Kompsänka Hayabusa

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Hej vad använder du hojen till är det mera hk du söker så kanske du ska se över turbovalett snarare än att sänka kompett ännu mera vad sitter det för turbopå nu??
//R



Nico Larsson skrev:
Hej
Som sagt vill sänka kompet mer på min motor såg på APE att det fanns vevstakar som är 2,5mm kortare någon som vet om dom går att montera på orig vevaxel .
Tittade på låg komp kolvar men är fortfarande tvungen att använda 2 mm fotpackning.
Så jag tänkte kortare vevstakar med 2 mm fotpackning eller blir det för mycket.
Har tänkt mig ett laddtryck på 1,8-2,0 laddar just nu 1,2-1,3
Ni får gärna PM förslag

mvh
 

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Avesta
Hoj
ingen än ...
Nico Larsson skrev:
Turbon som sitter på nu är god för 550 hp.
Är osäker om jag vågar skruva upp trycket mer kör
med 2 mm plus orig fotpackning vet ej vad det ger i komp.

Alltså, om du inte vet hur mycket komp du har, hur vet du då att det är lämpligt att kompsänka?

Räkna ut/mät vad du har för komp först, tycker du då att det ser högt ut kan du väl sänka annars riskerar du ju bara att krångla en massa i onödan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Original Haybusa med en 2 mm spacer ger följande kompression:

cyl_cc: 324.64 * 4 = 1299 cc
bore: 81.00 mm
stroke: 63.00 mm
head_cc: 24.70 cc
gasket_cc: 14.58 cc (2.83 mm)
deck_cc: 2.32 cc (0.45 mm)
dome_cc: -1.15 cc
squish: 3.28 mm
compression: 8.59:1

Kolvtopp och förbr.volym är icke-relevanta enheter i uträkningen men ger 11:1 utan 2 mm spacer, dvs 11:1 som är originalkompressionen.

Att kompsänka mer än 8.59:1, well... ska man ladda 550+ hästar är kanske smidda 8:1 kolvar att föredra (förmodligen ett måste) - så slipper du spacern. 2 Bars laddtryck, då bör du tanka AG RF104 eller ännu hellre AG STD eller VP SV05.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det KKK 26 /27an du har? med 58 inducern
Vilket laddtryck är den bänkad 430 hk och på vilket bränsle

Är det Erik som byggt den

Kör du mestadels på gatan? På blyfri 98 bör man ligga på den undre sidan av 400 hk

Det går för den delen inte att nyttja mer heller, men visst e de fränt med en dynograf på närmare 500 hk hehe


Orginalkolvarna i denna motor är förbannat bra och är inte de första som ger sig

Jag antar att du redan har M12 cylinderskruvarna i din motor

Angående spacern så är det inget negativt att köra med denna
hela världseliten kör på detta vis

Vill man göra nåt så minska i så fall ner på squishytorna för att minaka risken för knack
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nico Larsson skrev:
kör på 98 oktan provade med 1,5 bar i somras då en mek sa ungefär 430 hp
men han rekomenda mig att gå ner i tryck
Ska köra på dyanbänk när jag bytt kolvar ser ut som den bästa lösningen. Cylinderskruvarna är M12.
Har inte tänkt och åka runt på 2,0 bar jämt men är så jäkla sugen på känslan
Har även ett par kammar som är modieferade

Vet du om kortare stakar passar på orig vev då kan jag ha
kvar mina kolvar.


Varför vill du inte ha spacern??

Kortare vevstakar är inge bra , det finns olika skolor om detta men offtast vill man ha längre stakar i en överladdad motor
nånting med nytjande av gastrycket under längre tid

jag ser ingen som helst anledning till att inte använda spacer i botten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nico Larsson skrev:
vad rekomenderas för laddtryck ?

Om det rent mekaniskt håller är det bränslet som sätter gränsen. Med E85 bör man nog inte gå över 15:1 i effektiv kompression medans VP SV06 håller för dryga 16:1. Ett grovt värde bör du isf kunna räkna ut. Mina egna papper säger att 1.8 Bar är bör-värdet för VP SV06 med 8.5:1 i grundkompression, dvs inte enbart små korta sträckor.

Hur det är relaterat till laddtrycket (eller inte) beror på en väldans massa olika parametrar som t.ex. mottryck, insugstemp, förbränningsutrymme, ventiltemp, avgastemp, tändstift, förtändning, kompression, kamöverlapp. Dvs, det exakta värdet vet man när man kör sönder motorn i bänk - om man inte är väldigt snabb och hinner slå av när den börjar att spika.

<edit>Håller man sig till bör/safe-värdena behöver man inte oroa sig speciellt mycket</edit>
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top