Kompensera porthöjd med diffuser...

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Ökar man avgasporthöjden ökar man (ketchup)effekten, eller hur? Jag har också luskat ut att detsamma gäller om man ökar vinkeln(Kortar av) på diffusern på expansionskammaren, och slutligen kommit fram till att om man filar lite i kolven för att på så sätt öka avgasdurationen och sedan har en utbytbar diffuser måste man kunna reglera effekten lite som man vill? Jag menar, ska jag ta hojen till skolan vill jag bara köra snålt så det inte blir så dyrt, medan jag kanske vill ha lite ös i den för busåkning på kurviga vägar? Allt verkar bra i teorin med den information jag har... Frågan är om något annat påverkas när man ökar durationen? Ökad bränsletörst m.m?

Du har förstått grunden rätt (med viss modifikation) men detta kommer absolut inte att göra någon märkbar skillnad på en gatcykel som orginal har relativt moderat trimmningsgrad. Behåll grejerna orginal eller så får du fila betydligt mer men då blir där många timmars meckande och större hål i plånboken.

Boris JR skrev:
Du har förstått grunden rätt (med viss modifikation) men detta kommer absolut inte att göra någon märkbar skillnad på en gatcykel som orginal har relativt moderat trimmningsgrad. Behåll grejerna orginal eller så får du fila betydligt mer men då blir där många timmars meckande och större hål i plånboken.

Vad ska man göra för att få lite effekt med ett körbart register då? Har alltid undrat vad som skiljer min 22hästars rdmotor från aprilias 36hästars.
Ett väldesignat avgassystem kan öka den totala effekten, men då blir det toppigt. Samma sak om man höjar avgasporten, breddning ska visst inte ge några bieffekter men efter en snabbkoll har jag konstaterat att det inte riktigt finns utrymme för det. Vill heller inte sabba kolvringarna helt.
Det måste ju vara något speciellt som gör det där hoppet på 15 hästar :3freak , eller är det bara tusentals småsaker?

*/ ?>
Back