Kompressor

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kikade lite i volvo-butikens katalog och hittade den här, är det bara skit eller funkar den bra tror ni? Tänkte lacka, blästra osv. Första kompressorn helt enkelt, lite hemmapyssel bara. Kan kompressorn stå på dygnet runt, sen när tanken är relativt tom fyller den på sig automatiskt?

1 cyl
24 liters tak
motorn: 1500W
120L/min
Vikt 27kg

1249;-

Sen kan man köpa ett kit som innehåller: Färgspruta, blåspistol, oljeduschspruta, tryckslang och kopplingar för 375kr. Är det en kass färgspruta eller?
 
lacka kan du ju alltid göra men skulle tro att det inte blir speciellt bra då du förmodligen kommer att tappa tryck ganska snabbt när du lackar = olika mängd färg som kommer ut, bara en teori... tror inte färgsprutan som följer med i det där kitet är nåt att ha om du vill få bra resultat...

Kompressorer brukar ha ett inställningsvred där du ställer in hur mycket tryck den ska ladda upp och sen när trycket sjunkit nåt/några kilo så börjar den pumpa igen...
 
Ska du lacka själv då ska du minst ha en 50 liters kompressor för en 24 liters tappar trycket snabb. Kompressorn kan stå på dygnet runt ja för när den är full så jobbar den inte men så fårt trycket sjunker under 6 bar så börjar den jobba igen tills den har kommit upp i 8 bar. Har du fler frågor så fråga på då jag är lite av en expert på kompressor.
 
Står komp på hela dygnet så kan du ge dig faan på att den startar kl 2 på natten för att fylla på tanken och väcker då hela huset (om du har garage hemma). Stäng av komp när du går hem.
EDIT: Visst kan den stå på dygnet runt men minsta lilla smygläcka så startar den efter ett par timmar. /EDIT.

120 minutliter räcker inte för blästring, räcker möjligen hjälpligt till lackning. Tänk också på att du måste ha överkapacitet för att kunna använda till sånt. Komp blir varm och bör gärna få kallna något emellanåt, annars kommer det med fukt i luften, det vill du inte ha i lacken eller den nyblästrade (= lättrostade) plåten.

Min kompessor ger c:a 1000 minutliter och har 650 liter tank, detta räcker utan vidare till större lackjobb och det räcker (men inte så stor marginal) till blästring.

Man kan säkert klara sig med mindre kapacitet om man bara ska lacka mindre grejor (ex vis ett par kåpor) eller har en jätteliten handhållen punktbläster men under 3-500 minutliter är jag tveksam till såna ändamål.

Normalt sett anger tillverkaren luftförbrukningen på ett verktyg, jämför detta med kompressorns kapacitet men tänk då på intermittensen, dvs hur "intensivt" använder du verktyget?
Ex vis en muttermaskin kan utan vidare ta många gånger mer än vad kompressorn flödar eftersom muttermaskinen bara används korta stunder i taget. Om du däremot ska porta toppar med en geting och alltså slipa 30 minuter på raken bör kompressorn flöda mer än getingen förbrukar, gärna typ 50% extra beroende på hur bra kylning kompressorn har.
 
Last edited:
Självklart ska du stänga av den när du inte är där eller använder den men annars kan du ju ha den på alltid.
 
Min kompessor ger c:a 1000 minutliter och har 650 liter tank, detta räcker utan vidare till större lackjobb och det räcker (men inte så stor marginal) till blästring.






650 literstank klarar ju allt hur lätt som hälst. På min skola där har vi en 270 liters kompressor och den kör vi allt med mutterdragare blästring mm
 
Det hälper inte med stor tank om man ska göra något som förbrukar mycket luft en längre tid. Förutom buffert (den viktigaste funktionen) så har ju tanken en sekundär funktion och det är att kyla luften (vill inte lägga stålar på en lufttork). När luften kyls i tanken så kondenseras fukten och fälls ut i botten på tanken. Detta ska givetvis kompletteras med ett filter men filtret hjälper inte om luften som passerar filtret är varm och sen kallnar i slangen eller utanför verktyget (dvs på väg mot plåten). Och tankarna blir varma om man kört hårt en förmiddag och då börjar det kondensera ut luft i slangen eller i verktyget.
Det är det där med relativ luftfuktighet som ställer till det.
 
Robban_C skrev:
Det hälper inte med stor tank om man ska göra något som förbrukar mycket luft en längre tid. Förutom buffert (den viktigaste funktionen) så har ju tanken en sekundär funktion och det är att kyla luften (vill inte lägga stålar på en lufttork). När luften kyls i tanken så kondenseras fukten och fälls ut i botten på tanken. Detta ska givetvis kompletteras med ett filter men filtret hjälper inte om luften som passerar filtret är varm och sen kallnar i slangen eller utanför verktyget (dvs på väg mot plåten). Och tankarna blir varma om man kört hårt en förmiddag och då börjar det kondensera ut luft i slangen eller i verktyget.
Det är det där med relativ luftfuktighet som ställer till det.





