Komprimera film?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Kan någon putta mig i rätt rikting hur man gör, eller vilket program man använder sig av rättare sagt..
Jag har köpt mig en ny dv-kamera men det är ju lite segt att typ 30sek blir 50mb.

Så ni gamla filmrävar, hur gör ni?

Hultan skrev:
Kan någon putta mig i rätt rikting hur man gör, eller vilket program man använder sig av rättare sagt..
Jag har köpt mig en ny dv-kamera men det är ju lite segt att typ 30sek blir 50mb.

Så ni gamla filmrävar, hur gör ni?

Kom igen nu, det måste ju finnas lite kunskap om detta här! :banana

Ok, men är inte divx bara helt enkelt en .avi fil?
Sen till det här med att få över skiten till datorn? Om jag väljer en bit av filmen genom typ "capture" och sen gör .avi med den biten så tar det sjukt lång tid och blir en himla massa Mb.. Hur skall man göra igentligen?
I vilken ände skall man börja?
Lägga över allt man filmat på Hd? men hur i så fall när det tar så hiiiiimmmla mycket plats för bara nån minut?

Nån som kan hjälpa mig på rätt väg?

Äsch då, gör det enkelt för dig - använd Windows XP's Movie Maker och skapa en .WMV fil. Det duger väldigt långt. Hyffsat bra format. Drag'n drop interface.

andersbrink skrev:
Äsch då, gör det enkelt för dig - använd Windows XP's Movie Maker och skapa en .WMV fil. Det duger väldigt långt. Hyffsat bra format. Drag'n drop interface.
Ok, tack skall du ha, nu fick jag loss lite klipp i alla fall!
jag får väl fippla några kvällar för att lära mig lite bättre!

Hultan skrev:
Ok, men är inte divx bara helt enkelt en .avi fil?
Sen till det här med att få över skiten till datorn? Om jag väljer en bit av filmen genom typ "capture" och sen gör .avi med den biten så tar det sjukt lång tid och blir en himla massa Mb.. Hur skall man göra igentligen?
I vilken ände skall man börja?
Lägga över allt man filmat på Hd? men hur i så fall när det tar så hiiiiimmmla mycket plats för bara nån minut?

Nån som kan hjälpa mig på rätt väg?

Divx och Avi är inte samma sak... Divx är mycket mer packat!! Sen så heter ju inte en divx packad fil "****.divx" Utan den heter tex. .avi eller .mpg eller nått!

Du kan ladda hem Drdivx gratis och testa det i 14 dar... testa på download.com eller nått.

I Drdivx så kan man välja bland en massa olika inställningar... men man kan också bara välja hur stor man vill att ens fil ska bli! Så komprimerar programet ens fil efter dom förutsättningarna! Själv så har jag testat lite olika inställningar innan jag blev nöjd..

Annars ska ju NeroDigital vara nått riktigt bra och SNABBT!!! Men det har inte testat!

Mvh Nisse!

Last edited:
Jag använder VirtualDub för att DivX-komprimera filmer. http://www.virtualdub.org/

Edit: Hittade detta på nätet. http://digitalvideo.fpgroup.se/arkiv/digitalvideo20031119.asp#4

Konvertera DV till DivX
Du behöver några program för att omvandla din DV-film till DivX. Först behövs förstås en DivXkodare och den kan du ladda ned från http://www.divx.com. För själva omvandlingen från DV till DivX används med fördel programmet Virtual Dub, och den hittar du här: http://www.virtualdub.com. Tyvärr har vi ett hinder kvar, Virtual Dub kan bara öppna DV-filer om det finns en avkodare, och någon sådan finns inte i Windows. Panasonic har gjort en gratis avkodare som laddas ner här: http://www.softpedia.com/public/cat/11/2/2/11-2-2-41.shtml. För säkerhets skull bör du starta om datorn efter installationerna. Nu har du i alla fall rätt verktyg för att kunna göra konverteringen. DivX används för videokompressionen och MP3 brukar användas för ljudkompressionen. För DivX brukar jag använda standardinställningarna och menyalternativet "Fast recompress". För ljudet brukar jag använda "Full processing mode" och MPEG layer-3 med 64Kbit/sekund 24000Hertz Stereo. Lycka till med konverterandet.

Last edited:
Tack skall ni ha!
Nu har jag en del att sätta mig in i!
Tack!

Nån som vet hur man gör när man har en .avifil/.mpgfil redigerad och klar, hur komprimerar jag den då?
1,5min 60mb, inte så roligt..

Räckte det inte med ovanstående tips?

Du kan använda RAD Video Tools, dvs Bink & Smacker... men eftersom du kanske tyckte att Windows Movie Maker var lite svår att använda är tyvärr RAD Video Tools snäppet värre.

Mig veterligen finns det inget program där du kan högerklicka i Explorer och välja "Komprimera filmen väldigt mycket". Det vore dock en fiffig feature.

Windows Media Encoder är dock väldigt snartlik "högerklickandet", bara det att man lär öppna filen själv med hjälp av Wizarden.

andersbrink skrev:
Räckte det inte med ovanstående tips?

Du kan använda RAD Video Tools, dvs Bink & Smacker... men eftersom du kanske tyckte att Windows Movie Maker var lite svår att använda är tyvärr RAD Video Tools snäppet värre.

Mig veterligen finns det inget program där du kan högerklicka i Explorer och välja "Komprimera filmen väldigt mycket". Det vore dock en fiffig feature.

Windows Media Encoder är dock väldigt snartlik "högerklickandet", bara det att man lär öppna filen själv med hjälp av Wizarden.
Ok, ja, jag formulerade mig inte så väl kanske, men jag skall kolla igenom det du skrivit innan och försöka lite igen!
Tack skall du ha!

För att få ett slut och hjälp till andra som sökt och hittat denna tråd så fick tillslut koll på dr.divx, det programmet var/hadde allt jag frågat efter! Funkade finemang!
Tack skall ni ha!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back