Kompression 2 takt

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Moped
När man räknar ut kompressionsförhållandet så tar man ju cylindervolymen + förbränningsrummets volym i det här fallet 60cc + 7cc och delar det med förbränningsrummets volym vilket skulle bli 67/7= 9,57:1 , men hur gör man med domen på kolven då?

Komp.förhållandet är alltid största volym/minsta volym. (Om man bortser från vissa japanska fabrikers uppgifter på 2t).

Så domen ska förstås tas hänsyn till. Antingen så räknar du ut dess volym eller så
mäter du upp volymen m kolven i topp o toppen monterad, m. packningen på plats.
Man behöver bara mäta en gång. Sen kan man mäta hur toppen volym ÄNDRAS
om man tar ner den.
Eller vad som nu var du höll på med.
/u

ulf_lundin skrev:
Komp.förhållandet är alltid största volym/minsta volym. (Om man bortser från vissa japanska fabrikers uppgifter på 2t).

Så domen ska förstås tas hänsyn till. Antingen så räknar du ut dess volym eller så
mäter du upp volymen m kolven i topp o toppen monterad, m. packningen på plats.
Man behöver bara mäta en gång. Sen kan man mäta hur toppen volym ÄNDRAS
om man tar ner den.
Eller vad som nu var du höll på med.
/u

Den förminskar ju cylindervolymen med 4cc i det här fallet vilket skulle bli 63/7 = 9:1 men den är ju uppe i förbränningsrummet o röjer också?? Om jag mäter förbränningsrummet med kolven öd så får jag i 3cc alltså så är det 56/3 = 18,67:1 :skrämd Eller är det jag som krånglar till det?
Om jag mäter effektiv kompression så får jag i 33ml i cyllen.
Däckhöjden är obefintlig.

DRZSM skrev:
Den förminskar ju cylindervolymen med 4cc i det här fallet

4 cc för kolv-domen låter mycket för en 60 cc?

Kolla in bifogat program, lattja med dina siffror där för att kolla om det stämmer... Döp om till *.exe bara.

/J

Bifogat

RG500-Johannes skrev:
4 cc för kolv-domen låter mycket för en 60 cc?

Kolla in bifogat program, lattja med dina siffror där för att kolla om det stämmer... Döp om till *.exe bara.

/J
Får inte igång wordfilen.
Kolven är rätt så hög och men om man utgår från 60cc och mäter med kolv i topp med allt monterat så stämmer det att den skulle vara ca 4cc. Har mätt kolven så gott det går med T-röd, lacknafta och kommit fram till mellan 4-5cc, ytspänningen ställer till det en aning. Toppen är 7cc. cylindern 60cc och jag får i 3ml i tändstiftshålet när det är monterat, blir det ca 18:1 då? Det är ju rätt så stor skillnad och många mäter ju bara som första exemplet 67/7 = 9,57:1 eller vad det var. Effektiv komp blir ca 5,75:1 eller nåt!

DRZSM skrev:
Får inte igång wordfilen.

Kör "spara mål som" och döp om filen till "blabla.exe". And the truth shall be revealed.

Tycker den låter rätt extrem, din kompression. Har själv 14,3:1 //EDIT: Jag skriver alltid fel, och skriver 14,7, vet inte varför... //EDIT och kör 98 på min 500. 198 graders duration.

Men men, som sagt, mata in och lattja med programmet. Se bilder.

/J

Bifogat

• Head-RG500-easy-tune.jpg
    Head-RG500-easy-tune.jpg
    53.7 KB · Visningar: 525
  • Head-RG500-standard.jpg
    Head-RG500-standard.jpg
    53.9 KB · Visningar: 779
  • Head-RG500-tuned.jpg
    Head-RG500-tuned.jpg
    54.1 KB · Visningar: 305
Last edited:
Word hoppar igång men sen står det bara en massa lustiga tecken, välj den kodning som gör dokumentet läsbart, är det nåt man ska ställa in?
Jo, det blir ju rätt så hög kompression om man mäter med vätska o allt monterat, men frågan är vilket sätt man ska mäta på? Vad utgår alla andra ifrån? Läste i Bells bok men vart inte mycket klokare för det, måste ha missat nåt!

DRZSM skrev:
Word hoppar igång men sen står det bara en massa lustiga tecken, välj den kodning som gör dokumentet läsbart, är det nåt man ska ställa in?

Du ska inte läsa filen med word alls. Ladda ned filen så att du har den som en lös fil. Döp om den filen så att den slutar på ".exe", dvs ett program. Kör programmet och njut.

Anledningen till detta är att .exe (program) ej tillåts som bifogade filer (vilket iof är helt ok, för då är det mindre risk för virus och annat skräp).

/J

Som ett litet tillägg:

Jag brukar klippa ut pappers- eller pappbitar och använda som tolkar när jag mäter t.ex. kolvtoppens radie. Jag tar helt enkelt en passare och gör bågar på ett papper i steg om 3 millimeter, skriver längst ut vilka radier det är och börjar med att klippa längs den minsta radien. Lägger sedan papperet stående på kolvtoppen. Passar den inte (= ligger inte an mot hela kolvtoppen), så klipper jag till nästa radie osv, tills pappersmallen ligger an mot hela kolvtoppen. Då läser jag av noteringen om vilken radie det är = klart. Kanske inte världens bästa, men det går fort och det är enkelt.

Samma sak med toppen (om det är helt sfäriskt, vilket det ofta verkar vara), fast där är den mallen/tolken en "hane" istället hör "hona". Pedagogiskt värre. :va

/J

Kan programmet räkna ut "verklig" kompression också som blir resultatet av avgassystemets reflexpuls (som lägger sig som en hand över avgasporten och innebär att kompressions-fasen påbörjas redan innan kolven hunnit täcka avgasporten helt) ? Det är lite komplicerat det där eftersom det påverkas av avgaspipans trimning (resonansfrekvens).

Ni har väl sett de här tvåtaktsmotor-animationerna där man försöker illustrera det :
http://www.southernskies.net/page_info/runningtwostrokeengine.html

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...