kompressor

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som vet nåt om mutterdragare som kompressor på en moped/minimoto..
min bror tror det kan funka.
tydligen skulle de gå en fungerande moppe i staden som har den ihopsättningen..
man driver den tydligen baklänges så att luft komprimeras o sen drar den luft genom gasarn.



OBS min bror är ej fjorton utan 30+ o gillar o trimma sin mini.
den går nå grymt redan men han vill ta den till dess spets :D
 
Hoztic skrev:
Spontant känns det som att en slip eller borrmaskin borde vara bättre. Men varför inte köpa en riktig kompressor från början? :va

nej dom har bara varv o inte ett bra tryck enlig honom..


och en riktig kompressor till en minimoto??? :3freak
 
ozeo skrev:
nej dom har bara varv o inte ett bra tryck enlig honom..

och en riktig kompressor till en minimoto??? :3freak

Mjo, sliparna går riktigt fort iofs!

Riktig å riktig, men det borde väl finnas andra pumpar som kan vara lämpliga, om man skruvar isär nått kylskåp, kupéfläkt, hårtork eller så?
 
ozeo skrev:
nån som vet nåt om mutterdragare som kompressor på en moped/minimoto..
min bror tror det kan funka.
tydligen skulle de gå en fungerande moppe i staden som har den ihopsättningen..
man driver den tydligen baklänges så att luft komprimeras o sen drar den luft genom gasarn.



OBS min bror är ej fjorton utan 30+ o gillar o trimma sin mini.
den går nå grymt redan men han vill ta den till dess spets :D

Så vitt jag har förstått så vill alla ha på en komressor eller liknande för att öka effekten. Visst skulle man få det till att fungera skulle det säkert höja effekten. Men vad man gör är att man höjer vevhuskompressionen och det går att göra på betydligt enklare sätt. Problemet är dock hur motorn ska kunna tillgodose sig all denna luft/bränsle blandning. Många försök gjordes i både 125- och 250 VM med förhöjd vevhuskompression. Ett bekymmer är att man måste öppna avgasporten till så extrema öppningstider att den blir helt död på låga varv. De kunde dock lösa detta med ca 15växlar extra, så smalt var effektbandet.
Med andra ord; trimma motorn på konventionellt vis istället så kan man själv bestämma någorlunda var och hur man vill ha effekten....

Mvh Joakim
 
ja den som lever får se :)
han har redan grejerna o tror han tänkte prova..
man kan inte annat en misslyckas o lära sig nåt..
jag var väldigt skeptisk själv till ideen men de skulle va kul om den gav nån hk mer :)
iaf på en mini
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top