Kompresions testare/mätare

Trycket som tar sig förbi kolvringarna vid explosionen kommer ut i vevhuset och sen ut genom ventilation du tittar i.

Rent är bra, raka ventilstänger är ännu bättre. Men hade du haft genomslag hade den gått nötter jämt och låtit traktor, hanomag, lupo eller nästan som ducce... Alla tråkiga saker går på tre som man brukar säga.

Är hojen igång... och så gasar du upp den till 6-9k och det suger inte till där som de gör på de andra insugen? och den går inte sämre för att du håller för handflatan heller??
Ne, den suger minimalt... men den dör om man sprutar i brake clean...:va så den är igång, men den är kinkig som fan.

Den går bara som nötter på låga varv, så fort man kommer upp över 4000-6000 varv nånstans så går den bra igen, dock har den aldrig kommit upp i mer än 180 km/h

Nånting är galet....

Spruta inte brake clean i motorn.

Startgas skall det vara,då på tex insugsgummina för att kolla om dom är täta.

Säker på att du har bra gnista ?

Elfel är ju inte direkt ovanligt på pulade racehojar med hemmameckade elsystem.

Går den på alla innan den dör ?

Ne, den suger minimalt... men den dör om man sprutar i brake clean...:va så den är igång, men den är kinkig som fan.

Den går bara som nötter på låga varv, så fort man kommer upp över 4000-6000 varv nånstans så går den bra igen, dock har den aldrig kommit upp i mer än 180 km/h

Nånting är galet....

Ja, hade det inte varit för att den suger minimalt på ettan hade jag gissat på att surknasarna gör att den går för fett. När det går för fett så går det sämre när den går från kallt till varmt och när det går magert går den bättre när den går fram kallt till varmt.

Men har ventilspel kontrollerats??

Vanligt yamaha fel med nergångna insugsventiler

Då blir det heller inget vidare undertryck samt alla andra symtom som beskrivits

Last edited:

Nånting är galet....

Hållundans racer r6 gick som en påse nötter på låga varv, gick bara på 3 burkar, över 10k rpm gick den bra igen. Där var felet otäta insugsgummin. Är detta kontrollerat?

om vi förlägger torsdags fikan hemma hos mig imorgon så bjuder jag på fika här :)

så kan alla med olika teorier gärna få kika, för just nu känner jag mig jätte kluven, det är många gissningar här... :gnissla

Hej

Ja det finns två uppsättningar bladmått, ventilstängerna var raka och det var rent och fint.

/Kim

Jag är hemma hela dagen, så det är bara att komma förbi när det passar :)

Jag knegar änna

Om du är 100a på att det inte suger vid sidan av insugsgummit och spjälet öppnar sig när du gasar så lär det väl vara undermålig ventilöppning.

Ladda hem R6_manual_chk_adj.pdf från http://www.yzfr6.net/manual/ , sen läser du kapitlet om adjusting the valve clearance. Det är mäta du ska göra till att börja med. Det löser du/ni på några timmar om ni går varsamt fram.
Räzers gillar att samla på sig grus, se till att det är rent kring ventilkåpan och värmesköldarna så det inte rullar i massa grus i toppen sen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026