Kompressor för att poppa däck

Tackar för alla snabba svar! Blir nog Jula-kompressorn :tummenupp

Haha! Var iväg för att köpa den nu å skulle bara reklamera ett par skor med grabben, tro fan att dom precis låst på jula när vi kommer 2 min sent :huvet Bara några dagar kvar på erbjudandet på den kompressorn så får ta det imorgon. Tur man e lastbilschaffis :rofl
 
Jag har använt nödkompressorn av typ engångskaraktär som sitter istället för reservhjul bak i bilen och går på 12v, fungerar hur bra som helst att poppa med :)
 
Jag har inte poppat så himla många gånger men ifall däcket är oklämt så tätade mina såpass bra att det räckte att bändvrida mot ena fälgkanten först och sedan lyfta försiktigt mot andra kanten medan man skjuter på luft med min lilla fådda skitkompressor.

Eller har jag bara haft tur?
 
Walkair från Bauhaus funkar bra. Fördelen är att den är lätt att transportera eftersom den har fyra fötter, låg tyngdpunkt och inga hjul.
 
Har inget med flöde att göra, det poppar ju ut vid ca 2 kg....
 
Har inget med flöde att göra, det poppar ju ut vid ca 2 kg....

Nja. Det är visserligen så att det är trycket som gör att däcket poppar ut men....
Problemet är att innan man poppat däcket så ligger det inte och sluter tätt mot fälgkanten och då måste man trycka i luft fortare än den läcker ut för att kunna poppa däcket. Har man ett däck som legat högt upp i traven så kan det gå bra med en liten tolvvoltare som körs i cigguttaget på bilen. Har man ett däck som legat under i någon trave och därför är lite deformerat så behövs det kanske mer om du inte vill hålla på och pilla utav helvete för att få däcket att ligga precis rätt.

Som svar till TS. Flödet på kompressorn betyder egentligen ingenting. Du klarar dig lätt med en som ger 115 liter eller vad dom mindre varianterna ger. Flödet är bara ett mått på vad själva kompressorn ger och det sätter gränsen för hur stort flöde du kan ta ut kontinuerligt. Men det är irrelevant i det här fallet.

Det som är viktigt för att det skall gå lätt är att du har en tillräckligt stor tank för att den skall kunna poppa däcket innan tanken är tom. Tanken klarar ju av att släppa ut så mycket luft som ventiler och slangar kan släppa igenom tills den är tom helt oavsett kompressorns kapacitet.
Dvs om däcket rymmer 8 liter (Vild gissning) och poppar vid 2 Bar tryck så vill du ha en tank som är på minst 2 liter om du har 8 bars tryck i tanken. Och sen lite marginal på det.
Då inser man lätt att det spelar inte så stor roll vilken kompressor det är. Allt med trycktank ska räcka finfint.
Jag skulle gå på en med 15 liter tank om du inte har tänkt ha den till andra saker som är mer luftkrävande.
 
Vi har kört med 12v kompressor från biltema vid ett flertal tillfällen och det har aldrig vart några problem. Är däcken något deformerade så studsar man det så kommer det ut tillräckligt mot kanterna för att inte läcka fortare än kompressorn gett.
 
Jag har poppat däck med BILTEMA cykelpump.
Mina armar ger ett ganska exakt flöde motsvarande just precis 180l/min :fakta.
 
Kan någon säga om denna är oljefri eller inte oljefri!

Det gäller den som säljs på Jula just nu:
Kompressor Air Boss 5 l 1100 W 180 l/min
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200074/

I Julas beskrivning står det "Ultraportabel och oljefri kompressor..."

I manualen (på sidan 43, sist i punkt 5) står det att man ska:
"● Innan kompressorn tas i drift måste oljenivån i
kompressorpumpen kontrolleras.
"

Manual:
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/200074se-no-pl-en-pdf

Om man tittar på motsvarande engelska textstycke (sidan 15) i manualen så står det inget om oljenivå. En del andra språk finns det dock med i. Det finns heller ingen beskrivning på hur oljenivån kontrolleras.

Någon som vet vad som gäller?
 
Kan någon säga om denna är oljefri eller inte oljefri!

Det gäller den som säljs på Jula just nu:
Kompressor Air Boss 5 l 1100 W 180 l/min
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200074/

I Julas beskrivning står det "Ultraportabel och oljefri kompressor..."

I manualen (på sidan 43, sist i punkt 5) står det att man ska:
"● Innan kompressorn tas i drift måste oljenivån i
kompressorpumpen kontrolleras.
"

Manual:
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/200074se-no-pl-en-pdf

Om man tittar på motsvarande engelska textstycke (sidan 15) i manualen så står det inget om oljenivå. En del andra språk finns det dock med i. Det finns heller ingen beskrivning på hur oljenivån kontrolleras.

Någon som vet vad som gäller?

Vore högst oanvändbart med en bärbar kompressor och olja i vevhuset, men kolla på den, finns det ingen oljepåfyllning är det oljefri.
 
Vore högst oanvändbart med en bärbar kompressor och olja i vevhuset, men kolla på den, finns det ingen oljepåfyllning är det oljefri.

Tack, det är antagligen så enkelt. Hittar inget synligt oljefönster eller oljepåfyllning. Borde ju vara lättillgängligt att kontrollera oljenivå om det var olja i den.
 
Nja. Det är visserligen så att det är trycket som gör att däcket poppar ut men....
Problemet är att innan man poppat däcket så ligger det inte och sluter tätt mot fälgkanten och då måste man trycka i luft fortare än den läcker ut för att kunna poppa däcket. Har man ett däck som legat högt upp i traven så kan det gå bra med en liten tolvvoltare som körs i cigguttaget på bilen. Har man ett däck som legat under i någon trave och därför är lite deformerat så behövs det kanske mer om du inte vill hålla på och pilla utav helvete för att få däcket att ligga precis rätt.

Som svar till TS. Flödet på kompressorn betyder egentligen ingenting. Du klarar dig lätt med en som ger 115 liter eller vad dom mindre varianterna ger. Flödet är bara ett mått på vad själva kompressorn ger och det sätter gränsen för hur stort flöde du kan ta ut kontinuerligt. Men det är irrelevant i det här fallet.

Det som är viktigt för att det skall gå lätt är att du har en tillräckligt stor tank för att den skall kunna poppa däcket innan tanken är tom. Tanken klarar ju av att släppa ut så mycket luft som ventiler och slangar kan släppa igenom tills den är tom helt oavsett kompressorns kapacitet.
Dvs om däcket rymmer 8 liter (Vild gissning) och poppar vid 2 Bar tryck så vill du ha en tank som är på minst 2 liter om du har 8 bars tryck i tanken. Och sen lite marginal på det.
Då inser man lätt att det spelar inte så stor roll vilken kompressor det är. Allt med trycktank ska räcka finfint.
Jag skulle gå på en med 15 liter tank om du inte har tänkt ha den till andra saker som är mer luftkrävande.

men frågan var: poppa ut. och då har jag och många andra också rätt. poppa ut = tryck.:hej
 
men frågan var: poppa ut. och då har jag och många andra också rätt. poppa ut = tryck.:hej

Ja. Absolut. Om man bara är villig att kanske pilla lite för att få däcket att ligga så att det sluter hyfsat tätt så räcker det med en sketen handpump för att kunna poppa ett däck.
Det är trycket som poppar.

Det jag menade i min text var egentligen bara att när däcket inte är poppat så har man alltid ett visst läckage och då måste man ha ett tillräckligt stort flöde för att kunna uppnå ett visst tryck. hur stort flöde som krävs beror på hur bra eller dåligt däcket ligger på.
Så om man vill slippa risken att man får pilla lite för att få det tillräckligt tätt så får man se till att ha en kompressor med en liten tank så att man är säker på att man kan blåsa i luft fortare än den läcker ut.

Dvs det går utmärkt med en skitliten pump. men lättare/fortare med en större.
 
Ja. Absolut. Om man bara är villig att kanske pilla lite för att få däcket att ligga så att det sluter hyfsat tätt så räcker det med en sketen handpump för att kunna poppa ett däck.
Det är trycket som poppar.

Det jag menade i min text var egentligen bara att när däcket inte är poppat så har man alltid ett visst läckage och då måste man ha ett tillräckligt stort flöde för att kunna uppnå ett visst tryck. hur stort flöde som krävs beror på hur bra eller dåligt däcket ligger på.
Så om man vill slippa risken att man får pilla lite för att få det tillräckligt tätt så får man se till att ha en kompressor med en liten tank så att man är säker på att man kan blåsa i luft fortare än den läcker ut.

Dvs det går utmärkt med en skitliten pump. men lättare/fortare med en större.
Såklart storleken har betydelse fast många säger att det inte spelar nån roll. :hihi
 
Jag har poppat däck med cykelpump, problemet är som sagt om det läcker för då hinner man inte få upp trycket innan det läcker ut...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top