Komp-test...

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag va o Komp-mäte cylindern idag hos en bekant. ja fick 7 bar, nån som vet om det är OK??

och

så går min nsr ganska dåligt, kanske avgasportarna, hur kollar jag att dom öppnar ordentligt och stänger(har ingen verkstadshandbok)

och

det finns ett jävligt irriterande ljud som kommer från baklamporna, nånstans(massa plast detaljer ivägen så man ser inte). låter precis som om det är nån slad lr liknande som är av och slår måt jord. nu e jag inte säker, men e inte tändspolen vid baklamporna nånstans?
 
CayLe skrev:
Tändspolen är snarare vid framlamporna. Sitter under tanken.

jasså?

så många gånger som jag öppnat tanken o mekat så borde man ju ha sett den iaf, dom brukar ju vara rätt så stora (ingen lite ärta precis).
måste säga att den inte är nånstans där man ser den iaf.
 
weeeiii skrev:
jasså?

så många gånger som jag öppnat tanken o mekat så borde man ju ha sett den iaf, dom brukar ju vara rätt så stora (ingen lite ärta precis).
måste säga att den inte är nånstans där man ser den iaf.

Varför skulle tändspolen sitta vid baklampan? Det skulle ju vara som att ha toaletten i köket :fakta
 
Om hojen går dåligt ska du kolla att detta är OK: sladden till tändspolen får inte ha skador för då blir det jordfel och därav tappar den effekt på högre varv, och ifall skadan ligger mot nåt så kan de bli ännu sunkigare och t.o.m. sluta funka, kolla så att det är bra kontakt mellan tändhatten och tändsladden.

Bestycka förgasaren rätt (när du kört en bit och kollar på stiftet så ska de vara gyllenbrut, då menar jag den vita delen av stiftet i mitten).
Är stiftet indränkt av olja har du för stort munstycke och om det ser ut som lite vita/gråa avlagringar eller nåt så har du för litet munstycke.

När du fått inte de rätt så trixar du med nålen och blandskruven för att få den att gå så bra som möjligt. Luftskruven påverkar mest låg och mellanregistret och nålen verkar ändra över hela, fast mest på lite högre varv (min erfarenhet). Kolla så att den inte får tjuvluft mellan förgasaren och insuget.

Se till att luftfiltret inte är igentäppt. Kolla även så att hålet i munstycket inte är repigt eller dylikt, det ska vara helt runt och fint, är det till exempel lite skit eller att det är repor vid hålet så blir "strålen" av bensin ojämn och det påverkar en del.

Kolla så att YPVS:en fungerar och ta loss vajrarna från den och stäng och öppna portarna helt några gånger, det kan ju ha hamnat skit som gör att dom inte öppnas/stängs helt. kolla sedan att YPVS:en är rätt inställd, det brukar vara så att överkanten på porten ska vara i samma höjd som överkanten på utblåset när du vridit på tändningen och den surrat klart (iaf på tzr) sen om du tar bort kåpan till ypvs:en på den sidan av cylinderna som vajrarna går in på så brukar det finnas märken så att du kan se om den står rätt, när du väl öppnar så blir det rätt så logiskt, och man ser lätt hur dom vill att den ska stå efter att den surrat klart. Kontrollera så att vajrarna sitter på rätt plats, och inte är bakvända.

Kolla så att tändningen är rätt inställd.

Ifall allt detta är ok och det ändå inte fungerar bra så kan tändspolen vara skadad eller delvis sönder, det kan hända att tändspolar funkar _delvis_ fast dom är lite sönder och då går hojen illa som fan.

Hjälper inte detta så vet jag inte vad det kan vara, möjligen kass cylinder/kolv.

BTW. 7 bar låter rimligt tycker jag men jag vet inte dom exakta värdena på NSR, och gå o köp en verkstadshandbok på direkten, den kommer att hjälpa dig MYCKET :)

Lycka till ! :tummenupp
 
Last edited:
hondas sytem heter ATTACK eller nått sånt.. och nålen påverkar mest mellanregister väl? och luftskruven påverkar mest toppregistret väl? rätt mej om jag har fel...
 
SmackMan skrev:
hondas sytem heter ATTACK eller nått sånt.. och nålen påverkar mest mellanregister väl? och luftskruven påverkar mest toppregistret väl? rätt mej om jag har fel...

Hondas gamla avgasport heter ATAC, den är totalt värdelös. Den sitter på MBX - NSF - NSRII - MTX

Den nyare som sitter på nsr'en heter RC-Valve, och den är MYCKET bättre.

Skruven påverkar väl blandningen på låga varv, nålen mellanregistret och huvudmunstycket maxgas?
 
CayLe skrev:
Hondas gamla avgasport heter ATAC, den är totalt värdelös. Den sitter på MBX - NSF - NSRII - MTX

Den nyare som sitter på nsr'en heter RC-Valve, och den är MYCKET bättre.

Skruven påverkar väl blandningen på låga varv, nålen mellanregistret och huvudmunstycket maxgas?

Skruven är jag ganska säker på att den påverkar större delen av registret, nålen påverkar bara upp till 1/4-1/3 gaspådrag, huvudnunstycket påverkar hela registret.
 
Larco skrev:
Skruven är jag ganska säker på att den påverkar större delen av registret, nålen påverkar bara upp till 1/4-1/3 gaspådrag, huvudnunstycket påverkar hela registret.

okay, en sak till borde ni kanske veta...

hojen har gått bra förrut, men efter vinter så har den gått BAJ! :va
 
Larco skrev:
Skruven är jag ganska säker på att den påverkar större delen av registret, nålen påverkar bara upp till 1/4-1/3 gaspådrag, huvudnunstycket påverkar hela registret.

Njae du, Cayle har mer rätt..
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top