Komprimering i Premiere...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjo... har en film som är ca 20 minuter lång...

Den är en jävla massa gig okomprimerad... Jag vill kunna bränna den på en vanlig CDskiva. Hur ska jag komprimera? Alla försök jag gjort har blivit SVINDÅLIG KVALITET...

Plugins? Tips? Någon?

Lite kris är det....

/H

hållundan skrev:
Tjo... har en film som är ca 20 minuter lång...

Den är en jävla massa gig okomprimerad... Jag vill kunna bränna den på en vanlig CDskiva. Hur ska jag komprimera? Alla försök jag gjort har blivit SVINDÅLIG KVALITET...

Plugins? Tips? Någon?

Lite kris är det....

/H

Koda den med xviD eller Divx. Fast då går den inte att se i en "vanlig" dvd-spelare utan stöd för dessa format. Då måste du göra den till MPG. Vet inte vad Premiere har för möjlighet till detta, men de jag känner använder antingen TMPEnc eller Canopus Pro Coder. Själv kör jag den senare när jag ska koda om nåt. Fast det tar en jäääääävla tid att koda om, brukar få mellan 5 och 10fps (dvs 3-5 ggr så lång tid som själva filmen).

Kvaliten på MPG är dock klart sämre än xvid/divx helt enkelt eftersom den komprimeras sämre.

Last edited:
Skalman skrev:
Koda den med xviD eller Divx. Fast då går den inte att se i en "vanlig" dvd-spelare utan stöd för dessa format. Då måste du göra den till MPG. Vet inte vad Premiere har för möjlighet till detta, men de jag känner använder antingen TMPEnc eller Canopus Pro Coder. Själv kör jag den senare när jag ska koda oo nåt. Fast det tar en jäääääävla tid att koda om, brukar få mellan 5 och 10fps (dvs 3-5 ggr så lång tid som själva filmen).

Kvaliten på MPG är dock klart sämre än xvid/divx helt enkelt eftersom den komprimeras sämre.
Hmm, tanken är att den ska kunna ses i vanlig dvdspelare... Hurpass dålig blir den om man kör som mpg då?

Hur går man tillväga då? För de gånger jag kompirmerat har det blivit SVINDÅLIGT... Kanske ska köra den i DVD? Vill ha MAX-kvalitet på en skiva. Frågan är hur man gör dÅ?

Nån som vet?

hållundan skrev:
Hmm, tanken är att den ska kunna ses i vanlig dvdspelare... Hurpass dålig blir den om man kör som mpg då?

Hur går man tillväga då? För de gånger jag kompirmerat har det blivit SVINDÅLIGT... Kanske ska köra den i DVD? Vill ha MAX-kvalitet på en skiva. Frågan är hur man gör dÅ?

Nån som vet?

Har aldrig provat Premiere (på allvar, testat lite bara men blev inte riktigt klok på det). Du har PM.

Last edited:
hållundan skrev:
Kanske ska köra den i DVD? Vill ha MAX-kvalitet på en skiva. Frågan är hur man gör dÅ?

Nån som vet?
SVCD med variabel bitrate är det du ska göra då.
SVCD = MPEG2
tanka ur den ur Premiere i DV-kvalite avi och komprimera om den med
TMPGEnc till MPEG2 (SVCD) och bränn sedan som SVCD.
Har du en DVD brännare så komprimera den till DVD i TMPEGEnc och bränn sedan som DVD

Skalman skrev:
Koda den med xviD eller Divx. Fast då går den inte att se i en "vanlig" dvd-spelare utan stöd för dessa format. Då måste du göra den till MPG. Vet inte vad Premiere har för möjlighet till detta, men de jag känner använder antingen TMPEnc eller Canopus Pro Coder. Själv kör jag den senare när jag ska koda om nåt. Fast det tar en jäääääävla tid att koda om, brukar få mellan 5 och 10fps (dvs 3-5 ggr så lång tid som själva filmen).

ProCoder rockar om man ska koda MPEG2, speciellt om man ställer kvaliteten på "Mastering Quality" men då går det långsamt... Tyvärr kodar min version inte längre snuttar än 5 minuter :-(

Micke O skrev:
ProCoder rockar om man ska koda MPEG2, speciellt om man ställer kvaliteten på "Mastering Quality" men då går det långsamt... Tyvärr kodar min version inte längre snuttar än 5 minuter :-(

Det är Paradox som har crackat dåligt. Saxat ur ssg.nfo:

"
NOTE: PARADOX did their release just while we were testing our. They are
faster, bigger, longer, thicker and so on. Give them some candy from shelf.
But PARADOX produced shit once more, their release is not fully cracked. Try
to encode to (only for example) MPEG2, VBR 2 pass, SVCD PAL and after
encoding approx. of 5-5.5 mins of video (actually it depends on FPS) you
will get (surprise-surprise!!!) message "Timeout detected. Convertion
aborted" or something like this. Yeah, our friends from PARADOX, you missed
some encrypted parts of code! And second, we can't understand why PARADOX
release contains Windows Media codecs and even Quicktime which is already
quite old, at least Apple's site contains newest one.
"

SSGs relle funkar.

hållundan skrev:

Nån som vet?

Adobe Premiere 6 och uppåt har inbygt stöd för export till vcd,svcd,dvd. Den har dessvärre ingen "mastering" funktion så några mumsiga menyer blir det inte. Men snyggt exporterat blir det ialla fall.

Men, som bekant är mpeg2 en licensierad teknik och därför måste man aktivera denna funktion i Premiere.

Även en "mindre laglig" installation av Premiere kan nyttja den inbyggda aktiviationen. Bara att exportera en filmsnutt till t.ex. svcd så poppar det upp en wizard som ber dig klicka "ja" "ja" "ok". Det som sker är att en unik nyckel genereras som läggs in i ditt register. Adobe har ingen koll på vem som utför aktiveringen så du kan vara lugn.

Back