Kompresionshöjning för newbies?

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Som jag har förstått det så är de flesta asiatiska motorfordonen gjorda för att gå på väldigt lågoktanig bensin. Det borde alltså finnas en del marginal när det gäller kompressionen när man kör på våran 98 oktaniga svenska soppa.

Kan man plana toppen rejält eller byta kolvar för att få upp kompressionen och på det sätter få ut lite mera tryck ut motorn?

Kan man vänta sig någon noterbar hästkraftshöjning och drar en sån här modifikation med sig massor med andra justeringar man behöver göra.

Är själv inte insatt så skulle vara tacksam om någon av meckkungarna på forumet kunde förklara lite.

Visst kan man öka kompet men det ger ingen stor effektökning. Lite mer effekt och antagligen något lägre bränsleförbrukning är vad man kan vänta sig och ingreppet är ganska stort.

Byte av kolvar kan vara en lösning men höga kolvtoppar ger ofta ganska "underliga" förbränningsutrymmen med långa flamvägar och därmed finns risken att effekten uteblir. Det kanske till och med blir sämre.
Toppen kan man plana men man MÅSTE kolla så att ventilerna inte kolliderar med kolvtopparna. Det gäller för övrigt även när man byter kolvar.
Planad topp innebär dessutom oftast trassel med att ställa in kammen/kammarna om man inte har justerbara kamdrev. Toppen blir ju lägre men kamkättingen blir ju inte kortare för det.

Alltså är det mycket pyssel och ganska kostsamt för några få hästar extra.
Det är en annan sak om man gör en "komplett" motortrimning, då är högkomp ganska självklart.

Vilka knarrar är det som är lågkompade? Vad jag vet har alla moderna sportknarrar rätt högt komp.

En annan sak om man nu har en lågkompad knarr kan ju vara att testa att justera tändläge efter bränslet men då måste man ovillkorligen känna igen hur det låter när puffran spikar, annars finns risken att man vrider på tändningen och sen spikar sönder puffran.

Min bil är bl a rätt högt kompad och med tändningen injusterad så den ligger på spikningsgränsen på 98 oktan.

Håller delvis med.
Men ett toppjobb, med rensade kanaler och något höjt kompresionsförhållande ger oftast effektökning hela vägen.
Inte jättemånga hästapållar, men fullt märkbart.
Ökar man kompresionsförhållandet mycket så krävs vassare kam för att få ordning på bitarna.

massa bra text.

Kompressionen är 11.8:1 och det är 152hp. Tanken var att jag skulle försöka få ut 10 hästar extra på att komphöja. Är det realistiskt att plana toppen tillräckligt för de hästkrafterna utan att joxa med kamaxeln och oroa mig för ventilerna? OCH köra på 98 oktanigt,, i nödfall kan jag tänka mig att blanda i lite aspen för att få upp oktantalet.

Håller delvis med.
Men ett toppjobb, med rensade kanaler och något höjt kompresionsförhållande ger oftast effektökning hela vägen.
Inte jättemånga hästapållar, men fullt märkbart.
Ökar man kompresionsförhållandet mycket så krävs vassare kam för att få ordning på bitarna.

Hur många hästar räknar du som "Inte jättemånga"?

Last edited:
Kompressionen är 11.8:1 och det är 152hp. Tanken var att jag skulle försöka få ut 10 hästar extra på att komphöja. Är det realistiskt att plana toppen tillräckligt för de hästkrafterna utan att joxa med kamaxeln och oroa mig för ventilerna? OCH köra på 98 oktanigt,, i nödfall kan jag tänka mig att blanda i lite aspen för att få upp oktantalet.

Hur många hästar räknar du som "Inte jättemånga"?

DU kommer inte att få ut 10 hk till på att öka kompet. Inte 5 heller.
Kanske 2 hk.

Möjligtvis får du ut 3-4 hk på 1/3 av maxvarvtalet.

Lättare att uppskatta effektökningen om man vet vad det är för motor det rör sig om.
Men du har ganska högt komp från början.

Om du haft en gamal Volvo med 8:1 i komp, så hade det varit värt besväret.

Mats

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...