Konbanan är så svår

Ingen har sagt igentligen smidgaste sättet om du kommer upp i en viss hastighet blir styrningen sk tvärtom håller du en hand på styret kan ta ett exempel håll höger hand på styret släpp vänster (öva på en raksträcka) kör ca 30-40 tryck nu höger hand fram som att du skulle svänga vänster men den kommer inte svänga vänster utan burka år höger genom att trycka på styret vänster o höger kommer hojen burka motsatts den teckniken ska du använda när du kör koner kommer gå mkt mjukare
 
Det var länge sen jag tog körkort, men jag testade konbana på skoj för ett tag sen, och jag hade lättare att hålla balansen om jag gasade på lite när det började tippa inåt.
Slår man av i det läget, så ligger man ju ofelbart där och sprattlar.

Helt riktigt, det var inte helt tydligt hur det menades. Antingen rätar man upp lite och ökar radien så man garanterat bommar på garagesvängen eller så gasar man på lite (d v s släpper ut kopplingen lite mer).

Ingen har sagt igentligen smidgaste sättet om du kommer upp i en viss hastighet blir styrningen sk tvärtom håller du en hand på styret kan ta ett exempel håll höger hand på styret släpp vänster (öva på en raksträcka) kör ca 30-40 tryck nu höger hand fram som att du skulle svänga vänster men den kommer inte svänga vänster utan burka år höger genom att trycka på styret vänster o höger kommer hojen burka motsatts den teckniken ska du använda när du kör koner kommer gå mkt mjukare

Du pratar om motstyrning, antar jag. För det första är det inte så att man motstyr över en viss hastighet. Det är det enda effektiva sättet att svänga med en motorcykel oavsett hastighet. För det andra är det tämligen totalt irrelevant när man slåss med garagevändningar och konbanor.

Det är heller inget som är tvärtom över det, det är helt enkelt så man styr en tvåhjuling. Dock, återigen, irrelevant i den här tråden så jag föreslår att den diskussionen tas i motstyrningstråden (nu otroligt men sant inne på femte säsongen, eller vad det blir!) så kan trådstartaren och övriga få konbanetips utan att störas av den förunderliga eviga motstyrningsdebatten.
 
Last edited:
Antingen rätar man upp lite och ökar radien så man garanterat bommar på garagesvängen eller så gasar man på lite (d v s släpper ut kopplingen lite mer).

garagesvängen finns inte kvar längre.

ett "fel" som många gör (gjorde det själv) är att man kör för nära konerna, och sen försöker man ta själva vändningen i konbanan onödigt tight.

Det är mkt enklare om man tar vändningen som i en stor "bubbla", börja kör långt ut mot sidan redan vid näst sista konen, då får du en vid kurva istället för en snäv.
 
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

:tummenupp

@ TS: Dessutom så är det inte fel att börja med lite högre fart och sen minska den allt eftersom att du blir säkrare. Börjar du tappa balansen så ger du en lite skvätt gas, rättar upp och sen bromsar ner (vilket är helt tillåtet). Tänk bara på att inte ligga på bromsen hela tiden DÅ ryker du på uppkörningen.

garagesvängen finns inte kvar längre.
Njaaäääaaa...man har bakat in den som en annan variant i lågfartsbanorna men inte som den forna garagesvängen var dock. :)
 
Last edited:
JKay skrev:
jaaäääaaa...man har bakat in den som en annan variant i lågfartsbanorna men inte som den forna garagesvängen var dock. :)

Precis :)

I den "inbakade" varianten så har du dock 8 meter i sidled (4 meter åt varje håll) istället för hojens svängradie + 20 cm.

Så utrymmet man ska komma runt på är inte ett problem längre. Det enda är egentligen att kunna svänga när man kör sakta.

Det är ju nuförtiden helt OK att göra en jättestor "ballong" runt sista konen istället för en tight vändning.
 
Många bra tips måste jag hålla med om.

Ett till tips kan vara att luta sig lite framåt, så du verkligen är säker på att dina armar är böjda, glöm inte slappna av i axlarna. Du kommer se skitnödig ut men det blir lite lättare att svänga när det går riktigt sakta.

Sista tipset, förmodligen det tråkigaste, ta en några körlektioner, det är helt klart underskattat.

Visst, coolt o klara av allting själv med mera, men på vems bekostnad? Din egen eller dina medtrafikanter? Lycka till.
 
Håller med flera av föregående talare,

BLICKEN, BLICKEN OCH BLICKEN sen sitter det jag lovar. Håller själv på och så fort jag slutade streta och bara vågade höja blicken och titta dit jag ska så satt det direkt. Då kommer även självförtroendet och säkerheten tillbaka. Titta INTE på konerna, dom ser du i ögonvrån det räcker.
Lycka till, imorgon har jag min tredje lektion och det SKA få såååå jävla bra. :)
 
blicken högt o flytta röven

:va
I krypkörningen vill du inte ha en onödig påverkan från massa som rör sig över hojen och förflyttar tyngdpunkten. Sitt still och håll blicken högt och titta dit du ska.
 
Tjejen håller på att övningsköra också nu på CBR:en..

Hon gjorde samma sak för et par veckor sen. Det stora felet totala nybörjare gör är BLICKEN, BLICKEN, BLICKEN och åter BLICKEN.

Lyft ögat, titta dit du ska, lååångt fram dit du ska och lite till.

