Kompressor till 125?

Status
Ej öppen för fler svar.

Jussi_broholm

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800r
jag undrar om det finns kompressor tilll 125 för jag har hört att det finns mopeder? eller anat kul trim
 
Om du var seriös med att fixa på en kompressor till hojen skulle du veta om det funar/finns eller ej.
Vet du hur en kompressor fungerar?
 
finns faktiskt dom som lyckats på 125cc 2t.. ca 70hk. :tummenupp









Sen att kopplingen rasade efter 1km är en annan femma.. :hihi
 
Var det inte en kille som satte turbo på sin rd500 med... Den e ju 2 takt. Inte för ja fattar hur det funkar men ja.
 
RgOlsson skrev:
Var det inte en kille som satte turbo på sin rd500 med... Den e ju 2 takt. Inte för ja fattar hur det funkar men ja.


rd 350 var det

100 kusar på bakhjulet, ganska imponerande



För att komma till saken... Lär knappast finnas en kompressor tillverkad för 125or, man får helt enkelt hitta en i lämplig storlek.. vilket lär vara svårt

Stänger sånna här fantasitrådar i fortsättningen, komma bara utvecklas till en argumentation, och grabben kommer inte få tag på nåt kompressorkit.. det vet alla
 
Last edited:
RgOlsson skrev:
Var det inte en kille som satte turbo på sin rd500 med... Den e ju 2 takt. Inte för ja fattar hur det funkar men ja.
Det skilljer endel mellan en turbo och en kompressor. Det är just det som gör det hela så svårt. Visst det går det att fixa men det är mycket svårt.

Anton: Så länge vi har en seriös diskussion tycker jag du kan ha kvar tråden. Kanske kan de som undrar hur det skulle gå till få lära sig något. :tummenupp
 
m det ska finnas en peugeot 125 scooter med kompressor... finns i 15hk version och en "ostrypt" på 19 hk, rätt ballt
sen ska den drar ca 3.5 liter per 100km
 
Aprilia_rs_125 skrev:
jag undrar om det finns kompressor tilll 125 för jag har hört att det finns mopeder? eller anat kul trim

det finns knappast något färdigt kompressorkit att köpa till din RS, men om man är seriös så kan man bygga av en liten kompressor som har högsta verkningsgrad vid tex. 20 000rpm och uttväxling som gör att man får högsta laddtryck vid 10 000rpm alltså 1 varv i maskin-->2 varv i kompressorn.
Sen hur du skall få topplocket att hålla tätt är en annan fråga. Det finns bla en liten firma här på åland som kan laga kopparpackningar för att sänka kompressionen.
En förgasare som är avsedd för övertryck behövs även. Detta kan bli svårt att hitta i dessa små storlekar.

kanske inte går att ladda så mycket, men 0.1, 0.2 skall nog gå..det höjer ju "imp" faktorn brutalt mycket iaf. :tuttar :tuttar
 
StewOo skrev:
det finns knappast något färdigt kompressorkit att köpa till din RS, men om man är seriös så kan man bygga av en liten kompressor som har högsta verkningsgrad vid tex. 20 000rpm och uttväxling som gör att man får högsta laddtryck vid 10 000rpm alltså 1 varv i maskin-->2 varv i kompressorn.
Sen hur du skall få topplocket att hålla tätt är en annan fråga. Det finns bla en liten firma här på åland som kan laga kopparpackningar för att sänka kompressionen.
En förgasare som är avsedd för övertryck behövs även. Detta kan bli svårt att hitta i dessa små storlekar.

kanske inte går att ladda så mycket, men 0.1, 0.2 skall nog gå..det höjer ju "imp" faktorn brutalt mycket iaf. :tuttar :tuttar

GRABBAR GE FAN MED ERA POPKORN OCH GREJER.



det är faktiskt lite moppe**** Varning på den här frågan.



Finns turbos man kan använda på 2T som är självsmörjande osv. den frågan har varit uppe förut.
Kompresseorer är desto ovanligare efter som dom behöver något som drar runt den, dvs drev, kedja eller rem. (räknar inte med avgaser)
finns lättare sätt att ta ut mycket hk ur en 125. kompressorer och turbos hör till antingen större hojjar eller saker med mer än två hjul!!!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top