Konfigurera dator, finslipa paketet?

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Tjo. Håller på och ska inhandla mig en ny spelburk. :tummenupp

Har satt ihop en spec/inköpslista.
Men jag känner att jag inte är tillräckligt insatt själv så jag skulle behöva lite rådgivning. :va

2 fasta punkter i listan ändras inte på och det är processorn samt grafikkortet.
Jag vill vara lite framtiddsäker med SATA-6 samt USB 3.0 på mammakortet eller är det överkurs? Och ja crossfire/SLI skall finnas med på mammakortet.
Och räcker nätdelen om jag i framtiden vill köra crossfire/SLI? Samt någon till hårddisk.
Kika gärna på specen och tyck till om någon del är överkurs eller om någon del är i underkant.
Budgeten kan väl få svänga lite grann.

1007320-alinadatorn.jpg

Länken nedan är lite uppdaterad sedan skärmdumpen togs.

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&HD-585A-ZNBC=1&FD-CA-DEF-R2-BL=1&P7P55D-E%20PRO=1&TW3X4G1333C9DHX=1&WD5001AALS=1&CMPSU-650TXEU=1&BX80605I5750=1&GFC-00620=1&SH-S223B%2fBEBE=1

Så, vad sägs?

Mer disk är mitt råd. En caviar fungerar väl för tankandet men lägger du 3 papp på ett graffekort kan det vara värt att sänka några hundra på en häftigare systemdisk.......

Lägg till en SSD disk för operativet och vanliga program så kaviarsnurran får stå still så ofta som möjligt!

Jag har samma nätagg och det ska klara SLI enligt boxen iaf, sen är väl 58xx serien strömsnålare en föregångaren?

Rent spontant, vad ska du ha burken till?
Vilket operativ?

Tänker på minnet, tex min burk har 4 platser för minne, men bara 2 av dom klarar full fart, så uppgraderar du då med 4gb till senare så går det långsammare på alla kanaler.

Lägg till en SSD disk för operativet och vanliga program så kaviarsnurran får stå still så ofta som möjligt!

Kör du med det själv?

Är lite lockande..

Last edited:
Kör du med det själv?

Är lite lockande..

Hade jag haft pengar över skulle en Intel X25 redan sitta som systemdisk i alla mina datorer. Om du har möjlighet att lägga 2k till på datorn tycker jag absolut att du ska fundera på det. Antagligen den vettigaste uppgraderingen du kan göra idag.

Hade jag haft pengar över skulle en Intel X25 redan sitta som systemdisk i alla mina datorer. Om du har möjlighet att lägga 2k till på datorn tycker jag absolut att du ska fundera på det. Antagligen den vettigaste uppgraderingen du kan göra idag.

Njae har redan spräckt allt vad datorbudgetar heter för iår :D

Det får bli till nästa år istället, så kanske det finns bättre/billigare alternativ.

Kör du med det själv?

Är lite lockande..

Tyvärr inte, alla mina datorer är sånt jag har fått gratis, utom laptopen som jag köpte billigt.

Men den senaste av dom, en rätt ny Dell har jag funderat på att byta till en SSD disk i, då den mest står och går som musikmaskin.

Ett tag körde jag den helt utan disk, bootade Ubuntu från USB minne och körde bara spotify/webradio samt surfade med den, då var den behagligt tyst!

Jag skulle bara vilja byta ut fläkten till en Noctua, den tystaste fläkten på marknaden

SSD lockar! Intel X-25 80GB då.
Men det var det där med budgeten.
Funderar att gå ner på mammakortet och skippa sata6 samt USB3.0 men behålla crossfire/sli möjligheten.

Burken skall det primärt spelas spel med.
Tankande blir det inte så mkt utav.
Windows7 64bit tänkte jag köra som operativ.

Funderar att gå ner på mammakortet och skippa sata6 samt USB3.0 men behålla crossfire/sli möjligheten.

Sata-6 och USB3 lär det ju komma billiga instickkort till när marknaden blir "het" sen.

Du gör rätt i att titta på Intels SSD, tydligen är det dom absolut bästa på marknaden, många andra ser bra ut på papperet, men användare har rapporterat att dom "micropausar" när man skriver stora mängder till dom, vilket tydligen märks och irriterar.

Inteldiskarna lär dock inte lida av det.

För spel gäller bara Creative X-FI (dock inte xtreme audio). SB Audigy stödjer inte hårdvarurendering. Räkna med att få lägga tusenlappen på ljudkortet.

Vad jag hittat så drar grafikkortet du valt ~175 - 190W avg på ett 10-tal olika spel.
Skall du då köra crossfire så har du redan där 380 - 400W.
250 kvar till resten av burken. Borde väl räcka.

Ljudet.

För spel gäller bara Creative X-FI (dock inte xtreme audio). SB Audigy stödjer inte hårdvarurendering. Räkna med att få lägga tusenlappen på ljudkortet.

Jao, ljudet är ju utav vikt. Alltså det inbyggda ljudkortet på mammakortet duger inte till spel alls? Damn, jag som försöker hålla ner bugdeten. Och du menar att X-FI "is da shit"?

Vad jag hittat så drar grafikkortet du valt ~175 - 190W avg på ett 10-tal olika spel.
Skall du då köra crossfire så har du redan där 380 - 400W.
250 kvar till resten av burken. Borde väl räcka.

Bra, då har vi en till del spikad, 650W blir det.

Sata-6 och USB3 lär det ju komma billiga instickkort till när marknaden blir "het" sen.

Så blir det, skippar Sata-6 och 3.0 på mammkortet för nu. Budgeten styr lite nu och då blir det instick den dagen det är aktuellt.

Men ett bra tips på ett mammakort socket 1156 chipset P55 med stöd för DDR3, crossfire, pci-e. Ett sånt tips för du/ni gärna komma med.

Hittade, tror jag. Asus P7P55D LE.
Kan det räcka för mina krav eller har jag missat ngt?
Eller ngn som har tips på mer "bang for the bucks"?

Last edited:
Jao, ljudet är ju utav vikt. Alltså det inbyggda ljudkortet på mammakortet duger inte till spel alls? Damn, jag som försöker hålla ner bugdeten. Och du menar att X-FI "is da shit"?

Det beror på hur du ska skicka ut ljudet också. Ska du sitta med dina vanliga lurar och spela eller dina 300 kr Logitech-högtalare så kan du gott köra med det inbyggda kortet. Jag märkte ingen som helst skillnad på det inbyggda och mitt dyrare kort så länge jag körde med mina JBL Duet eller med lurar. När jag väl kopplade in ett 5.1 så märkte jag dock skillnad.

ljudet i mammakortet?

Det beror på hur du ska skicka ut ljudet också. Ska du sitta med dina vanliga lurar och spela eller dina 300 kr Logitech-högtalare så kan du gott köra med det inbyggda kortet. Jag märkte ingen som helst skillnad på det inbyggda och mitt dyrare kort så länge jag körde med mina JBL Duet eller med lurar. När jag väl kopplade in ett 5.1 så märkte jag dock skillnad.

Tackar. Det blir primärt lurar. Så inbyggt får duga så länge.
Tror inte sambon:tuttar skulle bli så nöjd om jag kopplade in NAD+Dali på kvällarna...:machinegu

Har editerat specen lite efter rådgivning jag fått. Det enda jag är tveksam på nu är fortfarande mammakortet.

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?d...TXEU=1&BX80605I5750=1&GFC-00620=1&P7P55D LE=1

Last edited:
T.o.m. en icke-ljudnörd som mig märkte väsentlig skillnad mellan inbyggda och X-FI, speciellt avsaknaden av brus och störningar. I spel som t.ex. BF2142 är det milsvidd skillnad när det börjar gyttra till sig på slagfältet. Hittar du ett Soundblaster Live från 1900-kallt är det bättre än det inbyggda, dock kan det vara problem att hitta drivare för Vista/W7. Ivfsh, om det är läge - köp inte ett X-FI Xtreme Audio utan ett dedikerat X-FI gamer-kort.

Vad gällande moderkort är det hugget som stucket vilket du väljer ur P55-serien.

Bra, då har vi en till del spikad, 650W blir det.

Så blir det, skippar Sata-6 och 3.0 på mammkortet för nu. Budgeten styr lite nu och då blir det instick den dagen det är aktuellt.

Men ett bra tips på ett mammakort socket 1156 chipset P55 med stöd för DDR3, crossfire, pci-e. Ett sånt tips för du/ni gärna komma med.

Hittade, tror jag. Asus P7P55D LE.
Kan det räcka för mina krav eller har jag missat ngt?
Eller ngn som har tips på mer "bang for the bucks"?

Körde med en liknande spec på min dator, dock inte för spel så grafikkortet blev ett billigt 500.-.
Ang ljudet skulle jag testa och se, är väl bara att dunka iväg en beställning och mammas ljud inte duger.

Klart, beställt.

Grafik XFX Radeon HD 5850 1024MB Black Edition (Overclocked edition) 1 3045 kr

HD Western Digital Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB 1 575 kr

PSU Corsair TX650W 1 925 kr

CPU Intel Core i5 750 1 1925 kr

OP Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit OEM 1 1095 kr

Mammakort P7P55D LE ASUS P7P55D LE 1 1195 kr

Skärm BenQ G2420HDBE 1 1790 kr

Minnen Corsair Dominator 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 1 1375 kr

Mus Mionix Saiph 1800 Gaming Mouse 1 395 kr

Tangentbord Logitech Compact Keyboard K300 1 295 kr

DVD Sony NEC Optiarc AD-7240S - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA 1 275 kr

Chassi Fractal Design Define R2, Titanium 1 795 kr

Fläkt Scythe Slip Stream 120mm 800rpm 1 95 kr

Det jag glömt eller budgeterat bort som tex ljud och SSD kan kompletteras med senare om behov skulle uppstå.

En får tacka för råd och tips!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...