Kompressionsförhållande

Belsebub36

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
harley Wideglide 124" med Procharger
Hejsan!

En viktig detalj i ett turbo bygge är ju kompressionsförhållandet men man snackar ju oftast om det statiska. Hur funkar det egentligen? är det det statiska eller det dynamiska kompressionsförhållandet som man räknar med när man bestämmer vilket tryck man kan ladda med?
 
Hej
Det är som alltid det dynamiska CR som bestämmer.
Dock är det ju så att de flesta som turbokonverterar japssporthojar utgår från origionalkam. Så eftersom motortypen, kam och kamtiming är underförstådd blir det då ofta det statiska kompressionsförhållandet som bollas i diskussioner om var man ska lägga sig för olika bränslen, IC eller ej osv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top