Kompressionsförhållanden???????????

Robban_C skrev:
japp. Den lilla mängden luft som kommer in i mätaren är marginell jämfört med en cylinders. Alltså har mätaren rätt liten påverkan.
Hmm, är osäker på om du förstod mig rätt där. Och fortfarande osäker på om jag tänker rätt. :3freak
Att volymen i mätaren har marginell betydelse är jag med på.
Jag tänkte att luft i cylindern har ökat i volym p.g.a. temperaturen. Sedan åker den in i mätaren, stängs in av backventilen och kyls ned. Borde inte volymen minska till den "ursprungliga" då?

Robban_C skrev:
... Nån som vet hur mycket luft expanderar från 20 -> 100 gr?
Äh, jag besvarar mig själv så gott jag kan, letade reda på tabellen.
Redan vid tryckförhållandet 1:2,4 (dvs 1 bar absolut in och 2,4 bar absolut ut) så har man en temperaturökning på ca 100 grader vid 80% verkningsgrad (vilket är mycket mer än en kolvkompressor har).

Sålunda blir luften rejält uppvärmd under ett kompressionsprov. Långt mer än 100 grader. Iofs kyler godset i motorn bort en del värme men det blir ändå rätt varmt.
Nå, nån som hittar hur mycket luften expanderar vid låt säga 100, 150 eller 200 graders temperaturökning?

Källa: Turbochargers, Hugh MacInnes, HPBooks, grafen högst upp på sid 17.

Bearing skrev:
Hmm, är osäker på om du förstod mig rätt där. Och fortfarande osäker på om jag tänker rätt. :3freak
Att volymen i mätaren har marginell betydelse är jag med på.
Jag tänkte att luft i cylindern har ökat i volym p.g.a. temperaturen. Sedan åker den in i mätaren, stängs in av backventilen och kyls ned. Borde inte volymen minska till den "ursprungliga" då?
Ok, då är jag med hur du menar. Japp, luften stängs in innanför backventilen, kyls av massan i mätaren. På det vevaxelvarvet. På nästa varv så trycks ju ytterligare lite luft in i mätaren eftersom trycket har sjunkit därinne. Så efter ett antal vevaxelvarv så har vi fått samma tryck, fast lägre temp, i mätaren som i motorn.
Eller?

hm... det var nån som lurade hit mig igen till här tråden! Grmbl... :hihi
Ska jag ge mig in i "hetluften"? Min hoj har 14.5:1 i kompression och jag får ett cylindertryck på 360 PSI, dvs runt 25 kg/cm2. Hetvägg vet jag vad det än men hetluft i cyllarna har jag inte utforskat i detalj annat än brännsåren från de heta avgaskrökarna.

Robban_C skrev:
Ok, då är jag med hur du menar. Japp, luften stängs in innanför backventilen, kyls av massan i mätaren. På det vevaxelvarvet. På nästa varv så trycks ju ytterligare lite luft in i mätaren eftersom trycket har sjunkit därinne. Så efter ett antal vevaxelvarv så har vi fått samma tryck, fast lägre temp, i mätaren som i motorn.
Eller?

Det tänkte jag inte på, hehe. Så borde det ju bli.

Intressant det där med att luften värms upp så mycket vid så lågt kompressionsförhållande. Då borde en 10 bars luftkompressor alltså klara sig med lägre kompression än än 10:1.

Hm, nu läste jag rätt. :rolleyes: Vid startmotordrift...

Ska kolla lite om jag hittar hur mycket luften utvigdar sig vid 20 till 100 graders temperaturhöjning.

Bearing:
Det låter väl rimligt men å andra sidan så måste ju kompressorn vara kapabel att ge en hel del mer än 10 bar mot "stängt" utlopp om den ska ha kapacitet nog att ge nåt flöde värt sitt namn vid 10 bar. Antar jag.

Oj, jag tänker i alldeles för teoretiska banor ikväll...

Det skulle nog funka, men det skulle vääldigt lång tid att fylla tanken...

Enl. en tabell i Graham A Bell's bok om turbo (Forced Induction Performance
Tuning) så är tempökningen pga kompression på 7 ggr ca 215 grader vid 100
% komp.verkningsgrad.
Och det ger en avsevärd extra tryckökning. Enl. allmänna gaslagen (iofs för
en ideal gas)
pV = NRT, en tryckökning på ca 1.7 ggr.

Så med verkningsgrad < 100 % men i stället lite avkylning via kolv/cyl/topp så borde
det kunna ge en extra tryckökning nånstans i trakterna av nominellt 8 bar till 12-14 bar.

O Anders Brinks 14.5 i komp ger förstås ännu mer extra komp. tryck pga ännu
större temp.höjning.

Känns som vi kommit nära sanningen. Iaf tills nån kommer med nåt trovärdigare.

Alltid lär man sig nåt....

(Hm. Undrar om det inte känts varmt när jag nån gång hållt ett finger mot tändstiftshålet o kört runt motorn. Får kolla nästa gång.)
(Hm2. Det känner man bara genom att hålla emot en cykelpump. Gäller att inse
var erfarenheterna passar in, tydligen.)
/u

Last edited:
Om nu nån mot förmodan betvivlar att kompet ger värme så kan jag påminna om vad som händer om en cyl inte tänder. Det grenröret går visserligen kallare än de andra men det blir trots allt ändå varmt efter en stund. Detta trots] att motorn då går med nästan stängda spjäll = rätt låg fyllnadsgrad och därmed lägre kompressionstryck än då man tar kompprov (med vidöppna spjäll).

G´natt på er!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...