kompetensprov för polisen.

Man kan ju iaf hoppas att han blev underkänd...

Men å andra sidan händer arbetsplatsolyckor på de flesta ställen. Allt från nasty paper-cuts till dödsfall. Det här var ju lindrigt.

Fumla med vapen, gör polisen. IT-teknikern på sjukhuset drar igång "rm -rf /" i fel fönster. Båda kan leda till dödsfall (eller ömma fötter :) ). Försiktighet, säkerhet och yrkeskunnande sätter stopp för det mesta av sådant slarv...

Äh, spik i foten! Skottskadorna i sverige måste ju ändå ha minskat med 98% sedan den allmänna värnplikten bortrationaliserades. Vi hade en Hällgren i min pluton som var lika livsfarlig som gamen i Robin Hood på julafton.

Men å andra sidan händer arbetsplatsolyckor på de flesta ställen. Allt från nasty paper-cuts till dödsfall. Det här var ju lindrigt.
Ja, alla andra som klantar sig på jobbet blir ju inte av med licenser/tillstånd/jobb. Det kan ju ha varit vapenteknikern som ställde trycket fel lika gärna. Fast, man ska ju aldrig stoppa in fingrarna i varbygeln innan man ska skjuta å andra sidan.

Det framgår inte om det var under själva testmomentet som han sköt sig själv, men det lär väl inte vara första gången som ett skott ha gått av i annan än önskad riktning i samband med det. Provet består väl i att på tid dra ett hölstrat vapen, sikta och skjuta träff. Visserligen ska det också ske på ett säkert sätt. :näsblod

Jag tror han råka böja fingret vid hölstret då fingret ska vara rakt ner(pekfinger) och dra upp med resterande. Men jag tror TANT böjde fingret för tidigt som sagt :)

Var som när en annan gjorde lumpen och vi hade övning skarp ammunition. Vi grupp "Adam & Bertil, skulle avancera framåt och grupp "Ceasar" skulle göra en omfattning höger. Det var bara det att dom idoterna gick in 100m innan där dom skulle så kulorna bara ven i sten och träd runt oss. Som tur var kom ingen till skada.

En snubbe skulle skjuta pansarskott och snubben/ladd springer fram 10 meter FRAMFÖR plutonen och sätter sig och ska panga av när kapten springer fram och sparkar ner han på backen när dom vrålar skott kommer. För dom som inte vet, så kommer all skit och bakelit ut bakvägen och den skiten får man inte bort från kroppen sen.

Vi hade en under slutövningen som gick ut i skogen mitt i natten och satte bössan i munnen och tog livet av sig med "lösplugg". Detta 3 veckor innan muck !!

Två killar också under slutövningen som gick ut mitt i natten och pucklade på varandra, dagen efter var deras ak5:or borta ? Då sa dom att det kommit ett gäng under natten och slagit ner dom :D Bössorna hittade sen hemma hos en av dom. Bra försök att sno med sig vapen hem, jag hade ju grävt ner dom.

Det framgår inte om det var under själva testmomentet som han sköt sig själv, men det lär väl inte vara första gången som ett skott ha gått av i annan än önskad riktning i samband med det. Provet består väl i att på tid dra ett hölstrat vapen, sikta och skjuta träff. Visserligen ska det också ske på ett säkert sätt. :näsblod

Troligen

Det finns nått prov där det man drar vapnet ,osäkrar skjuter 2 skott mot en C20 , byta Mag skjuta 2 skott igen , alla 4 med träff i c20:an under 7 sek

Vet inte om Snuten använder det provet men de tränar "praktiskt skytte" och där ingår det.

Men som nån skrev , "det gäller å hålla ordning på avtryckarfingret"

Misstag kan alla göra. Trist bara att det råkade vara en fot ivägen , men rätt "billigt" ändå med tanke på vad en 9:a på nära håll kan ställa till med
Vet inte hur mycket snuten övar just med vapen ,de ända "pistoler" jag ser dem med är laserpickor, och de verkar det ju kunna skjuta allt med. :mad:

MER övning med "riktiga" vapen och dess hantering kan aldrig vara fel. för någon , Jag menar vem vill stå framför en myndighetsperson som är beväpnad , men inte kan hantera bössan?:glömdet

Äh, spik i foten! Skottskadorna i sverige måste ju ändå ha minskat med 98% sedan den allmänna värnplikten bortrationaliserades. Vi hade en Hällgren i min pluton som var lika livsfarlig som gamen i Robin Hood på julafton.

Du låg händelsevis inte på sjätte kompaniet i Strängnäs 95-96?

Den 50-årige polismannen träffade sig själv i foten med sin egen tjänstepistol i samband med att kompetensprov skulle avläggas.

Enligt Jan Gummås, ungdomsutredare hos polisen i Mora

Okej att många poliser man ser är gamla, men 50 år borde väl ändå inte räknas som ungdom? :tungan ;)

Så är det. Lite skönt att det fanns en lirare som hette Hällgren även hos oss som stämde in på beskrivningen. Han blev snabbt transferrerad från min pluton till en annan, och jag tänkte att du kanske var en av dem som fick äran att ingå i hans nya trupp.

Jag tror han råka böja fingret vid hölstret då fingret ska vara rakt ner(pekfinger) och dra upp med resterande. Men jag tror TANT böjde fingret för tidigt som sagt :)

Är det sant? Jag tror han tog upp vapnet, siktade, men tvekade på måltavlan och sänkte vapnet, SEN sköt sig i foten.

Ni kanske fick lillebrorsan till våran Hällgren. Eller så har alla Hällgren en dålig genuppsättning.

Kan så vara... Vi hade en Hällgren i vår pluton [1] och som på muckarresan till Helsingfors var så full att han gick in i en telefonkiosk i tron att det var ingången till färjan (ni vet de där glas/alu-gångarna man går i). Detta var i Helsingfors och när färjan avlöpte på kvällen var han fortfarande inte ombordsläppt pga att han var för onykter. Så kan det gå.

Fanns andra lirare som dock var värre, men där lämnar jag inga namn på de stackarna :)

[1] Sjätte kompanit, Strängnäs - fast 90-91...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park