Kompismeck - kolvbyte Rieju Drac?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Grabbens kompis (hans föräldrar är dessutom våra kompisar) har en Rieju Drac 2004 som han köpte av någon släkting som lågmilare runt 2017.
Då orkade den uppför sista backen hem till "gårn" på en specifik växel.
Nu måste han gå ner en växel för att komma hem. Killen väger som en påse chips.

Enligt mätaren är den runt 3700 mil och jag tänker spontant att det kan vara dags att byta kolv på den men jag hittar ingenting på Nätet om lämpliga bytesintervall.
På min tid byttes kolv eller kolvringar på Usch Dakotan rätt så ofta men på gamla båtmotorer gör man det typ aldrig.
På min gamla YZ125 slängde jag i en ny inför och sedan efter ungefär en halv säsong.

Är jag rätt ute?
Riejun är vattenkyld men det var min YZ också. Här ser lite trångt ut så jag får nog riva bort tanken trots den skitlilla motorn.
Eller finns det någon anledning till att låta bli?

Det hela började med att jag lovade byta drivpaket för det är riktigt riktigt visset. Och sedan den där "joooo, när man ändå håller på...." ni vet.

Vad säger ni, ska man sakta backa ut eller är det görbart?

Ett dåligt drivpaket kan ju faktiskt vara orsaken. En rostig sliten kedja går rätt trögt. Och en halvhäst minus är rätt mycket om man hade 1 från början.

Jag bytte på dotterns liknande moppe, av med tanken är alltid enklast. Sen kostar kolv och cylinder 500 spänn så byt allt, det tar under en halvtimme om man inte har öldrickande sällskap

Jag hade en Drac när jag var liten. Tanken får av. Köp både kolv å cylle nytt, det e billigt. En aluminium 48mm eller liknande gör gott för draget.

Det känns ungefär som förväntat. Men: den måste vara odiskutabelt laglig efteråt.
Jag antar att man fortfarande misshandlas vid vägkanten ifall sheriffen misstänker att motorn är "viktkompenserad"?

Det känns ungefär som förväntat. Men: den måste vara odiskutabelt laglig efteråt.
Jag antar att man fortfarande misshandlas vid vägkanten ifall sheriffen misstänker att motorn är "viktkompenserad"?

Köper du inte trimdelar så blir den inte heller trimmad.

Jag hade en Drac när jag var liten. Tanken får av. Köp både kolv å cylle nytt, det e billigt. En aluminium 48mm eller liknande gör gott för draget.
Köper du inte trimdelar så blir den inte heller trimmad.
Det var denna jag syftade på, jag uttrycker mig som en potta skit. Det är väl fortfarande så att ifall man avviker ifrån originalspecen så är det "trim"?

Jag upplever dagens mopperegler som lite otydliga, eller så är det efterlevandet som är kass där jag bor för hade jag varit sheriff hade jag plockat in säkert 90% av alla moppar som susar förbi där jag bor.

Har ni testat en vanlig mini service? Byta/göra rent luftfiltret samt tändstift?

Om luftfiltret är igensatt får man samma fenomen, den blir svag. Som att försöka andas genom ett sugrör med en tvättsvamp framför.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon