Kompressorhjälp

  • Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
Vi har sådana i 10-15mm alu., men de är ganska dyra då de är gjorda för 450 bar.

Mellan 1-stage (lågtryck) och 2-stage (mellantryck) så brukar det sitta en kondensator i 2-3mm rostfritt. (Tänk bara på att även fast det bara är 10 bar så kan det gå riktigt illa om man inte vet vad man gör.)

Precis, isf. ska backventilen sitta sist.
 
Last edited:
Aha, tackar! :tummenupp

Jag har en dränieringsventil på tanken.
Bara sprutar ut vatten om man skruvar upp den.
Bättre att ta upp det tidigare så det inte ligger vatten i tanken så klart.

Kan man köpa en sådan behållare någonstans?
Jag ska ha backventilen efter kondenstanken då antar jag?

Kondensatet uppstår först när den komprimerade luften svalnat, då kan den inte härbärgera lika mycket fukt längre (Minns mollière-diagrammen från skolan). Så det är bäst att kondensatavtappningen i botten på stora tanken ändå. Det finns speciella automatiska ventiler som öppnar och dränerar när trycket går under ett visst värde, säg 1 bar.

Har man en sån ventil så dräneras det vid varje längre stillestånd. När kompressorn sedan återstartas så stänger ventilen. Det finns även såna automatiska dränerinsventiler att sätta på slangen ut från tanken om man vill.

Vid flerstegskompressorer har man ofta mellankylare mellan varje kompressorsteg, för att inte överhetta kommande cylindrar uppströms lågtryckcylindern.
 
Last edited:
Kondensatet uppstår först när den komprimerade luften svalnat, då kan den inte härbärgera lika mycket fukt längre (Minns mollière-diagrammen från skolan). Så det är bäst att kondensatavtappningen i botten på stora tanken ändå. .

Visst varmluft kan hålla mer fukt än kalluft.

Men 1 dm3 luft vid 1 bars tryck kan bara hålla 1X mg vatten. (X är variabel gentemot värme/kyla)
1 dm3 luft vid 10 bar (dvs. 10 dm3 luft vid 1bar) kan fortfarande bara hålla 1X mg vatten. Resterande 9X vatten blir till fasta vattendroppar.
Dvs. kondens uppstår även vid komprimering av luft.

Därför finns det både kylslingor och kondensseparatorer mellan vare steg på en kompressor som bygger höga tryck.

Värmeutveckling blir inte så hög om man bara bygger upp tryck till 10bar.

Kom även ihåg nu att det även finns även kondensseparatorer som man kan fästa som mellanstycke på slangen från kompressorn och till t.ex. färgsprutan. Är nog den lättaste lösningen vid så låga tryck.

// Linus
 
Last edited:
Visst varmluft kan hålla mer fukt än kalluft.

Men 1 dm3 luft vid 1 bars tryck kan bara hålla 1X mg vatten. (X är variabel gentemot värme/kyla)
1 dm3 luft vid 10 bar (dvs. 10 dm3 luft vid 1bar) kan fortfarande bara hålla 1X mg vatten. Resterande 9X vatten blir till fasta vattendroppar.

Därför finns det både kylslingor och kondensseparatorer mellan vare steg på en kompressor som bygger höga tryck.

Värmeutveckling blir inte så hög om man bara bygger upp tryck till 10bar.

// Linus


Man har kylstegen för att mellankyla och därmed öka både verkningsgrad och livslängd på kompressorn. När man kyler får man kondensutfällning.

Ditt resonemang säger ju det som jag menar, dvs ditt resonemang gäller bara vid isoterm (konstant temperatur) kompression. För detta fodras en exoterm process (dvs avgivande av värme), dvs kylning.
 
Kom även ihåg nu att det även finns även kondensseparatorer som man kan fästa som mellanstycke på slangen från kompressorn och till t.ex. färgsprutan. Är nog den lättaste lösningen vid så låga tryck.

// Linus

Precis, det var såna jag tipsade om i inlägg #22. De nyare typer som dränerar automatiskt vid stillestånd funkar riktigt bra. Vi har en sån i vårt hojgarage tex! Den sitter i början på huvudledningen ut i lokalen. Den enda nackdelen är överraskningseffekten, när man är ensam kvar i garaget, timmar efter att ngn använt kompressorn. Då öppnar plötsligt dräneringsventilen när trycket blivit tillräckligt lågt. Lite spooky om det är sent och tyst på kvällen och man har tankarna på annat håll. :D
 
Last edited:
Lite spooky om det är sent och tyst på kvällen och man har tankarna på annat håll. :D

Kan tänka mig det. :hihi

Ibland fyller jag dykflaskor själv sent på kvällen, trött efter en dags dykning, så ska kompressorn dränera i 300bars tryck. Det låter :nedsatthörselpåenaörat

/ Linus

Edit: Fast varför de inte har en kondensseparator mellan sista steget och tanken som är vanligtvis gjord i stål, tycker jag är korkat. (nu är jag iof. skolad av dykvärlden där tryckkärl och rost är = :död
Plus att man inte vill ha fukt i luften när man dyker i kallare klimat då regulatorn kan frysa... lär vara lagom spännande 20 m under isen. lite offtopic)
 
Last edited:
Nu hängde jag inte helt med på det sista :3freak

Men skit samma. Jag har ju bara en cylinder, men behöver jag kyla luften från kompressorn till tanken?
Jag är lite orolig för min soppaslang jag har istället för ett kopparrör som man skall ha.
Tror ni det funkar med den bränsleslangen (10 mm invändigt) ändå upp till 10 bar?

52-4003_l.jpg


EDIT: Skulle det funka med en sådan här vattenavskiljare, istället för en automatisk dränerventil?
17-5010_l.jpg
 
Last edited:
Nu hängde jag inte helt med på det sista :3freak

Men skit samma. Jag har ju bara en cylinder, men behöver jag kyla luften från kompressorn till tanken?
Jag är lite orolig för min soppaslang jag har istället för ett kopparrör som man skall ha.
Tror ni det funkar med den bränsleslangen (10 mm invändigt) ändå upp till 10 bar?

52-4003_l.jpg


EDIT: Skulle det funka med en sådan här vattenavskiljare, istället för en automatisk dränerventil?
17-5010_l.jpg

Det funkar bar med slang, men om din slang tål 10 bar eller ej vet jag inte. men tryckluftsslang är billigt. Förmodligen billigare än den stålomspunna soppaslang du visade. Kolla på Jula, de har mycket till tryckluft.

Nej du behöver ingen kylare efter din kompressor.

Här är en sån ventil vi har i garaget, 189 spänn.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=080209
 
Det funkar bar med slang, men om din slang tål 10 bar eller ej vet jag inte. men tryckluftsslang är billigt. Förmodligen billigare än den stålomspunna soppaslang du visade. Kolla på Jula, de har mycket till tryckluft.

Nej du behöver ingen kylare efter din kompressor.

Här är en sån ventil vi har i garaget, 189 spänn.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=080209

Den såg ju proffsig ut och inte farligt dyr.

Jo jag har riktig tryckluftslang men jag tyckte den blev så mjuk när den blev varm.
Det blir inte så jättevarmt, jag kan fortfarande ta i slangen utan att det bränns.
Ska jag byta tillbaka?
Bränsleslang borde ju klara högt tryck också, i en hoj kommer det väl upp i en 400-500 psi till spridarna?

EDIT: När behöver man en reducerventil? Är det om man ska lacka bara?
 
Last edited:
Den såg ju proffsig ut och inte farligt dyr.

Jo jag har riktig tryckluftslang men jag tyckte den blev så mjuk när den blev varm.
Det blir inte så jättevarmt, jag kan fortfarande ta i slangen utan att det bränns.
Ska jag byta tillbaka?
Bränsleslang borde ju klara högt tryck också, i en hoj kommer det väl upp i en 400-500 psi till spridarna?

Det är som sagt möjligt att din bränsleslang håller, men jag känner ju inte till klassningen. Bland soppaslangar så brukar stålspunnen teflonslang tåla högst temp. Prova, det är ju inte hela världen om den brister, mest att man blir skraj. Sedan är det bara att sätta dit ett rör.
 
Det är som sagt möjligt att din bränsleslang håller, men jag känner ju inte till klassningen. Bland soppaslangar så brukar stålspunnen teflonslang tåla högst temp. Prova, det är ju inte hela världen om den brister, mest att man blir skraj. Sedan är det bara att sätta dit ett rör.

Hehe ok, jag ska ha den stå i ett annat rum ändå sen så vi får väl se.

När behöver man en reducerventil? Är det om man ska lacka bara?
 
Hehe ok, jag ska ha den stå i ett annat rum ändå sen så vi får väl se.

När behöver man en reducerventil? Är det om man ska lacka bara?

Ja framförallt då. Annars brukar det räck med att ha rätt tryck ut från tanken, det är väl 7 bar man brukar ha för verkstadsluft.
 
Hehe ok, jag ska ha den stå i ett annat rum ändå sen så vi får väl se.

När behöver man en reducerventil? Är det om man ska lacka bara?

