oberoende testare är:

www.steves-digicams.com
www.dpreview.com

Det var litegrann, lycka till! :tummenupp

Jag köpte en Canon IXUS 400 i juni förra året som jag är nöjd med. Den låg då runt 5000:-, billigare nu. Kameran har 4 mpixel och 3*optiskzoom. Om man inte är proffs lär 3mpixel duga gott o väl.

Är inte expert kan knappt kalla mig fotointresserad men jag ville bla ha: mkt minneskapacitet billigt=Compact flash, uppladdningsbart batteri, filmsekvenser med ljud, bra skärpa i bilderna, få plats i bröstfickan.

Kolla att du får med alla kablar minne och prylar som du vill ha, annars vad det kostar att köpa till. Kolla tester i fototidningar och läs lite om dem så lär du göra ett bättre köp. Av nät butikerna så har jag varit nöjd med pris och leveranser från inwarehouse.

Köpte dock kameran på On Off som hade bra pris men dem höll på att tjata hål i huvet på mig om extraförsäkring, som jag inte köpte.

Optiken spelar större roll än pixlarna. Ska man förstora och skriva ut stora bilder så bör man ta en kamera med mer pixlar.

Vill man ha en bra kamera med litet format samt större display än dom flesta andra kameror i större storlek så är Pentax optio s4i ett bra alternativ

/ Thomas (Jobbar på Expert) :tummenupp

En polare till mig köpte en Sony DSC P12 via internet för 4000 kr.
I det priset ingick kameran,medföljande 32Mb + extra 256 Mb, kamerafodral, extra batteri.
Det tycker jag är mycket prisvärt.

Kameran har 5 Mpix, 3 optisk zoom (12 ggr med Sonys smartzoom), obegränsad film 640X480 (minnet avgör tiden).
Med 256 Mb tar du 98 st 5 Mpix med fine upplösning eller filmar i 11,5 min.

En bra länk http://www.imaging-resource.com/

Last edited:
Jay-Jay skrev:
Jag var inne i en "riktig" fotoaffär för att inhandla mig en digitalkamera. Jag börjar att tala om för tjejen som jobbar där att jag i princip inte vet ett skit om digitalkameror och inte vill ha någon alltför dyr, typ omkring 3000. Hon börjar visa mig olika kameror i den här prisklassen med lite olika antal megapixels. Jag ställer då följande fråga som jag ska skriva så ordagrant jag kommer ihåg.
-Är det bara antalet megapixels som man ska titta på eller kan det skilja andra saker. Jag har nämligen tittat runt lite på internet och sett att någon kamera med 4 MP kan kosta 1900:- medans en annan med 2 MP kan kosta 3000:-.
I den här frågan måste jag sagt något väldigt fel för nu börjar hon att förklara för mig hur kass det är att handla på Internet då man inte kan få tag i någon om det är något fel på varan, att man inte få svensk instruktionsbok osv osv.
Det enda det slutade med var att jag inte köpte någon kamera och fortfarande inte vet ett skatt mera om digitalkameror. Jag kan förstå om man i affären blir irriterad om man börjar köpslå med priser som man hittat på internet men det enda jag ville veta var om det fanns stora kvalitetsskillnader mellan olika märken.
Jag får nog handla på Internet och läsa mig till fakta själv antar jag.

Först bör du bestämma dig för vilken SORTS kamera du vill ha, och då menar jag framförallt vilken storlek den bör ha.

Sedan får du också avväga storlek mot bildkvalitet, litet + bra = dyrt

Vill du ha något lite du alltid skall ha i fickan? Eller något du tar fram och monterar på stativet innan du tar kortet? Tänk på att om du köper en mellanstor kompaktkamera för runt 2-3000:- så lär du inte ha den med dig överallt, den är för stor. Titta på en Pentax Optio S4 i verkligheten och jämför med t.ex Casio Ixus 400 eller A75 som nämnts ovan. De finns alla hos välsorterade fotoaffärer, de två första ligger ungefär i samma prisnivå i butik. Du kommer att förvånas hur stor och blytyng en Ixus 400 är, som annars känns så liten och smidig. Dock är en Ixus 400 bättre på bildkvalitet :-)

Bara att känna på sakerna och gissa dig till var din smärtgräns går vid storlek och vikt.

Titta på www.dpreview.com för riktigt fullödiga tester på det mesta av intressse.

Kolla www.pricerunner.se. Där finns både tester skrivna av "vanliga svenssons" och länkar till proffsrecensioner.
Själv har jag en Olympus [mjü] 400 och är helnöjd med den.

Annars håller jag med det som någon skrev tidigare. Köp ett märke som kan bygga kameror som t.ex. Canon, Nikon, Olympus, m.fl. då vet du vad du får.

Tack för tipsen det blev faktiskt så att jag köpte en begagnad kamera av en arbetskamrat en Canon a60. Fick ett riktigt lågt pris plus lite extra tillbehör. Nu kan jag med gått samvete lära mig fota lite utan att lagt någon förmögenhet. Får väl bli en finare om det är skoj.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back