Konbanan på uppkörningen?

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Jag och sambo var på en parkplats och övade för första gången härom dagen. TIll att börja med var det ganska stelt. Men när jag visade att med rak hoj svängde den runt 180 grader på ca 2,25 "parkeringsrutor" när jag lutade hojen kom jag runt på 2 "Parkeringsrutor. Nästa försök när hon "motburkade", så att hojen lutade mer och hon satt upprätt, gick det betydligt mycket smidigare att svänga runt i tvära svängar.
Vi ska öva mer, men det går att svänga tvärare än man tror. VI åker på en SV 650 som också är sänkt både fram och bak. Men jag var noga med att sänka lika mycket fram som bak, annar blir hojen onödigt "Tung".

Håller förövrigt med om att, höj upp hojen bak igen, och sänk/ta bort sadeln.

Mats

Absolut. originalsadeln är tjock. Bort med skiten och sätt dit sadelgummi så har man tjänat 3cm och dessutom blir det smalare och det gör att man tjänar destomer. Om man vill kan man glasfibra upp något tunt om man vill slippa känna ramen upp i rumpen.
 
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Onödigt att ens boka uppkörning då?

det är olika i olika delar av landet , i Nyköping har vi en tjock vit linje som markerar bredden på banan och är man utanför den så är det stor risk för underkänt , i Eskilstuna står banan på en väg och är man utanför vägen är det oxå stor risk för underkänt , i Göteborg finns det inga begränsningar i bredd och där är de mer liberala om eleven tar ut "lite" , bästa är om man försöker diskutera med förarprövaren på den orten man ska köra upp vad det finns för krav , jag blir oxå gråhårig pga olika förarprövares olika bedömningar , en del vill att eleven ska krypköra saktare än sakta och en del tycker att det int ska vara en cirkus och tillåter upp till 7-8km/h , körningen i trafiken är lika svårbedömd , en del förarprövare vill att eleverna ska bomba landsväg fortare än vad jag skulle ha kört själv och en del tillåter eleverna att köra i den fart som en nybörjare bör köra, förarprövarna säger att de jobbar mycket med likriktad bedömning men det fungerar int så länge det är människor som bedömmer
 
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Onödigt att ens boka uppkörning då?

en cykel vi har kommer upprätt runt på nästan två rutor och lägger man ner den så kommer den runt lätt inom en ruta , i göteborg körde vi med buell och de var svåra att få runt i banan men efter att fila bort styrstoppen och lära eleverna att burka så kom de runt hyffsat
 
finns elever som har blivit underkända då de varit utanför 8 meters bredd , men det är upp till förarprövaren , banan är 8 meter bred den att det int finns linjer är en annan sak , det bästa är att fråga förarprövaren på den orten man ska köra upp om vad de kräver , i Nyköping är det fail om man är utanför

I Gbg är det inte fail enligt körskolan jag kör på, kör så långt ut du bara vill säger dom, alltså åt sidorna vid sista konan innan svängen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top