Kompressormatning.

Ohh, en slutkörd kamkedja som man töjer ut lite extra låter som ett bra recept på ventilsallad, speciellt med det extra tillägget "kan ev klara det" :tummenupp :hihi

Den får såklart inte spännas mer än utan spacer de sköter kamkedjespännaren. En något sliten kedja 3000 mil + är flera mm längre än en ny så då brukar de gå bra att spacra upp cylindrarna flera mm.
 
Ja, precis, det är ett rejält slack på kamkedjan, så det är nog inget problem. Fins det någon formel att räkna ut höjningen i mm. för att på en 900cc motor med 11:1 få ner kompet till 7:1?
Jag turbokonverterade en Z1r för många år sedan, då fanns det Vance & Hines smidda 6,5:1 kolvar att köpa.
Jag ämnar löpa linan ut, och göra vad som krävs för att få detta att fungera, med kamtider och förgasarmod, Att trycka genom originalförgasarna och behålla intercoolern. Frågan är om man kan flytta den för att få genomloppskylning av fartvinden, eller om längden på installationsrören blir att fördröja respons och ge krav på ökat kompressorvarvtal. Det finns förty ett Max.varvtal på kompressorn, har för mig det ligger runt 12500 rpm.
 
7:1 är onödigt lågt "statiskt" kompförhållande de gör bara motorn svag innan ladd. De jag rek 8:1 till 8,5: 1 är statiskt kompförhållande som de flesta kör med. Jag tror du far efter Dynamiskt kompförhållande räknar man ut genom hur länge ventiler är öppen och de statiska kompförhållandet tillsammans. Vance & Hines kolvarna va garanterat uträknat på dynamiskt komp 6,5.
De statiska kf är lätt att räkna ut de är bara räkna med pi formel hur mycket 2mm höjning ger i volym och sedan plussa på det befintliga volymen i förbränningsrummet.
 
Last edited:
Om originalkompet var 11,1 så får du 8,4 i statiskt komp med en 2 mm distans. Jag tycker inte du ska gå lägre än 8,4 i komp.
Förutsatt att borr och slag stämmer nedan:
GPZ900
Borr 72,5 mm
Stroke 55,0 mm
Slagvolym 227,1 cm3
Orig Kompförh. 11,1
toppvolym 22,5 cm3

Om du ersätter en original cylinderfotpackning på 0,2 mm med en 2 mm packning så blir distansen 1,8 mm. Då hamnar kompet på 8,6 istället.
 
Jag får det till: d=s/(k2-1)-s/(k1-1)

d=distanstjocklek (mm)
s=slaglängd (mm)
k1=originalkomp ()
k2=önskat komp ()
 
Jag funderar över en till sak, jag skaffade en bypassventil som leder förbi kompressorn vid motorbroms, detta kommer att fungera likadant vid både tryck och sugmatning?
 
Jag funderar över en till sak, jag skaffade en bypassventil som leder förbi kompressorn vid motorbroms, detta kommer att fungera likadant vid både tryck och sugmatning?

Det behövs väl ingen bypass om man kör med sugkompressor eller har jag fatta det hela fel? Är inte den till för att inte blåsa gasspjäll och trottlar om man kör med tryck? Om man kör med sug så är gasspjäll och trottel på sugsidan och då kan dom ju inte utsatta för tryck, mojlitvis vakuum om jag inte fattat det hela galet?

En stor säkerthetsventil eller sprängbleck på insuget mellan kompressor och motorn för att rädda kompressorn vid baktänding är väl minst sagt bra att ha om man kör med sugkompressor.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top