Konbanan på uppkörningen?

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Prova att "lägga ner" hojen i svängarna, krävs inte mycket för att svängradien skall bli mindre. Annars, är det möjligt att bearbeta styrstoppen lite?
 
kanske ett viktbälte på frun som tynger ner det hela lite? eller tömma bak dämparen på olja så har du problemet löst!
Annars är de väll bara platÅskor som ska till ser det ut som, annars är ju allt omöjligt..
 
Lånade polarens hornet 600 innan jag köpte mig en egen hoj, betydlig skillnad på en naken racer och en bmw 650 gs i mitt fall. Körde privat, köpte billiga koner på biltema och köttade på uppfarten. Bara att öva öva öva.
 
sista konan den du svänger runt så får du köra ut hur mycke du vill åt bägge sidorna, det sa min lärare i gbg
 
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..
Som nybörjare ska man nog inte tänka att man ska "lägga" hojen, utan kanske mer på sittställningen. Typ, vänstersväng: Blicken långt till vänster, överkropp läggs ner/lutar och följer höger styrhalva. Då lutar hojen vänster och svänger därmed bättre.
 
Som nybörjare ska man nog inte tänka att man ska "lägga" hojen, utan kanske mer på sittställningen. Typ, vänstersväng: Blicken långt till vänster, överkropp läggs ner/lutar och följer höger styrhalva. Då lutar hojen vänster och svänger därmed bättre.

Jo, den biten kan man ju, men att överföra det till skallen på frun som ska göra det samtidigt som hojen inte klarar banan ens när man går brevid, om jag "slickar" sista konen i vinkel så kommer hojen minst 60cm utanför spärrlinjen i konbanan och då är hojen nästan 4½ meter i sidled ut från banan med fullt styrutslag.

Sånna här cirkuskonster behövde ju inte jag kunna när jag tog mitt kort...
 
banan är bara 8 meter i bredd

Finns inte någon sidospärr..
Det är A-linjen som är 8 meter.

vv_1.jpg
 
Pysslar ju en del med övningskörning och vad jag har märkt är att många tenderar till att ha lättare för att genomföra svängar åt vänster så om man tar första konen i lågfartsbana:1 till vänster så blir det automatiskt en vänstersväng runt sista konen. Sedan ska man försöka köra snävt vid konorna och ta ut svängen ordentligt ut åt höger begränsningslinje före man rundar sista konen. om man lutar hojen och flyttar rumpan och kroppsvikten åt andra hållet blir svängarna betydligt snävare. Jag fixar då samtliga banor med min Gixxer 1000 K7 genom att köra som jag beskrivit men då naturligtvis med max styrutslag mest hela tiden när jag genomför svängarna, detta är dock något som kräver massa träning och det bör inte vara nödvändigt för att fixa det med aktuell hoj. Har även en rejält sänkt GSX 750 (-99) med denna är banorna en barnlek då svängradien är så pass att det går att rent av köra på mitt konen bara man tar ut till linjen vid svängen.
 
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..

menar ju int så fotpinnarna tar i marken utan att man lutar cykeln så mycket man orkar att hålla emot , det jag tycker om att göra när jag själv kör banan är att stå upp men många elever orkar int hålla emot när de står upp eller att de vågar int stå kvar när det börjar att luta
 
Finns inte någon sidospärr..
Det är A-linjen som är 8 meter.

vv_1.jpg

finns elever som har blivit underkända då de varit utanför 8 meters bredd , men det är upp till förarprövaren , banan är 8 meter bred den att det int finns linjer är en annan sak , det bästa är att fråga förarprövaren på den orten man ska köra upp om vad de kräver , i Nyköping är det fail om man är utanför
 
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Tror nog att det går bra att "luta" ner det från 9,5 till 8 men det beror ju också lite på förarens storlek i förhållande till hojen. Funderar samtidigt på om det verkligen är rätt hoj för henne att ha i trafiken om hon behöver 9,5 m för att vända med hojen, känns ju lite jobbigt som förstahoj i alla fall (antar att med "vänradie" menas "vänddiameter".
 
Det är bl.a. just så vi provat men helt utan resultat, det finns inte styrutslag så det räcker för att klara av det..

Bara en tanke,

Om hojens geometri har modifierats så mycket att den omöjligt klarar denna konbana, är den då lämplig att användas i trafiken...?
 
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..

Jag och sambo var på en parkplats och övade för första gången härom dagen. TIll att börja med var det ganska stelt. Men när jag visade att med rak hoj svängde den runt 180 grader på ca 2,25 "parkeringsrutor" när jag lutade hojen kom jag runt på 2 "Parkeringsrutor. Nästa försök när hon "motburkade", så att hojen lutade mer och hon satt upprätt, gick det betydligt mycket smidigare att svänga runt i tvära svängar.
Vi ska öva mer, men det går att svänga tvärare än man tror. VI åker på en SV 650 som också är sänkt både fram och bak. Men jag var noga med att sänka lika mycket fram som bak, annar blir hojen onödigt "Tung".

Håller förövrigt med om att, höj upp hojen bak igen, och sänk/ta bort sadeln.

Mats
 
Höjd den lite där bak så att hon bara får ner en fot om hon hasar längs sadeln då för att få ner svängradien lite? :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top