Kompensera kamtid efter strokad vev (kul matteproblem)

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har satt i en ny vev i min KTM som är strokad 1mm mot original (vevaxeln sitter 1mm längre ut från centrum på vevaxeln). ÖD på kolven är alltså 1 mm högre än tidigare så jag har kompenserat med en extra toppackning. Nu till det roliga...

Problem 1: Nu när toppen sitter 1mm högre är timingen för kammen förskjuten, men med hur många grader?

Diameter på kamdrev: 88 mm

Min lösning 1:
Diameter: 88mm -> radie: 44mm
När drevet höjs 1mm ges vinkeln av uttrycket tan(förskjutning/radie)
tan(1/44) = 4*10^-4 grader = 0,0004 grader :gnissla

Min lösning 2:
Jag räknar ut omkrets, delar 360 grader med omkretsen och får förändring i grader per förskjuten mm (mindre exakt då förskjutningen inte följer cirkels kurva).
Omkrets: 88 * pi = 276 mm
360/276 = 1,3 grader/mm


Var tänker jag fel (troligtvis med tangens)?



Det roliga fortsätter!


Problem 2:
Kamdrevet sitter på kammen med splines. Antalet taggar och splines är inte samma, därför kan man flytta drevet åt ena hållet där kammen fäster i drevet (splines) och flytta tillbaka kedjan mot drevet (om man tänker att kedjan sitter fast nertill på vevaxeln så att även den flyttas).

Antal kugg på kamdrev: 34
Antal splines på kamdrev: 18

Drevet sitter på motorns vänstra sida och förhöjningen vred drevet motsols.

Hur många kugg ska jag vrida och hur många splines ska jag vrida, vilka håll?

Min lösning:
Varje kugg på kamdrevet motsvarar: 360/34= 10,59 grader
Varje splines på kamdrevet motsvarar: 360/18= 20 grader

Vrider jag drevet två kugg medsols och tillbaka en splines så förskjuter jag drevet 10,59*2 - 20 = 1,18 grader. Korrekt?
 
"Min lösning 1:
Diameter: 88mm -> radie: 44mm
När drevet höjs 1mm ges vinkeln av uttrycket tan(förskjutning/radie)
tan(1/44) = 4*10^-4 grader = 0,0004 grader"


Nästan rätt.
Ska vara: tan-(1/44)=1,3019
Du ska använda Inverterat tan för att få fram Grader.
Vanligt tan när du har Grader du vill räkna med.

Montera kamdrevet vridet moturs 20 grader.
Vrid sedan kamdrevet och kam 21,18 grader medurs
Resultatet blir 1,18 förskjutning medurs.

Detta var mycket roligt. Man fick ju tänka till.:tummenupp
 
Tack Slipp, nu känner jag mig trygg i att fortsätta. Lite pinsamt dock med gymnasiematten :rolleyes:

Fin kväll, god öl, alla delar till hojen har jag fått tag i. Så skall mekkvällar vara! :yoparty
 
Så här blev det alltså

Kamdrev vridet 2 kugg medurs (21,18 grader), sedan vred jag tillbaka kamdrevet moturs en splines (20 grader).

Nu är kammen så nära den kan vara original timing.
 

Bifogat

  • DSC00257_2.JPG
    DSC00257_2.JPG
    113.6 KB · Visningar: 57
Å hade du gjord det MEST rätta, hade du:

- Bibehållit original toppackning = ingen förändring i timingen.
- Mätt squishmåttet
- Svarvat av motsvarande yta på kolvtoppen, tills rätt/önskat mått uppnåtts.

Vinst: Ökat komp och perfekt squishhöjd! Dvs mer effekt, mindre kolvvikt, och slipper tramset med dubbla toppackningar.

Det är - som så ofta - skillnad på teoretiska, och praktiska lösningar! Det är därför man betalar lite mer för RÄTT metoder, istället för billigaste. :tummenupp ;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top