Komphöjning

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Får man värkligen högre hk antal även på toppvarv om man höjer kompf från ex 10-1 till 12-1? eller nm på toppv? Svar i % tack

Det kan man väl säga, men det är ju inte bara att höja.

Måste följa med mer bränsle för att kyla de högre temperaturerna som det ger, men mer bränsle och luft ger ju mer effekt.

Jag kan inte svara på hur mycket det ger xtra men det går alltid att hitta mer effekt än vad en motor ger original eftersom man kan fingra lite på lagens långa arm om vad som är tillåtet här i Sverige......

Ni som vet mer, rätta mig gärna!!!

Men ska du hålla på med turbo som det här forumet håller på med mest, så har du gått åt fel håll med att höja kompet........ ;)

Är det någon som vet var man köper kompmätare, har hittat till bil men mynstyckerna passar inte mc, någon som vet var man köper dessa.

Enkelt att göra egna anslutningar av gammla tändstift och en liten slangstump, men som det är sagt så många gånger på det här forumet så är det den beräknade kompresionen och inte det uppmätta trycket som gäller.
P

Det är bättre att ta kompledigt iställe om man går på högvarv så man inte blir utbränd.

Bara komphöjningen i sig gör inte mycket för effekten, mer att det påverkar bränsleförbrukningen positivt. En ökning från 11.1 till 12.1 ger ett par eller några procent effektökning. För att det ska ge mer, utan att öka risken för spikning på låg och mellanvarv, bör det följas upp med kammar med mer duration. Det är också då mer effekt erhålls, speciellt om det är en gammal hoj och portar och ventilsäten snyggas till samtidigt.

Här kan du själv se hur olika värden på kompressionsförhållandet i sig påverkar effekten. http://www.bgsoflex.com/crchange.html

Last edited:
Bara komphöjningen i sig gör inte mycket för effekten, mer att det påverkar bränsleförbrukningen positivt. En ökning från 11.1 till 12.1 ger ett par eller några procent effektökning. För att det ska ge mer, utan att öka risken för spikning på låg och mellanvarv, bör det följas upp med kammar med mer duration. Det är också då mer effekt erhålls, speciellt om det är en gammal hoj och portar och ventilsäten snyggas till samtidigt.

Här kan du själv se hur olika värden på kompressionsförhållandet i sig påverkar effekten. http://www.bgsoflex.com/crchange.html

Tack snälla farbror det var det bästa program på länge jag skådat... 5% det var ju mycket.
Nämligen så att att jag har provat lite vanligt trimm på xr650 turbon...
Orginal cc 650 1 cylle
portad av mig
orginal komp-F 10-1
orginal ventiler Går att pillra i 3mm större in minst 1mm ut
förgasare mikuni 40 portad till 40,8mm och powerjt Kn filter
avgas Egen tillverkat 2 till ett, drar bra från 6000-8250v
tornado kam 27duration 9,75 lyft
Orginal hk 51 Nu 72hk 71nm på slangen
Bra att veta vad 12-1 hittat på EVT 75,5hk och säkert 75 nm?
Hur mycket kan 3mm större ventiler hittat på?
Håller som bäst på att stoppa dit turbon igen:)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage