Komplett kostnad för hojkörning?

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
nopp
Om man köper en hoj för typ 10-20000 kr, hur mycket kommer man behöva lägga ut på skydd o diverse? Typ hjälm, ställ, stövlar osv osv. Vore även bra om någon ville skriva upp alla skydd man behöver för att inte dö när man klotar i 180 km/h :D

Woopdie

Lägg pengarna på Biltemaverktyg om du ska köpa hoj för 10 000:- Skinnställ ryggskydd handskar hjälm mer än så är väl svårt att göra.

Thoraby skrev:
2227450 Om man köper en hoj för typ 10-20000 kr, hur mycket kommer man behöva lägga ut på skydd o diverse? Typ hjälm, ställ, stövlar osv osv. Vore även bra om någon ville skriva upp alla skydd man behöver för att inte dö när man klotar i 180 km/h :D

Woopdie

om du räkar på att köpa jacka, byxor, skor, handskar, hjälm, ryggskydd + att det oftast blir lite till man vill ha. 10-15000:- men man kan ju köpa all i ekonomi klass och då blir det vell lite billigare. annars så köp beggade grejor. passar det bra och är inte skadat så är det ju bra.
men att vurpa i 180??? ja då har är det inte bara skydden som avgör.. man måste ha lite tur också. men bra skydd är ju en förutsättning.!! :tummenupp

Hej! Jag vart just inblandad i en olycka och jag kan säga att min bra utrustning + EN GOD portion tur räddade mig:

Lite capriser för mig.

Hjälm (4000)
Jacka (2000)
Byxor (3400)
Ryggskydd(700)
Stövlar (2400)
Handskar (2200)

18000 totalt eller nåt

Tumma ALDRIG på säkerheten. Bra grejer räddar ditt liv, tack vare dessa grejerna kan jag nu sitta och grilla under kvällen trots att jag kom från sjukhuset igår efter att ha legat nersövd nåra dygn med kollapsad lunga.

TUMMA TUMMA ALDRIG på grejerna! Skulle vilja säga det igen :)

Thoraby skrev:
2227486 Dom där säkerhetsvästarna med alla skydd på då? Behövs ingen sån?

Behövs och behövs, den skyddar väl lite mer.
Min väst har skydd för bröstkorgen samt skulderbladen.
Det beror lite på hur stället ser ut.
Man blir klumpigare med västen på under skinnstället, men vänjer sig ganska fort.

// Viper

Hitta billigt beggade saker. Alt. stöd grå-importen å handla där mc-kläder där marknaden är större och priserna är pressade(köper in mer).

Se bara till att du har en skapligt åtsittande icke av plast hjälm. Det gäller även skinnstället, jag menar vem vill ha ett skinnställ i plast ;).

Thoraby skrev:
2227450 Om man köper en hoj för typ 10-20000 kr, hur mycket kommer man behöva lägga ut på skydd o diverse? Typ hjälm, ställ, stövlar osv osv. Vore även bra om någon ville skriva upp alla skydd man behöver för att inte dö när man klotar i 180 km/h :D

Woopdie

Beror ju på hur mycket du är beredd att kompromissa, säkerhet och fåfänga mot priset. Jag inhandlade allt billigast möjligt i våras, har svårt att tro att det går att hitta vettiga prylar billigare.

Hjälm (utgående modell och färg) 2000
Handskar (kör fortfarande vinterfodrat) 500
Ställ + stövlar beg. 2000
Ryggskydd 1000

Så alltså minst 5500 för allt. Räkna med mer på hjälmen om du inte har flyt och faktiskt hittar en billig som faktiskt sitter skönt.

Dubbla skinnställ is the shit..
Skål på er och krama varandra ute i trafiken.

Det går att köpa beg. utrustning............men hjälmen bör köpas ny!! DEn formar sig efter huvudet ganska fort.

Det går att hitta "dyra saker billigt". Jag köpte ett Dainese T3 ovurpat för 1300kr i höstas. Hittat på blocket, bara att leta ordentligt.

Hjälm; köp nytt, köp en som passar och inte en som ser frän ut..
/J.

Backblade skrev:
2227466 Hej! Jag vart just inblandad i en olycka och jag kan säga att min bra utrustning + EN GOD portion tur räddade mig:

Lite capriser för mig.

