Konade luftfilter till GSX-R 750 -86

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R
Tja!
Jag har lite funderingar kring luftfilter. Verkar ju finnas massa märken i olika prisklasser. Jag har sett allt från DICE, som kostar 600 kr för 4 st, till k&n, som kostar 2000 för 4 st. Är k&n så mycket bättre? :va Vad måste man ändra efter montering? Jag hoppas o vet att ni sitter inne med lite svar på mina frågor, så skriv några rader! :tummenupp
//Winston

k&n, tvättbart å smörja in. en del billigare verkar som om filtermaterialet försvinner med tiden,undrar inte ens vart det tar vägen, men gissningsvis via förgasaren å in i förbränningen...skit kasst. Satsa på kvalitet, det lönar sig.

Jo, blir oftast till att bestycka om fuggarna också, 1-2 steg större huvudmunstycke, nålläget ett snäpp högre. mer luft-mer bränsle.

tassen skrev:
k&n, tvättbart å smörja in. en del billigare verkar som om filtermaterialet försvinner med tiden,undrar inte ens vart det tar vägen, men gissningsvis via förgasaren å in i förbränningen...skit kasst. Satsa på kvalitet, det lönar sig.

Jo, blir oftast till att bestycka om fuggarna också, 1-2 steg större huvudmunstycke, nålläget ett snäpp högre. mer luft-mer bränsle.

Ok, även DICE är tvättbara, men det kan ju vara skit som du säger. Kvalite är ju alltid bäst, men det borde finnas något billigare som ändå håller måttet. Får leta vidare!

Om din hoj använder sig av original luftburk, montera inte individuella luftfilter, du får bestyckningsproblem och annan huvudvärk - utöver en förmodad effektsäkning pga av insugsturbulens i höga farter. Behåll original luftburk så länge det är möjligt och använd ett nytt Suzuki originalluftfilter, iaf så länge som du kör med originalförgasare.

Har du redan individuella filter monterade och måste byta, köp enbart K&N. De har iaf en jämn och hög kvalitet på sina luftfilterprylar jämfört med andra fabrikat.

andersbrink skrev:
Om din hoj använder sig av original luftburk, montera inte individuella luftfilter, du får bestyckningsproblem och annan huvudvärk - utöver en förmodad effektsäkning pga av insugsturbulens i höga farter. Behåll original luftburk så länge det är möjligt och använd ett nytt Suzuki originalluftfilter, iaf så länge som du kör med originalförgasare.

Har du redan individuella filter monterade och måste byta, köp enbart K&N. De har iaf en jämn och hög kvalitet på sina luftfilterprylar jämfört med andra fabrikat.

Ok.. :confused: Orginal luftburk sitter på. Har dock sett massor av samma modell med individuella, men jag kanske ska tänka efter några gånger först! Låter ju lite invecklat, och om det får negativ verkan på effekt går det hel bort. Trodde det skulle vara tvärtom!

Winston skrev:
Ok.. :confused: Orginal luftburk sitter på. Har dock sett massor av samma modell med individuella, men jag kanske ska tänka efter några gånger först! Låter ju lite invecklat, och om det får negativ verkan på effekt går det hel bort. Trodde det skulle vara tvärtom!
Att du sett många likadana hojar med dessa filter beror nog mer på korvkioskseffekten än en verkligt bra filterlösning.
Hade dessa på en bouldor 900 när det begav sig, jag hade eviga problem med gången på den.
Iofs så är det ju vakumförgasare på den, kanske det inte är på din? = inte riktigt lika illa.
Men med tanke på brinks erfarenhet av dessa motorer så skulle inte jag lägga pengarna på det iaf.
Köp ngt annat ball för filterpengarna ist :tummenupp
//Tobbe

Problemet yttrar sig inte i bromsbänken där du inte har någon fartvind som ställer till det utan det är när du ligger på vägen och har våldsamma mängder luft som strömmar förbi hojen (i fel riktning t.o.m.) som gör allt för att fucka upp luftflödet in i förgasarna. Däremot en hemmagjord Air Duct (luftintag i fronten som matar luftburken) är det din hoj skulle kunna må bättre av. Förgasare och luftburk är gjord för den typen av moddning eftersom avluftningen av flottörhuset sitter monterad i luftburken och blir på så sätt trycksatt korrekt. Luffarturbo! Kikar du på en prestandahoj idag, även Moto-GP, hittar du en luftburk även där.

Min Bandit med lustgas har individuella filter, av utrymmesskäl, då lustgassystemet sitter monterat där luftburken normalt sitter. Lustgasen kompenserar mer än väl (plus lite till) för de förluster jag får med individuella filter. Synd bara att SVEMO har förbjudit lustgas på min typ av hojar - monterar jag däremot på stödhjul (och inte gör något annat åt hojen) får jag däremot köra med lustgas. Knepigt värre... NOT!

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...