Konbana för uppkörning

För att klara konbanorna måste man antagligen vara väldigt säker på dem och ha övat rätt ordentligt. Jag tog kortet för två dagar sedan och körde banorna helt perfekt, jämn fart osv. Vid uppkörningen så var jag rätt nervös och krypkörningen var väldigt ryckig men det gick bra, kan bara tänka mig hur det skulle varit om jag inte övat den tiden jag har (spenderade väl ca. 12 timmar totalt på de olika banorna, ingen trafikskola dock)...

okej, de va ju illa, för då anser jag att det inte är möjligt att klara banan med min hoj.
Har en vänd radie på ca3.3m, gjorde en liten skiss på hur de skulle se ut om man låg på max styrutslag hela tiden och de va väl knappt så de skulle gå då om man även tänker på att bakhjulet spårar på insidan, och bredden på hojen.
Och max styrutslag hela banan är då inte något jag klarar av!

Har börjat kolla på åtgärder nu, höjt gaffelbenen och funderar på att slipa bort lite på styrstoppet. Får man ner radien till 3m så gör de nog rätt mycket (honda hornet såg jag hade en radie på 2.8m)

Det går att köra exakt på det viset med en ZXR750, gick då i vart fall utmärkt förra sommaren då jag hjälpte en som tog sitt KK på en sådan men naturligtvis fick han öva.. Det som är grunden är att man klarar av att köra med fulla styrutslag och växla mellan fullt höger till fullt vänster samtidigt som man lutar hojen åt det håll man svänger, flytta med andra ord din tyngdpunkt utåt så kan du luta mer och då minska din svängradie.

En bra övning är att först lära sig köra runt med fullt styrutslag och bara hålla ballansen med gas, koppling och bakbromsen

åhå, där ser man! Ja han måste ju ha tränat upp en riktigt bra balans iaf, måste ju bli mycket svårare än den gamla garage vändningen!!

Men jag tog iaf och slipade bort 2-3mm på vardera sida om styrstoppet och höjde gaffeltuberna så mycket de gick (15-20mm), och jävlar i mig vilken skillnad! Konbanan vart ju sketa lätt helt plötsligt :tummenupp

(mätte lite snabbt min nya vändcirkel och den vart ca 5,8m tror jag)

...Jag skickade iaf ett mail till VV tidigare idag, får se om man får nått svar....
Dom tog lite tid på sig, men imorse så hade jag fått ett svar
Lars Zachrisson skrev:
Du kan köra som du har beskrivit på skissen! Du får svänga så snävt som möjligt med din mc. Det finns inga begränsningar enligt föreskrifterna, därimot finns det på vissa banor fysiska hinder såsom staket diken mm. som gör att det kan finnas begränsningar i utrymmet.

Med vänlig hälsning

Lars Zachrisson
Skissen är den bild jag bifogade i mitt första inlägg i tråden. Begränsningarna (som inte finns) han pratar om är utåt åt sidorna från banan.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti