Kon-filter

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Hej!
Jag funderar på att ta bort luftburken på min ktm 620, och sätta dit ett kon-filter typ KN! Lika som factory 660! Är det någon som har gjort denna modefiering? Vinner man något i effekt?
 
Har iof inte gjort en sådan modd men har svårt att tänka mig att det skulle ge någo större effektökning då KTM oftast får tillräckligt med luft.
Jag skulle istället satsa på att borra jål i luftburken eller köpa färdiga luftburksmoddar med hål+nät.

Min erfarenhet av KN är att det i vissa fall kan ge litelite mer på absolut fullt men att det oftast gräver ett jättehål i effektkurvan på mellangas+ att det blir svårbestyckat och ryckigt vid små gaspådrag.
 
Som sagt hojen blir vassare på topp men med klart sämre mellanregister..
 
Waelo skrev:
Som sagt hojen blir vassare på topp men med klart sämre mellanregister..

Jupp, du tappar klart på mellanregister... Speciellt på en stånka. Den behöver den luft buffert som en luftburk ger. Annars börjar luften att "fladdra" på låga varv på sin väg in. Inget jämt flöde av luft....

Daniel...
 
Leffe skrev:
Nån som testat montera insugstratt på en stånka?

Tja, alla som rejsar Monobike, SoS lite seriöst åker med tratt... Men som sagt, de går inget vidare på låga varv och måste i regel springas igång. Dock finns de som plockar ut 90hk ur en 650-750 stånka... Iofs så är medeltiden mellan motorexplosioner inte mer än några timmar för dem i regel men de går utav helvete därimellan...

Daniel...
 
Fixx skrev:
samma effekt om man kör ett kn filter i luftburk??


Nope, d[ funkar det bra.
Lite knep och knåp att ställa in fuggen bra efter de rackarna bara. Vi kör regelmässigt hojar med monterade KN (i burk) på bänken och i ca 50% av fallen så har hojen tappat effekt med KN filtret samt fått en sämre profil på kurvan. Ofta ett dipp i mitten. Men som sagt lägger man ner lite tid på bestyckingen eller har tur så är det självklart bättre med mindre motstånd...

Daniel...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top