Datorn stänger ner

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Har ett frustrerande problem med min stationära.
Dammade av det gamla åbäket och installerade XP SP1 för nån vecka sen och allt såg ut att funka bra.

I dagarna bestämde jag mig för att installera de senaste drivrutinerna till hårdvaran. Började med Nvidia-drivrutiner till moderkort K8N Neo4 och ATI Catalyst-drivisar till Radeon X800 grafikkort.
Bestämde mig för att installera Battlefield 2 som jag tidigare har haft i burken och därefter den senaste patchen v1.5 till spelet. Nu börjar problemen.

För det första kommer det upp ett meddelande som säger att jag har en senare version av spelet installerat och kan därmed inte installera patchen :va
Jag installerade spelet direkt ur orginalförpackningen från typ 2007 och den hämtar inte uppdateringar automatiskt. Gör den det tror jag att man märker att datorn håller på att dra ner/installerar en fil som är 1,92 Gb stor och det gjorde den inte vill jag lova.

För det andra stänger datorn ner sig två minuter efter att jag startat spelet. Den går ner i nått slags viloläge ur vilken jag inte kan väcka den (Viloläget är inte aktivt enligt kontrollpanelen). Kan inte ens stänga av den med off-knappen utan får dra ut kontakten ur väggen :mad:

Så min fråga till samlad SH-expertis är helt enkelt vad detta beror på?
Jag har en teori och det är att moderkortets drivrutiner fuckar upp saker och ting och gör att den beter sig på detta vis, kan jag ha rätt?

Blir skärmen svart, men datorn surrar vidare? Då kan det vara att grafikkortet går varmt pga trasig fläkt. Eftersom det inträffar när du har belastat grafikkortet ett par minuter.

Bara EN teori..:)

Damsug datorn, och specifikt fläkten på graffekortet. Vidare skulle jag taut och sätta tillbaks minnena en gång.

Luktar problem med ström eller värme. :) Men börja med att köra lite gratistester - memtest86, tanka ned, bränn ut, boota på den - det kör minnestester så kan du plocka bort dem ur ekvationen.

Sedan är det säkert läge att rensa ur ett par hekto damm ur både cpu- och grafikkortskylare. :hihi

Blir skärmen svart, men datorn surrar vidare? Då kan det vara att grafikkortet går varmt pga trasig fläkt. Eftersom det inträffar när du har belastat grafikkortet ett par minuter.

Bara EN teori..:)

Ja det stämmer. Jag får öppna chassit och checka graffefläkten. Tack för tipset.

Damsug datorn, och specifikt fläkten på graffekortet. Vidare skulle jag taut och sätta tillbaks minnena en gång.

Tackar, men två minnen urtagna, rengjorda och ditsatta igen men det löste inte problemet.

Sedan är det säkert läge att rensa ur ett par hekto damm ur både cpu- och grafikkortskylare. :hihi

Tack. Verkar definitivt vara värmeproblem! Rengjorde CPU-fläkten med tops, ojojoj den var dammig. Riktigt ondskefullt damm, smått, nästan som pulver/cigarettrök. Dock var inte inte CPU-fläkten problemet så jag får dubbelkolla grafikkortet medans datorn är igång.

Snurrar fläkten på grafikkortet på direkten eller måste man vänta tills den uppnått viss temperatur?

Last edited:
Luktar problem med ström eller värme. :) Men börja med att köra lite gratistester - memtest86, tanka ned, bränn ut, boota på den - det kör minnestester så kan du plocka bort dem ur ekvationen.

Efter memtest86 så kör Furmark. Testa gärna att lägg en bok under datorn vid skärmen, så tangentbordet lutar mot dig och den får mer luft undertill.

Har du nån lös fläkt kan du testa det också som blåser mot datorn.

Prova att lägg in en tidigare patch typ 1.4 eller 1.41 och sen patchar du upp till 1.5, har för mig att jag hade samma strul nån gång:va

Prova att lägg in en tidigare patch typ 1.4 eller 1.41 och sen patchar du upp till 1.5, har för mig att jag hade samma strul nån gång:va

Det ska kunna gå att köra v1,5 direkt från scratch, den är nästan 2 gig stor och man får med Highway Tampa och Operation Blue Pearl i paketet :tummenupp

Hittade en dammtuss stor som en ollonborre i fläkten på grafikkortet men det var inte det som var problemet, den stänger ner ändå :gnissla

Hittade en dammtuss stor som en ollonborre i fläkten på grafikkortet men det var inte det som var problemet, den stänger ner ändå :gnissla

Hur stänger den av? Rakt av bara, pang-bom? Är det när den lastas med tyngre saker (spel)?

Det kan vara en processorkylare som inte sitter som den skall, eller nätagget som gett upp och inte levererar.

Bootar den om är det en blåskärm troligtvis, då är det läge att köra lite memtest86 till att börja med. :)

Det har jag missat, menar du ditt inlägg riktat mot SGM?
Jag får köra memtest sen, men ingen idé att lägga nått under datorn då det är en stationär burk och ingen laptop.
Kollar memtest tempen?

Ett tips är ju att gå in i loggarna och kolla.
Det finns någonstans under tillbehör/systemverktyg om du har svensk windows. är det engelsk så är det Accessories/System tools.
Det brukar skapas felposter i loggarna när något händer. Kolla om det är något som genererat en felpost vid den tidpunkt när datorn dyker.

Jag får glo upp allt det där när jag har tid.
Datorn är knasig, den kan stänga ner när jag kör VLC-klipp men funka som vanligt när jag spelar COD 4 flera timmar i rad.
Hade det varit graffekortet hade det väl varit tvärtom eller jobbar kortet intensivt även när VLC körs?

Last edited:
1. Damsug inte datorn, blås ur den med tryckluft istället (även om inte det heller är helt ok enligt ESD-reglerna). Om du inte har kompressor kan du köpa på burk.
2. Kör hårdvarutester, börja med memtest86 (testar minne) därefter prime95 (testar cpu, låt gå kanske 1 timme) gärna med hwinfo32 igång för att se temperaturer
3. Försök hitta något hårdvarutest för graffekortet.
4. googla på ifall någon får liknande fel på just det spelet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT