Kompressionstryck KTM 660 -04

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Jag justerade nyligen ventilerna på min nyköpta KTM 660 -04. En av ventilerna (vid insuget) hade i stort sett obefintligt spel. Jag tänkte att jag skulle köpa en kompressionsprovare på Biltema och mäta, bara för att vara säker på att ventilerna fortfarande tätar riktigt.

I manualen står det att kompressionsförhållandet ska vara 11:1, men hur vet jag vilket tryck jag bör förvänta mig när jag mäter?

Jag har både googlat och sökt på forumet men hittar inget om detta.

Man kan räkna ut kompressionstrycket om man vet kamtid för insug, slaglängd, vevstakslängd samt kompressionsförhållande. Men kompressionstryck (ofta kallat cranking pressure) det borde stå i verkstads-/mekhandboken.

Du bör mäta upp någon liknande kompressionstryck som det kompressionsförhållande du har. Men lite avsteg är ingen fara, lågt varvtal och vassa kamaxlar spiller lite tryck.

Så +/- 25% och du behöver inte oroa dig. Sedan kan även olika mätare diffa ganska mycket mot varandra.
Har du elstart och dåligt laddat batteri kan det ge -20% på mätvärdet i jämförelse med välladdat batteri.

Men får du komp och det är över 8bar så är det troligen bra :krama

Om jag inte missminner så har väll en 660 bara kickstart.

Nu vet jag inte huruvida den har en auto-decomp. Men det bör du kontrollera före du försöker kicka för att få ett värde.

Reflektion.
För mig som är cirka 80kilo är det nästan omöjligt att kicka runt min gamla TTR-motor utan de-comp och den har någon stans runt 9:1 så den hårt trimmade 660-motorn kan nog bli svår att mäta. Men återkom gärna hur det gick.

Dock är det väll ganska vanligt att ventiltalrikarna på slits/plattas ut. Om den har gått många timmar så är det ju alltid trevligt att riva/renovera på vinterhalvåret.

edit/tanke: Kanske är annan utväxling på kickaxel på ktm660 så det går lättare, vet dock inte...

Last edited:
Om jag inte missminner så har väll en 660 bara kickstart.

Nu vet jag inte huruvida den har en auto-decomp. Men det bör du kontrollera före du försöker kicka för att få ett värde.

Reflektion.
För mig som är cirka 80kilo är det nästan omöjligt att kicka runt min gamla TTR-motor utan de-comp och den har någon stans runt 9:1 så den hårt trimmade 660-motorn kan nog bli svår att mäta. Men återkom gärna hur det gick.

Dock är det väll ganska vanligt att ventiltalrikarna på slits/plattas ut. Om den har gått många timmar så är det ju alltid trevligt att riva/renovera på vinterhalvåret.

edit/tanke: Kanske är annan utväxling på kickaxel på ktm660 så det går lättare, vet dock inte...

Jo precis den har bara kickstart, men har dock auto-dekomp. Ska köpa en provare i veckan. Får återkomma med resultat när jag provat.

Du bör nog ha 10 bar +

Har sett ett antal små "kvitton" på komptest som följer med bilmotorer från bildemonteringarna.

Upp till 12-14kg´s tryck på friska bensinare förekommer ofta, kan mycket väl vara att liknande siffror förekommer på motorcykelmotorerna.

Jag har en gräsklippare med så dåligt tryck i cylindern att varmstart är uteslutet.
Värmen minskar viskositeten på oljan och kompet försvinner i samma takt.
När motorn väl är varm kan man inte få igång den igen om man skulle köra slut på bränsle eller få oväntat motorstopp :D

Jo precis den har bara kickstart, men har dock auto-dekomp. Ska köpa en provare i veckan. Får återkomma med resultat när jag provat.

Det jag menade... svårt...

Autodekompen öppnar ena avgasventilen lite när det börjar komprimera gasera. Minskar alltså på trycket/kompritionen.

Detta borde påverka det värde som du vill mäta mot en refferens.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur du bör göra men jag gissar det bästa sättet att kontrollera ventilen skick är ett annat sätt.

Dock lyssnar jag med spänning hur det går.

Ett leakdowntest måste vara bättre och enklare att göra.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa