Kompressionsförhållanden???????????

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
nu har jag undrat länge.. har även sökt och en funnit...

vad menar folk med Kompressionsförhållanden???

sånt som t.ex

12:1
6.6:1

osv....

12:1 tex menas att bränsleblandningen komprimeras 12 gånger från nedre dödpunkt till övre dödpunkt.

Korst sagt :)

Och på tvåtakt menas oftast hur mycket blandningen komprimeras från att avgasporten stängs till övre dödpunkt.

oj :P dödpunkten har jag ingen större aning om vad det är men men...

så om man t.ex ska trimma så kan t.ex 12:1 höjas till 14:1??
missade vad :1 stog för.... när det är fler än 2 tal då? som 6:6:1? :D

När kolven är så långt ner den kan komma kallas det att den är i nedre dödläget. Då är det en viss volym gas i cylindern. Utan överladdning eller luffarturbo har denna gasblandning atmosfärstryck.
När kolven sedan rör sig upp till punkten där den vänder, det så kallade övre dödläget, har den tryckt hop gasblandningen till rummet som finns kvar mellan kolv och topplock.

Kompressionsförhållandet anspeglar till denna volym. Är den hoptryckta volymen en tolftedel av ursprungsvolymen, är kompressionsförhållandet 1:12.

blacktriple skrev:
När kolven är så långt ner den kan komma kallas det att den är i nedre dödläget. Då är det en viss volym gas i cylindern. Utan överladdning eller luffarturbo har denna gasblandning atmosfärstryck.
När kolven sedan rör sig upp till punkten där den vänder, det så kallade övre dödläget, har den tryckt hop gasblandningen till rummet som finns kvar mellan kolv och topplock.

Kompressionsförhållandet anspeglar till denna volym. Är den hoptryckta volymen en tolftedel av ursprungsvolymen, är kompressionsförhållandet 1:12.
jaa nu fattar jag det hela :D

men 6:6:1¨fattar jag inte isåfall ;-) har det att göra med att det är olika komp varanat varv och det anges båda 2? :P vild changsning.. säkert heltfel

Rstu skrev:
jaa nu fattar jag det hela :D

men 6:6:1¨fattar jag inte isåfall ;-) har det att göra med att det är olika komp varanat varv och det anges båda 2? :P vild changsning.. säkert heltfel

Det kan aldrig vara 6:6:1. Det är 6,6:1. Att värdet är så lågt är för att det är taget från en tvåtaktare.

jahaaaa :P det var ett , (kommatecken) inte :
nu har jag fattat det hela.. tack för hjälpen alla..

För att krångla till det lite finns det flera olika typer av "kompression". Ett geometriskt förhållande, dvs den teoretiska/fysiska kompressionen och sen det verkliga/dynamiska kompressionen som påverkas av varvtal och öppettider på portar och ventiler.

Kompressionsförhållandet är som Blacktriple skrev, förhållandet mellan max och
min volym ovanför kolven. Ren geometri, inget annat.

(Japsen (med sedvanlig känsla för att förvirra så mycket som möjligt) började
f 2takt räkna från när kolven stänger avgasporten. Därifrån kommer värden
runt 6:1 o dyl.(Skulle inte förvåna mig om dom började göra likadant m 4t;
från insugsventilens stängning.....) l)

Kompressionstryck är det tryck som uppkommer när motorn snurrar. Det kan man
(iaf i motorlabb) mäta. Det beror på varvtal, andning, kamtider, resonanser in och ut,
täthet o en massa annat. Vid ett vanligt kompressionsprov mäter man det trycket, men
det blir förstås bara värdet vid just det (väldigt låga) varvtalet.

När en (bra) motor går max är trycket ungefär detsamma, nämligen vad vanlig
soppa tål utan att självtända. En kompressionshöjning tummar lite på
marginalerna så att motorn, som var gjord för att klara 91 oktan, efteråt behöver 95 el nåt.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Kompressionstryck är det tryck som uppkommer när motorn snurrar. Det kan man
(iaf i motorlabb) mäta. Det beror på varvtal, andning, kamtider, resonanser in och ut,
täthet o en massa annat. Vid ett vanligt kompressionsprov mäter man det trycket, men
det blir förstås bara värdet vid just det (väldigt låga) varvtalet.
I verkstadshandboken till Volvo 440 Turbo står det angivet kompressionsförhållande 8,1:1 samt kompressionstryck 12-14 bar. Enligt instruktionerna för kompressionsprov ska det utföras med fullgas nötandes på startmotorn. Kompressionstrycket får då inte falla utanför 12-14 bar eller variera mellan mellan cylindrarna.

Hur kan kompressionstrycket bli så högt med så låg kompression?

Bearing skrev:
I verkstadshandboken till Volvo 440 Turbo står det angivet kompressionsförhållande 8,1:1 samt kompressionstryck 12-14 bar.
Och alla motorer verkar ha högre kompressionstryck än kompressionsförhållande. Vad kan det bero på?

Det vet jag inte. Har mätt så höga tryck, men har aldrig mätt på en lågkompad
turbo.
Är det månne möjligt turbon hjälper till lite ?
Eller håller emot på utblåssidan ?
Har lite svårt att tro att bara resonanser o tryckvågor skulle kunna göra så
stor skillnad på så lågt varv.

Min 940 turbo har komp 8.7 och ska ge komp.tryck på 9-11 bar. Dvs. åt samma
håll, men inte så stor skillnad som på din bil.

Nån annan som kan förklara ?
(ska lägga ut frågan på annat håll oxå)
/u

Turbon måste ju hjälpa till. I alla fall när den laddar.
Om turbon laddar låt oss säga 1,3 bar. (Vet inga exakta siffror för bilmotorer. En stor fartygsmotor kan ladda upp mot 3 bar...)

Är komperationsförhållandet 1:8 och atmosfären i cylindern vid N.D. redan är överladdat till 1,3 bar, blir kompressionstrycket också 1,3 * 8 = 10,4 bar.

Förmodligen för att luften värms upp när den komprimeras och då ökar trycket. Att en turbo motor har högre komptryck beror nog på snällare kammar, stänger insugsventilen tidigare så blir det högre tryck på det låga varvet

Hm. Turbon lär inte ladda SÅ mycket med ostartad motor o alla stiften ur.

Tror mer på Jojje, adiabatisk kompression ger högre tryck pga temp.höjningen.
Tänkte inte på det.

Kamtiderna borde i alla händelser inte kunna ger mer tryck än komp.förhållandet.
/u

Turbon laddar inte alls under startmotorgång. Det är alldeles för låg hastighet för det. Däremot tyder ju jojjes inlägg ovan på ett visst mått av klarsynthet så att säga. :tummenupp
Luften ur en luftkompressor blir utan vidare över 100 grader varm vid 8 bar. Nånstans har jag en tabell över temperaturökning vid kompression men leta, nej, inte nu. Så låt oss säga 100 grader för enkelhetens skull. Nån som vet hur mycket luft expanderar från 20 -> 100 gr?

Det låter som den rätta förklaring, tack. Men på något sätt känns det som att det inte är hela sanningen. Luften som kommer in i mätaren borde väll kylas ned till omgivningstemp ganska fort och då ta upp mindre volym så att utslaget blir samma som kompressionen. Eller tänker jag fel?

Bearing skrev:
... Eller tänker jag fel?
japp. Den lilla mängden luft som kommer in i mätaren är marginell jämfört med en cylinders. Alltså har mätaren rätt liten påverkan.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back