STÄMMER
 
cRoC skrev:
Kikade lite i volvo-butikens katalog och hittade den här, är det bara skit eller funkar den bra tror ni? Tänkte lacka, blästra osv. Första kompressorn helt enkelt, lite hemmapyssel bara. Kan kompressorn stå på dygnet runt, sen när tanken är relativt tom fyller den på sig automatiskt?

1 cyl
24 liters tak
motorn: 1500W
120L/min
Vikt 27kg

1249;-

Sen kan man köpa ett kit som innehåller: Färgspruta, blåspistol, oljeduschspruta, tryckslang och kopplingar för 375kr. Är det en kass färgspruta eller?

Jag har en liknade som jag köpte för ett tag sen(också min första) Min står alltid på och fyller på sig när det behövs. Gissa om jag blev skraj när jag öppnade garageporten och det drog igång utan förvarning.
 
Nykan skrev:
Jag har en liknade som jag köpte för ett tag sen(också min första) Min står alltid på och fyller på sig när det behövs. Gissa om jag blev skraj när jag öppnade garageporten och det drog igång utan förvarning.
:D :D :D

Här kan ni få en till anledning att alltid stänga av när ni går från garaget:
Efter att ha lekt haverikommision med min förra kompressor så insåg jag att backventilen ut ur komp hade börjat läcka så att komp stod under fullt tryck. Detta orkade inte motorn övervinna vid start med följd att motorn brann. :gnissla
Av detta lär man sig också att ha motorskydd. Åtminstone lärde jag mig det. Samt att stänga av innan jag åker hem. Det sitter faktiskt en röd lampa på min nuvarande kompressor som lyser så länge den är igång så att jag verkligen ska se att den är igång! :)
 
Jag har ju PM:at dig tidigare, för jag ville inte skriva nåt offentligt innan jag visste säkert, men nu kan jag avslöja att om det är denna (bild) som du sett så kan jag säga att den är numera anmäld till arbetsmiljöverket för sina brister. Inte att rekommendera, kanske inte direkt livsfarlig... i alla fall inte så länge den är ny, men under all kritik och EJ i enlighet med CE-normerna i alla fall.

:banana :banana köp en Fini av miiiig istället :banana :banana

Ha de / AndersD
 

Bifogat

  • kompressor.gif
    kompressor.gif
    59.7 KB · Visningar: 141
Köp så stor du kan hitta. Har en 270liter kompressor och den funkar bra till att köra mutter maskin lacka osv.. Men blästring är den för liten för :(
 
Viffer skrev:
Vad kostar Fini´n då? Vad har du att erbjuda?
Letar oxå efter min första komp, men vill ju inte köpa dyrt eller skräp.

Sent svar... har varit i Rom några dagar ... där kör dom MC/moppe/skoter som galningar, GALNINGAR !

Vad Fini har att erbjuda kan man se på fini.se, gäller det en liten och billig så kan man gå på produkter / hobbykompressorer, vill man ha allt från en liten bättre till en sketastor och sketabra, kan man gå på nån av de andra länkarna med kompressorer under produkter.

Man kan även gå på länkar och kolla om det finns en Återförsäljare för våra grejer nära dig.

Vad gäller priser så får vi ta det på PM/telefon när du har kollat ungefär vilken modell / storlek som är aktuell. Jag finns på kontorstid på 0303-93725

/AndersD
 
Är ju kanske överspelat redan, men kan nu meddela att bilia ska stoppa försäljningen av alla dom där kompressorerna nu idag eller imorn eller så, beroende på hur fort dom kommunicerar internt, sen om det blir återkallelse på alla de sålda, eller bara försäljningsstopp, det vet jag inte.

Det är mycke sånt här nu i maskin och verktygsbranchen kan jag säga, med Kina-importerade maskiner, borrmaskiner, kompressorer, svetsar, pumpar och vad fan man vill, kostar i princip gratis, och försäljaren TROR oftast att hans produkt är CE-godkänd, för de säger ju hans kille i Kina... Tror det kommer bli ett bakslag på såna här grejer snart, Kineserna bryr sig nada, och vi Svenskar har nog varit lite blåögda, i Frankrike eller Italien exempelvis hade den där Biliakompressorn aldrig kommit ens över gränsen.

bara som hyperintressant info från min branch alltså... dooh

/AndersD
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top