Problemet om slangen brister och du har glömt stängt av kompressorn, då har du en elmotor/kompressor som står och går och utvecklar skapligt med värme. Jag har varit och kikat på ett sånt ställe, till slut tog det sig i väggen och började brinna. Numera sitter det en skruvkompressor och tidur där...

Normalt brukar vanliga kompressorer pumpa upp trycket till ca 8-10 bar, och dem flesta roterande luftverktygen är anpassade till 6,8 bar om jag inte minns fel, men vem fan kör en muttermaskin med nedställt tryck?! Så reduering brukar man ju skippa, utom vid lackning.

Enklaste sättet att dränera kondensatet som fäller ut när luften kyls ner av tanken är ett litet kit med en ventil som man kan ställa in så att den blåser ut det under 4 sekunder var 20de minut eller nått sånt. På dem sitter det ett litet nätfilter som hindrar rost från att komma in i ventilen.

Ett problem som brukar uppstå med dem automatiska dräneringarna som sitter i botten på vattenavskiljare/filterenheter är just att det sätter sig skit i dem så att dem står och pyser lite hit o dit.

Hydroscand pressar fina slangar som du kan ha mellan kompressorblocket o tanken. Då slipper du slangklammer och annat junk.
 
Problemet om slangen brister och du har glömt stängt av kompressorn, då har du en elmotor/kompressor som står och går och utvecklar skapligt med värme. Jag har varit och kikat på ett sånt ställe, till slut tog det sig i väggen och började brinna. Numera sitter det en skruvkompressor och tidur där...

I vårt hojgarage har vi också ett vanligt billigt tidur till kompressorn. Man kan välja på tre knappar, 15, 30 resp 45 minuter. Funkar perfekt, ingen risk att kompressorn står och går när ingen är där
 
Ska försöka fixa någon automatisk avfuktning, låter som en bra idé.
Smart med timer också, finns de för 3-fas någonstans, har bara sett vanliga 220.
 
Ska försöka fixa någon automatisk avfuktning, låter som en bra idé.
Smart med timer också, finns de för 3-fas någonstans, har bara sett vanliga 220.

:fakta

Ang vatten i tryckluft

Vill du sänka daggpunkten på tryckluften måste du sänka temperaturen på den så att vattnet kondenserar. Kan nästan påstå att det är overkill att ha hemma i garaget. En vattenavskiljare tar bort vattnet som har kondenserat före.

Om man blåser luft genom ett vanligt blåsmunstycke så sjunker temperaturen ganska bra, prova att blåsa och känn sedan på munstycket. Med andra ord kommer vattnet att fällas ut när du blåser och INTE i din vattenavskiljare.

Billigaste sättet att få bort vatten är att använda en kyltork, denna sänker temperaturen på luften till ca 3-5 grader. Den har även en kondensfälla som släpper ut vattnet. Vill du ha lägre daggpunkt så kan du använda en Ad-tork. Då kan du komma ner till -60 grader. Det finns även membrantorkar. De sänker daggpunkten ca 40 grader från inkommande luft.

Vill du ha bra kvalitet på din tryckuft så måste du även ha partikel och oljeavskiljande filter.

Tänk på att vattnet som du tömmer från tank eller från filter innehåller olja. Inget du ska hälla i avloppet.

Sök på iso 8573:1 om du vill veta mer om klassificering av tryckuftens kvalitet.




Din soppaslang kommer inte att hålla länge. Dra koppar alternativt en hitemp hydraulslang (dyr). Lycka till :hoppa
 
Din soppaslang kommer inte att hålla länge. Dra koppar alternativt en hitemp hydraulslang (dyr). Lycka till :hoppa

Ok, ska försöka fixa en bättre lösning :)
Klart det går att fixa ett kopparrör från hydroscan, men jag vill ju inte ta med hela kompressorn dit.
Kan jag böja till den när jag kommer hem sen? Får väl uppskatta en bra längd och be dem göra en rak och böja den själv.
Måste jag väl köpa en rörböjare på biltema med.... :huvet
 
Ok, ska försöka fixa en bättre lösning :)
Klart det går att fixa ett kopparrör från hydroscan, men jag vill ju inte ta med hela kompressorn dit.
Kan jag böja till den när jag kommer hem sen? Får väl uppskatta en bra längd och be dem göra en rak och böja den själv.
Måste jag väl köpa en rörböjare på biltema med.... :huvet

Fixa vanliga klämringskoppingar. De är billiga. Finns nog på Jula har jag för mig.

Hydroscand har bara slangar, inga kopparrör. Du ska ju inte ha så lång slang, Åk förbi och be om ett pris, den kanske inte är så dyr.
 
Back
Top