Kompprov ZX6R 98

Ska du verkligen riva motorn om den går bra :tungan

Köp en billig ultraljudstvätt på Kjell och kompany och lägg förgasardelarna i.

Det där klägget och oxiden är hemsk.
 
Ska du verkligen riva motorn om den går bra :tungan

Köp en billig ultraljudstvätt på Kjell och kompany och lägg förgasardelarna i.

Det där klägget och oxiden är hemsk.

Ja hade redan tagit ur motorn när det kom på tal, så varför inte. Då lär jag mig lite också.:hihi


Varken topp packning eller cylinderfots packningen såg dålig ut.

Men såg i avgasportarna.. att vissa var kleggiga och andra lite torrare. Är detta ett tecken på ventiltätningar eller säten som är dåliga ?
IMG_4090.jpg

Se förbränningen på kolvarna också, mycket sot.
IMG_4082.JPG

Här saknades det packning..men inte komp relaterat.. men man blir ändå lite glad med hela tanken att kolla motorn så hittar man faktiskt något annat =)

IMG_4079.JPG


Ska mäta kolvarna nu och ringarna och ta beslut hur dom är.
 
Kolvarna ser ganska normala ut, men det ska ju helst inte vara kladdigt i portarna.
 
TS är dålig på att läsa sin egen tråd :rofl

Nu var det ju så att TS skrev att han testade kompet o har hällt i ca 0,5 dl olja i varje cyl vid kompprov dör av kletig avgas port.. Läs tråden innan.

haha jaa.. ibland blir det fel. Tur att någon snappade upp det. Du kanske vet varför min hoj går fett också ?
Borde vara kletigt i alla portar men det är det inte..

Ska ta isär ventilerna imorgon och se hur sätena ser ut.
 
haha jaa.. ibland blir det fel. Tur att någon snappade upp det. Du kanske vet varför min hoj går fett också ?
Borde vara kletigt i alla portar men det är det inte..

Ska ta isär ventilerna imorgon och se hur sätena ser ut.
Om den skulle läcka in olja i förbränningsrummet så är ventiltätningarna slut, passa på att byt dom nu när du ändå ska ta av ventilerna :tummenupp
 
haha jaa.. ibland blir det fel. Tur att någon snappade upp det. Du kanske vet varför min hoj går fett också ?
Borde vara kletigt i alla portar men det är det inte..

Ska ta isär ventilerna imorgon och se hur sätena ser ut.

Beror säkert på geggan i förgasarna.
 
Om den skulle läcka in olja i förbränningsrummet så är ventiltätningarna slut, passa på att byt dom nu när du ändå ska ta av ventilerna :tummenupp

Beror säkert på geggan i förgasarna.

Har nu lämnat iväg toppen på fräsning av ventiler och ventilsäten, där såg man att insugssidan var jätte fin, men avgassidan som man trott så var sätena och ventilerna inte alls bra, ocentrerat och ojämntheter i sätena.

Men när denna är klar behöver jag nya packningar när det ska ihop. Varit i kontakt med funbike i Västerås, det går att ordna. Men topppackningen som satt på min är 3 lager,(antar att jag måste ha det igen) för risken att kolvar slår i ventiler är vell 100%... orginal är 1. Detta var inget dom kunde se, men han viste att orginal var det bara 1 lager.

Vet någon vart man får tag på en med 3 lager.

Förvirrad Ankunge
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top