Öva också på att krypköra rakt fram, lär dig variera hastigheten mellan noll och hög gångfart. Då lär du dig gaskontroll och kopplingen vilket är precis det du behöver för att variera farten när du ska göra en vändning sådär.


Lektion 1.5: Bromsar du med frambromsen när det går så långsamt och du har fullt vrid på styret, då viker hojen ner sig direkt! Så ÄR det.


Lycka till, fortsätt träna!
 
men eru korkad pôjk/tös! inte fan BÖRJAR man med att köra konbana med en tung jävla BMW det första man gör!!!
se förrihelvete till att sätta dig på en gammal 80-tals 400-kubikare (eller liknande). de kan inte ens skrämma slag på en höna, än mindre nybörjande motorcyklister.
leta upp en grusväg där du kan busa lite. om man inte kört bus tidigare kan det säkert vara svinäckligt till en början, men på grus så släpper det ganska så snällt o du kan låsa både fram o bakhjul utan att vurpa. få in lite känsla för hojen och åkningen. lär dig att inte frysa till en pinne vid minsta obehag.
hojåkning skall vara KUL. annars är det bara att lägga ner.

och som tidigare sagts flera gånger här - BLICKEN.
 
:va
I krypkörningen vill du inte ha en onödig påverkan från massa som rör sig över hojen och förflyttar tyngdpunkten. Sitt still och håll blicken högt och titta dit du ska.

Blir absolut lättare om man lär sig flytta tyngdpunkten när man svänger. Speciellt i U-svängs momenten. Efter att man kan det kan man förfina det så man inte behöver hänga med halva skinkan utanför sadeln men det kommer av sig själv sen
 
Jag kör banan och tycker också att det är jätte jobbigt!

men flytta rumpan åt motsatt håll, då går det lättare att svänga, när du ska vända se till att ha dragläge hela tiden, titta inte NER .....

igår när jag var ute och tränade så var det en tjej som också tränade, hon pratade medans hon körde, då gick det lättare, man ska tänka på ngt annat då brukar det gå lättare!
 
igår när jag var ute och tränade så var det en tjej som också tränade, hon pratade medans hon körde, då gick det lättare, man ska tänka på ngt annat då brukar det gå lättare!

Det viktigaste, näst efter blicken, när man kör den där konbanan är att man är mjuk i kroppen. Det är lätt att man blir stel om en pinne när man anstränger sig som fan med något man tycker är svårt, är man dessutom ängslig för att man ska lägga sin fina hoj i asfalten är det nog lätt att man blir som en tennsoldat. Den där tjejens pratande är nog inte så dumt, det kan vara väldigt effektivt att skingra tankarna en liten smula.
Sedan har det ju en väldig betydelse vilken hoj man sitter på när man ska lära sig det där krypandet.

Om jag, om än efter hinkvis med svett och många timmar under skicklig ledning, lärde mig att köra den där eländiga banan så kommer TS också att fixa det. Det är bara att nöta...
 
Tack för alla svar och för alla bra tips. När jag har tänkt på det där med blicken och verkligen tittat upp och dit jag ska så har det gått mycket bättre.

Vi var ute och körde en sväng på vägen igår kväll men det kändes lite skakigt eftersom jag tänkte på det som hade hänt tidigare på dagen på konbanan. Jag ska prova tipsen jag fått om att köra i åttor. Sedan är det väl bara att öva massor.
 
Slappna av, tänk inte "oj, nu shit kommer jag vurpa igen" då psykar du bara dej själv.

Visualisera dej själv istället klara det och titta på hela konbanan och tänk ut innan vilka spårval du ska köra efter i banan, och så svänger du där du har bestämt att du ska svänga. :mattias

Många gör misstaget att inte planera sin rutt och det blir då ganska jobbigt när man är nervös för att vurpa att dessutom behöva mitt i krypkörningen plötsligt bestämma när och hur mycket man ska svänga samtidigt som man ska hålla balansen och tänka på blicken.
Bestäm och se dej själv genomföra banan flera gånger och sväng där du planerat att svänga innan.
Då kan du fokusera på blicken och titta dit du vill komman, inte dit du är skraj att hamna.

Om konbanan känns svår, vilket den alltid är i början så ta istället och öva på att åka i åttor snävt i låg fart. :tummenupp

Om du har en handledare ta och åk ut på en parkeringsplats på kvällen, ta med några pet-flaskor med lite vatten i som ska fungera som "koner", placera ut dessa med lite större marginal än den egentliga konbanan och måla ut på asfalten med en krita exakt hur du ska köra. Sen är det bara att öva, öva, öva! :fakta

När du blir bättre och säkrare, minskar du avståndet mellan "konerna" och voilà så en dag så lossnar allt och du kan konbanan med bravur! :banana

Lycka till och jag är säker på att det kommer gå galant! :hojsmilie
 
Last edited:
Du har nog fått en mängd tips redan.

En sak som hjälpte mig var att köra 8:or på ojämt gräs. Man får jobba mycket med balans och kropp. Sitt mitt på hojen och jobba med överkroppen, mjuka armar. Sen är det ju mjukt att ramla också ;-) Prova!
 
Fundera på att låna en annan hoj, BMWn du har är ju fan ultratung att lotsa runt konbanan. Respekt för det.....

Man behöver ju inte göra det megasvårt för sig själv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top