Kompresions testare/mätare

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Jag skulle behöva låna en sådan, hälst idag då jag tänkte försöka kolla upp vad felet är på min hoj.

Jag ska ut och skruva lite tändstift och ventiler till att börja med, men förmodligen kommer jag ändå att behöva låna en kompresionsmätare :gnissla
Så om någon vänlig själ är öppen för en mekar stund idag, så befinner jag mig ute i Kullavik, i solen och pillar lite hoj...

0735-42 97 88 Stephanie
 
Jag jobbar för tillfället så jag kan inte komma ut till Kullavik. Men vad är det för symtom som gör att du vill kolla kompressionen? Sotar den stift, späder olja eller går den som en påse nötter och låter som en traktor?
 
Jag jobbar för tillfället så jag kan inte komma ut till Kullavik. Men vad är det för symtom som gör att du vill kolla kompressionen? Sotar den stift, späder olja eller går den som en påse nötter och låter som en traktor?
jag skulle säga att den går som en påse nötter och låter som en traktor i det fallet :gnissla

Jag har skruvat isär hojen idag, så nu står den nerplockad för tillfället, stiften verkar inte vara något fel på, ventilerna väntar jag med tills farsan kommer hem...
 
jag skulle säga att den går som en påse nötter och låter som en traktor i det fallet :gnissla

Jag har skruvat isär hojen idag, så nu står den nerplockad för tillfället, stiften verkar inte vara något fel på, ventilerna väntar jag med tills farsan kommer hem...

För att kolla ventilerna på insugssidan kan du ta av luftboxen, öppna gasspjället genom att dra gasen till fullgas och så lysa ner med en lampa i varje insug. Då kan du se om ventileskaften är raka eller krökta eller om ngn ventiltallrik slagits till så den står på sniskan.
 
ja, den dör ibland och vägrar starta igen, kan det bero på dålig komp, eller beror det förslagsvis på något annat?

Går den som en påse nötter på låga varv och/eller låg/mellan gas (typisk körning i stadstrafik), och ifall du ger tillräckligt mycket gas så går den med några ryck, stön och bludder från påse nötter över till ylande R6 när den väl kommer upp i tillräckligt höga varv?

Isåfall låter det som surknasarna.
 
Går den som en påse nötter på låga varv och/eller låg/mellan gas (typisk körning i stadstrafik), och ifall du ger tillräckligt mycket gas så går den med några ryck, stön och bludder från påse nötter över till ylande R6 när den väl kommer upp i tillräckligt höga varv?

Isåfall låter det som surknasarna.
PRECIS!

fast ibland när det blir "varm" fast den bara är normal varm, så vägrar den komma upp i varv när jag gasar låg gas till mer gas, då hostar den, gör några dödsryckningar och sen dör den... och vägrar starta igen, de närmsta 10-20 minutrarna.

"På-plats hjälp" mottages fortfarande tacksamt, öl tillidkas som betalning :)
 
Last edited:
synka förgasarna med Klockor skorpan har klockor du känner ju honom
 
PRECIS!

fast ibland när det blir "varm" fast den bara är normal varm, så vägrar den komma upp i varv när jag gasar låg gas till mer gas, då hostar den, gör några dödsryckningar och sen dör den... och vägrar starta igen, de närmsta 10-20 minutrarna.

"På-plats hjälp" mottages fortfarande tacksamt, öl tillidkas som betalning :)

Jag tror det är samma gasare som på min original samt R1 98....
Två saker som hänt med dessa...dock ej mina....
Choken hänger sig...skulle förklara det du beskriver i sista inlägget...men inte att den blir körbar på höga varv.

Emulsionsrören slits apa i dessa förknasare....kolla om bågen går bra med öppen luftburk så du kompenserar att den får för mycket soppa....gör den det skulle jag sätta en slant på slitna emulsionsrör...eller needle jets på engelska...

Vad har du/ni kollat hittills??
 
synka förgasarna med Klockor skorpan har klockor du känner ju honom
Skorpan kommer aldrig komma i närheten av min hoj eller mig, gör han det så ska jag se till att han kommer minnas det med råge. Han kan ta sina klockor och köra upp dom nånstans....

Jag tror det är samma gasare som på min original samt R1 98....
Två saker som hänt med dessa...dock ej mina....
Choken hänger sig...skulle förklara det du beskriver i sista inlägget...men inte att den blir körbar på höga varv.

Emulsionsrören slits apa i dessa förknasare....kolla om bågen går bra med öppen luftburk så du kompenserar att den får för mycket soppa....gör den det skulle jag sätta en slant på slitna emulsionsrör...eller needle jets på engelska...

Vad har du/ni kollat hittills??
Nu ska farsan gå med och och kika lite...

J-A och farfar och jag plockade av luftburken för ett tag sen, och det är inget sug i första insuget iallafall. och den vevhusventilerar jätte mycket! det sitter en liten plast dosa, med ett filter i som går från vevhuset, innan den går in i luftburken, den va rätt så oljig nu när jag tog loss och kikade :gnissla
är det ett filter som man kan tänkas/bör byta?


Jag har aldrig gjort de här sakerna innan, då jag aldrig haft problem med det innan. så det hade kännts lite lättare om någon som kun de nånting om det kunde besöka mig och visa och förklara, för jag vill lära mig det, men det känns som teorin att skruva isär, se, och sätta ihop, inte bör tillämpas här :va
 
Last edited:
Jag har lagt in ditt nummer, skall jobba i Älmhult i morgon men är jag tillbaks i rimlig tid slår jag en signal och kollar om du är hemma....jag skall ju ändå hämta mina "verktyg" och yamaha som yamaha! :tummenupp

Skorpan kommer aldrig komma i närheten av min hoj eller mig, gör han det så ska jag se till att han kommer minnas det med råge. Han kan ta sina klockor och köra upp dom nånstans....


Nu ska farsan gå med och och kika lite...

J-A och farfar och jag plockade av luftburken för ett tag sen, och det är inget sug i första insuget iallafall. och den vevhusventilerar jätte mycket! det sitter en liten plast dosa, med ett filter i som går från vevhuset, innan den går in i luftburken, den va rätt så oljig nu när jag tog loss och kikade :gnissla
är det ett filter som man kan tänkas/bör byta?


Jag har aldrig gjort de här sakerna innan, då jag aldrig haft problem med det innan. så det hade kännts lite lättare om någon som kun de nånting om det kunde besöka mig och visa och förklara, för jag vill lära mig det, men det känns som teorin att skruva isär, se, och sätta ihop, inte bör tillämpas här :va
 
Jag har lagt in ditt nummer, skall jobba i Älmhult i morgon men är jag tillbaks i rimlig tid slår jag en signal och kollar om du är hemma....jag skall ju ändå hämta mina "verktyg" och yamaha som yamaha! :tummenupp
Ditt verktyg bor numera hos Skruttis och Farbrorn, för dem tyckte det bodde bättre där :)
 
Skorpan kommer aldrig komma i närheten av min hoj eller mig, gör han det så ska jag se till att han kommer minnas det med råge. Han kan ta sina klockor och köra upp dom nånstans....


Nu ska farsan gå med och och kika lite...

J-A och farfar och jag plockade av luftburken för ett tag sen, och det är inget sug i första insuget iallafall. och den vevhusventilerar jätte mycket! det sitter en liten plast dosa, med ett filter i som går från vevhuset, innan den går in i luftburken, den va rätt så oljig nu när jag tog loss och kikade :gnissla
är det ett filter som man kan tänkas/bör byta?
Den är väl egentligen inget filter utan ett oljefälla så att vevhusavgaserna går in i luftburken men eventuell olja som följer med dessa avgaser stannar där i plastmojängen och droppar ner i vevhuset igen. Vad menar du med att den vevhusventilerar jättemycket? Blåser det mycket eller har den sölat ner luftboxen med massa olja?

Är det inget sug i första insuget när den är igång eller när ni drar runt den med startmotorn? Inget sug när du gäsar heller?
 
Låter ej som ett kompressions fel... utan kolla vacumet!
Din msn e fan borta skriv någe så kanske jag kan hjälpa till lite.
 
Den är väl egentligen inget filter utan ett oljefälla så att vevhusavgaserna går in i luftburken men eventuell olja som följer med dessa avgaser stannar där i plastmojängen och droppar ner i vevhuset igen. Vad menar du med att den vevhusventilerar jättemycket? Blåser det mycket eller har den sölat ner luftboxen med massa olja?

Är det inget sug i första insuget när den är igång eller när ni drar runt den med startmotorn? Inget sug när du gäsar heller?
Jo, det är möjligt att det är som du säger, för när jag tänker efter så va det bara flytande olja i "in" röret från vevhuset och bara sådär flottigt i andra änden!

Det blåser och ryker där ur, varför vet jag inte :gnissla

Nu har jag vart ute och kikat med ficklampa ner i insuget, och där ser rent och fint ut, om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det ser rent ut iallafall.

Den suger inget varesig med gas eller utan :gnissla :(

Låter ej som ett kompressions fel... utan kolla vacumet!
Din msn e fan borta skriv någe så kanske jag kan hjälpa till lite.
Du är ju inte online ens? :/
 
Last edited:
Jo, det är möjligt att det är som du säger, för när jag tänker efter så va det bara flytande olja i "in" röret från vevhuset och bara sådär flottigt i andra änden!

Det blåser och ryker där ur, varför vet jag inte :gnissla
Trycket som tar sig förbi kolvringarna vid explosionen kommer ut i vevhuset och sen ut genom ventilation du tittar i.

Nu har jag vart ute och kikat med ficklampa ner i insuget, och där ser rent och fint ut, om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det ser rent ut iallafall.
Rent är bra, raka ventilstänger är ännu bättre. Men hade du haft genomslag hade den gått nötter jämt och låtit traktor, hanomag, lupo eller nästan som ducce... Alla tråkiga saker går på tre som man brukar säga.

Den suger inget varesig med gas eller utan :gnissla :(
Är hojen igång... och så gasar du upp den till 6-9k och det suger inte till där som de gör på de andra insugen? och den går inte sämre för att du håller för handflatan heller??
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top