Konbana för uppkörning

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Någon som har en bild eller länk till bild över konbanan man kör på uppkörning.
Tänkte handla lite koner och börja träna.

Jag vet att jag läst i någon tråd att det finns på vv´s hemsida men hittar inte den.
Är konbanan lika dan överallt i sverige eller det kan skilja sig åt beroende på var man bor.

Skulle helst vilja ha en bild med måtten utsatta mellan konerna.
Tacksam för svar.

Hur svår är denna bana egentligen? Den ser ju onekligen ganska enkel ut.

Last edited:
"Hur långt är ett snöre?"
"Allt är enkelt när man kan det."
Jag tyckte krypkörningen krävde en hel del träning, iaf zikzak-varianten (som verkar vara den enda som körs här i nyköping på uppkörningen)
Men så är jag perfektionist och har inte superbalans. =)

Enkel efter övning som allt annat,inte enkel ens efter övning på sporthoj men genomförbar.

Henrik

Jag tyckte det var ganska enkelt när jag tog A1 kortet. Men när jag skulle göra det igen då jag tog A så tyckte jag att lågfartsdelen var lite knepig, jag tyckte det kändes ovant med en tunghoj :tungan Men efter att ha över en del så gick det också.

Men somsagt med övning så går det mesta :tummenupp

/mvh Anders

hallå alla hoj fantaster!

håller själv just på att försöka ta mig igenom dessa konbanor, och med min egna zxr750 som jag har jag halvt byggt om till "fighter" (dels för att underlätta övningskörning)

Men nu är de så att den stora vändradien gör att jag helt enkelt inte kommer runt på "vanligt" sätt på den mindre låghastighetsbanan utan måste ta ut svängarna vid vändningen rejält. (se bild)

Vet ni om detta är tillåtet eller om jag helt enkelt måste förvisa mig att ta kortet helt genom körskolan (dvs. med en mer lät svängd hoj)

Bifogat

• liten-konbana.GIF
    liten-konbana.GIF
    7 KB · Visningar: 794

håller själv just på att försöka ta mig igenom dessa konbanor, och med min egna zxr750 som jag har jag halvt byggt om till "fighter" (dels för att underlätta övningskörning)

Men nu är de så att den stora vändradien gör att jag helt enkelt inte kommer runt på "vanligt" sätt på den mindre låghastighetsbanan utan måste ta ut svängarna vid vändningen rejält. (se bild)

Vet ni om detta är tillåtet eller om jag helt enkelt måste förvisa mig att ta kortet helt genom körskolan (dvs. med en mer lät svängd hoj)

Nej det är inte tillåtet, då måste köra framåt hela tiden dvs inte ta ut svängarna så mycket att du rullar i fel riktning. Du får heller inte gå utanför ytterlinjerna såsom du gör i slutet på rundningen av sista konen.

Försök ta ut svängen mer direkt efter den 3e konen det fick iaf jag lära mig på körskolan.

Bifogat

• liten-konbana2.GIF
    liten-konbana2.GIF
    8.8 KB · Visningar: 505
Last edited:
okej, de va ju illa, för då anser jag att det inte är möjligt att klara banan med min hoj.
Har en vänd radie på ca3.3m, gjorde en liten skiss på hur de skulle se ut om man låg på max styrutslag hela tiden och de va väl knappt så de skulle gå då om man även tänker på att bakhjulet spårar på insidan, och bredden på hojen.
Och max styrutslag hela banan är då inte något jag klarar av!

Har börjat kolla på åtgärder nu, höjt gaffelbenen och funderar på att slipa bort lite på styrstoppet. Får man ner radien till 3m så gör de nog rätt mycket (honda hornet såg jag hade en radie på 2.8m)

Bifogat

• liten-konbana-660.GIF
    liten-konbana-660.GIF
    4.8 KB · Visningar: 359
Nej det är inte tillåtet, då måste köra framåt hela tiden dvs inte ta ut svängarna så mycket att du rullar i fel riktning. Du får heller inte gå utanför ytterlinjerna såsom du gör i slutet på rundningen av sista konen.

Försök ta ut svängen mer direkt efter den 3e konen det fick iaf jag lära mig på körskolan.

Jag tog ut svängen ordentligt och körde nog "bakåt" i banan, ingen klagade på det iaf.

Konbanorna fixar man efter 1-2 tim övning! :tummenupp

Koncentrera er på trafikdelen istället!

På konbanorna vet man vilka utmaningar man ställs inför/ kan öva på dom!

Det är värre i trafiken, när Han/hon kuggar dig för att du åka för snabbt utanför en häck eller för att du skär kurvorna för dåligt :näsblod

Last edited:

När jag körde upp sade kontrollanten att vi får köra hur långt ut åt sidan vi ville, bara vi inte körde över längdmarkeringen i slutet av banan.

men har du kört höghastighetsbanan?! och om du kommer runt där med hojen i svängen så går det på krypbanan med, ju..

en bra sida www.minuskel.com

Håller också på med kortet.Tycker att kon banan är lite skum,men som sagt öva öva och öva :)

Bra fart på trådarna här på sporthoj :tummenupp
men har du kört höghastighetsbanan?! och om du kommer runt där med hojen i svängen så går det på krypbanan med, ju..

en bra sida www.minuskel.com
Har inte testat höghastighetsbanan än, dock är det så att komma runt på utrymmet som finns är inga problem, det är att komma så man sedan kan runda kona 3 igen som är problemet!
På höghastighetsbanan är det 12m till den konan, där det bara är 4m på låghast.

Jaha...lite olika bud om vad som gäller! Tro vad som är "rätt" då, eller är de som vanligt att det är olika från gång till gång, och uppkörningsledare imellan?!
Jag skickade iaf ett mail till VV tidigare idag, får se om man får nått svar. Stod att dom skulle svara innan den 22a, men tar dom så lång tid på sig så får man väl ta å ringa istället!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti