Konfig hemnät med 7+xp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Försöker göra ett hemnätverk med en stationär w7+bärbar xp+(xperia neo så småningom) för wifi-överföring av filer osv.

Wifi-internet funkar på samtliga enheter mot routern, inga problem där. Men i det lilla hemnätverket kan jag från W7-burken inte se några andra enheter än den egna datorn->routern->internet. I xp-burken kan jag komma åt de delade filerna i W7-burken utan problem, och W7 dyker också upp i nätverkslistan.
Varför går det inte på andra hållet? :va

yepp, xp home sp3 (det är en 10" asus eee/intel atom såbilligsommöjligtbärbardator). Men är det inte skumt att det går bra på ena hållet men inte andra? Jag kan ju aktivera fildelning i xp och hela det köret men den blir inte synlig från W7an.

Det går iofs att skapa en ny enhet, t.ex. Z:\ genom att manuellt knappa in "\\Fredrik\deladmapp" och på den vägen komma åt de deladefilerna på datorn Fredrik men känns....osmidigt.

Edit: Är nåt på spåret...verkar som om man måste hacka in ett extra protokoll i xp som heter LLTD.

Last edited:
En liten update för de som är intresserade: det löste sig när jag installerade LLTD-protokollet i XP. LLTD är tydligen det enda sättet för W7/vista att identifiera XP-burkar så att de visas i nätverket. Man lär sig något nytt varje dag :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti