Komplettera med dynojet - varför?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
*Jonte* skrev:
2604116 Ok, Då är det bara vänta på att hojjen ger upp nu när SH`s " Förståsigpåare " talat !!!:tummenupp
Skit i dynojet och hissa orginalnålarna istället, ger samma effekt till en lägre kostnad och du slipper att emulsionsrören blir slitna i förtid.

enchanter skrev:
2601151
Dom flesta ställen (alla ??) verkar vara dynojet "centers" så vad gör man?

Söker upp någon som inte är ett dynojetcenter tex...:D
Som mig snart framöver...

Nä då Dynojet center kallas det när dom har en bromsbänk från Dynojet.
Men det innebär ju inte att du får dynojet prylar i fuggarna!

enchanter skrev:
2602677 Men låt säga att man ber dom bara använda originaldelar vid bänkningen, vet du då om tex Suzuki säljer dom delar som behövs?, jag menar man kanske måste byta mer saker än "bara" nålar och mynstycken?

Dom använder väl antagligen munstycken till de förgasare som är monterade...
Och de är inte av märke Suzuki utan kanske Mikuni eller vad där nu kan sitta!

don_tomazo skrev:
2603571 Tänkte oxå på fjädrar. I vissa kit får man en annan fjäder för snabbare gasrespons. Vet inte hur pass vanligt det är men ändå.

finns ett gashandtag på Hobbex för det som dessutom ger riviga starter! :tummenupp

Last edited:
don_tomazo skrev:
2603571 Tänkte oxå på fjädrar. I vissa kit får man en annan fjäder för snabbare gasrespons. Vet inte hur pass vanligt det är men ändå.

Jo det tänkte jag på oxå, men dels är det ovanligt, dels påverkar det inte blandningen, utan som du säger: hur snabbt/långsamt trotteln skall röra sig.

Ok - överkurs: Sätter man i en starkare fjäder i en given CV-förgasare så får man en något fetare blandning.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2604614 Jo det tänkte jag på oxå, men dels är det ovanligt, dels påverkar det inte blandningen, utan som du säger: hur snabbt/långsamt trotteln skall röra sig.

Ok - överkurs: Sätter man i en starkare fjäder i en given CV-förgasare så får man en något fetare blandning.
Jag har säkert missförstått, så rätta mig gärna! Borde inte en hårdare fjäder innebära att trotteln inte går lika högt vid givet vakuum? Dvs, magrare blandning?

*Jonte* skrev:
2604116 Ok, Då är det bara vänta på att hojjen ger upp nu när SH`s " Förståsigpåare " talat !!!:tummenupp
:7peta Du har väl ändå inte förgasare på din 05:a.Det var väl förgasar bestyckning som det här hanlade om..:pannkyss

HansJ skrev:
2604908 Jag har säkert missförstått, så rätta mig gärna! Borde inte en hårdare fjäder innebära att trotteln inte går lika högt vid givet vakuum? Dvs, magrare blandning?

Ditt påstående är rätt - trotteln går inte lika högt på ett givet vakuum.
Men din slutsats om vad detta leder till är felaktig.
Detta innebär att vid detta givna vakuum kommer MINDRE mängd luft in, till en i stort sett given mängd bensin, och det ger en fetare blandning.

Dr.Bike skrev:
2605329 Ditt påstående är rätt - trotteln går inte lika högt på ett givet vakuum.
Men din slutsats om vad detta leder till är felaktig.
Detta innebär att vid detta givna vakuum kommer MINDRE mängd luft in, till en i stort sett given mängd bensin, och det ger en fetare blandning.
OK, det är jag med på. Fast då går ju inte nålen upp så högt heller? Antar att det är lite olika beroende på om man har tomgång, halvgas eller fullgas?

HansJ skrev:
2605441 OK, det är jag med på. Fast då går ju inte nålen upp så högt heller? Antar att det är lite olika beroende på om man har tomgång, halvgas eller fullgas?

Helt riktigt igen! Men fortfarande så kommer ett större vakuum att verka mot venturi vid ett givet flöde = mer bensin kommer att sugas upp ur emulsionsröret!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back