Hjälm (4000)
Jacka (2000)
Byxor (3400)
Ryggskydd(700)
Stövlar (2400)
Handskar (2200)

18000 totalt eller nåt

Tumma ALDRIG på säkerheten. Bra grejer räddar ditt liv, tack vare dessa grejerna kan jag nu sitta och grilla under kvällen trots att jag kom från sjukhuset igår efter att ha legat nersövd nåra dygn med kollapsad lunga.

Asså vad köpte du för handskar för 2200?? låter "lite" dyrt tycker jag

Man måste ju inte köpa värstinggrejer om man har en smal budget.
Hjälmen bör man ju köpa ny, men resten kanske man kan hitta begagnat.

Mina grejer har kostat ca:
Hjälm (2800)
Jacka (2000)
Byxor (1600)
Ryggskydd(250) (sitter i ryggen på jackan)
Stövlar (1200?) (hade gamla i garderoben...)
Handskar (900)

8750 totalt eller nåt
(skall iofs köpa ett bättre ryggskydd och då hamnar vi på ca 10000 kr)

Då har jag köpt allting nytt så det går säkert att komma ner några tusenlappar genom att fynda begagnat!

Om du räknar med att klota i 180km/h så kanske du borde hålla dig till kommunala färdmedel? :död

Mvh Johan

Bor du i närheten av stockholm så finns det en butik i närheten av st eriksplan som säljer begagnade skinnställ. Dit kan det vara värt att gå och kika. Det är grymt med begagnade ställ, dom är ju snyggast när dom e lite slitna.

Tobbe_89 skrev:
2228398 Asså vad köpte du för handskar för 2200?? låter "lite" dyrt tycker jag

Tjaa...ta Alpinestars GP Plus. Kostar 1900 så jag är inte förvånad om du hittar ett par handskar för 2200.

Backblade skrev:
2227466 Hej! Jag vart just inblandad i en olycka och jag kan säga att min bra utrustning + EN GOD portion tur räddade mig:

Lite capriser för mig.

Hjälm (4000)
Jacka (2000)
Byxor (3400)
Ryggskydd(700)
Stövlar (2400)
Handskar (2200)

18000 totalt eller nåt

14 700 :hihi

Thoraby skrev:

Woopdie

Kolla efter hojhandlares "paket-priser" ibland kan man göra bra klipp där.

Ett bra klipp när det gäller utrustning är att köpa dyrare saker till lågt pris inte billiga saker till lågt pris.

Precis som blackblade säger, tumma inte på säkerheten. Vänta hellre en säsong till och spara pengar.

Beggat ovurpat ställ + stövlar av känt märke (ex: spidi, dainese, a-stars)duger fint.
Ryggskydd + handskar + hjälm köper du såklart nytt.

/Fredde

Thoraby skrev:

Woopdie

Ca priser för mig.

Skinnställ, på köpet förra hojen, men hade inv i jacka beggad plus goretex byxor för totalt 1900 kr
Glasfiberhjälm halva nypriset. 1500 kr
Stövlar 1500 kr
Handskar: 300 kr på rea.
ryggskydd UFO gratis!!(CA 800 KR)(men köpte ett skinnställ för 800 kr då ingick ryggskyddet som jag var ute efter, sen sålde jag stället för 800 kr..)

summa 6000 kr då, men har med tiden bytt handskar, så man har flera par, och gortex har jag givetsvis kvar, bra för blöt/kall dagar el för passagerare.

Man behöver inte köpa dyrast, el bästa kvalitét ,snäppet under skyddar också bra, el köp begagnat i nyskick! Istället för att lägga 20 000 kr på skyddskläder så lägg lite mindre på det och sök begagnat och billigt och lägg mer på hoj istället, en bra hoj är bra ur säkerhetsynpunkt!!

freddexwing skrev:
2228645 Kolla efter hojhandlares "paket-priser" ibland kan man göra bra klipp där.

Ett bra klipp när det gäller utrustning är att köpa dyrare saker till lågt pris inte billiga saker till lågt pris.

Precis som blackblade säger, tumma inte på säkerheten. Vänta hellre en säsong till och spara pengar.

Beggat ovurpat ställ + stövlar av känt märke (ex: spidi, dainese, a-stars)duger fint.

/Fredde

Detta anser jag man kan köpa beggat med, men hjälm=nytt, finns folk som köper handskar som de ALDRIG använt som man får för halva priset! Och varför inte köpa ryggskydd beggagnat??

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back