Kompressor vs turbo..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Finns det någon anledning att välja kompressor till mc??
Hojen är en 1670cc twin.. (bilder på de två alternativen)
 
Last edited:
Turbo ökar verkningsgraden och effekten. Du tar ju drivningen från avgaser som ändå går till spillo.
Kompressor ökar effekten mer än turbo men sänker verkningsgraden eftersom vevaxeln får driva kompressorn.
 
wannagofast skrev:
2395430 Hojen ska användas på gatan..

Kompressor blir löjligt direkt på gasen, ingen höjdare att smyga runt gashörn med. Speciell på en motor som redan från början är brutal på låga varv.
Om du inte gör grundmotorn slöare på låga varv,

Turbon smyger sig fram på ett smidigare sätt.
 
Mats757 skrev:
2396479 Kompressor blir löjligt direkt på gasen, ingen höjdare att smyga runt gashörn med. Speciell på en motor som redan från början är brutal på låga varv.
Om du inte gör grundmotorn slöare på låga varv,

Turbon smyger sig fram på ett smidigare sätt.
:va av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..

ett + är också att man slipper ha ett grenrör för dig som måste bygga det.
 
Kompressorn driver redan från tomgång och uppåt. en turbo måste ha mer tryck innan dne ger något.

asballt med kompressor tycker jag.
 
TRoos skrev:
2396531 :va av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..

ett + är också att man slipper ha ett grenrör för dig som måste bygga det.
Just d man INTE vill ha på en hoj.Drar lös redan vid lite gaspådrag o sen ritar d i en evighet.Skitsvårt i kurvor o så oxå.På bil däremot e det en helt annan sak.Vet att det på senare år har kommit kompressorkit som är körbara.Men då har dom fått backa av så att dom aldrig närmar sig turbohojarnas effekt iaf.
 
Min 1371cc med 10:1 i komp och turbo är som en traktor även utan turbo. Med mycket kubik, relativt hög kompression, E85 och en modern turbo med moderat laddtryck vet man inte om man kör en våldsamt kubikstark sugmotor eller turbo. Jag skulle ha satsat på turbo även för gatbruk.
 
samma här skall man ha något körbart så är det turbo på gatan som gäller.
fast jag hävdar ff att kompressor är manligt :-)
 
Är det inte svårt att få bra verkningsgrad på en kompressor genom hela registret? Vet inte vad din twin varvar, men vill man ha ladd ifrån typ 2000 varv så kommer kompressorn att gå väldigt snabbt vid typ 8000 varv.

Det jag menar är att kompressorn drar enormt mycket energi då den varvar 6000 varv mer än 100%

Rätta mig om jag har fel...
 
andersbrink skrev:
2396865 Med mycket kubik, relativt hög kompression, E85 och en modern turbo med moderat laddtryck vet man inte om man kör en våldsamt kubikstark sugmotor eller turbo.

I den bästa av världar så visst funkar det kanon........men som ordspråket säger: "Mycke vill ha mer"

Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

"Kodax"'s gixxer k5 är ett bra exempel på turbotrimning, inte överdrivet laddtryck och rak och fin effektkurva. Vi får se hur länge han kan hålla sig från tryckökning..........

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J
 
VR-8 skrev:
2397378 I den bästa av världar så visst funkar det kanon........men som ordspråket säger: "Mycke vill ha mer"

Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

"Kodax"'s gixxer k5 är ett bra exempel på turbotrimning, inte överdrivet laddtryck och rak och fin effektkurva. Vi får se hur länge han kan hålla sig från tryckökning..........

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J

Alla säger du kommer att höja laddtrycket men jag har åkt i 4år nu med 1,0bar i laddtryck och jag har inte haft en tanke på att höja det men jag börjar väl bli gammal och feg.
 
Det finns åtminstone en historisk anledning att välja kompressor. Tex DKW byggde redan 1929 en kompressormatad räser!
 
Last edited:
Kungen skrev:
2396956fast jag hävdar ff att kompressor är manligt :-)

Håller helt med, kompressor is the shit! :tummenupp

Men, som övriga tråden säger, bygg en körbar turbo. Eller för fan, bygg en brutal kompressormatad maskin och om du inte gillar den, sälj den till nån som vill ha den och köp en ny och bygg turbo på..!
 
sant som Imaster säger. bygg kompressor sälj om du inte är nöjd och bygg turbo.
 
Kompressorkitet finns i England för 4000£ och ska ge ca 40% ökad effekt.. Känns inte så prisvärt jämfört med turbon för ca 30000kr och liknande siffror..

Frågan är ju då om det finns några skillnader i körbarhet (som diskuterats), hållbarhet eller något annat som motiverar det högre priset??

Ja, förutom att det ser jäkligt "tajt" och brutalt ut!!
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top