Komp problem?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Hej.. Jag behöver hjälp med en sak.. Det hela började i fredags jag åkte min Yamaha tt600r till jobbet och när jag körde så bara dog hojen, Jag märkte att det var komp "spaken" (Allså den som det sitter en vajer till så det ska bli lättare att starta) Så jag satte tillbaka den den sitter allså fast med en stripes så den har aldrig fungerat... Men så fick jag igån hojen igen när det var dax att åka hem .

Jag kom nästan hem när hojen dog igen och såg att "spaken" hade ramlat av igen. Och tänkte sätta tilbaka den och köra med det gick inte :confused: Och nu får jag inget komp alls i hojen, Kan ja ha tappat nått eller vad kan vara fel??? :va

Tacksam för snabb hjälp behöver hojen imon... :(

Det är väl decompen som har hängt sej? MEd andra ord så står ventilen öppen hela tiden, därav saknar du kompet!?

Men hur ser det ut när decompen är aktiverad? Är ventilen påverkad då?
Edit: Stavfel Deluyxe! =)

Last edited:
skrämmselsinarium............decomp modulen har vridigt sig så mycket att ventilen har tagit i kolven:näsblod :skrämd :skrämd ..... Nä så otour får vi hoppas att du inte hafft!! vet att xt tt kan vara luriga när man labbar/skruvar med hade en kompisare som grinade sedan han hade bytt lameller på sin tt . gick inte seda igång???? Vi stog och kliade oss i skallen säkert en timme 5 pers!! och till slut kom någon smarskalle påp att decompsystemet från kicken var felmonterat för den gick ju igång på rullstart!! var bara att montera rätt så gick den sedan:yoparty Man vet aldrig du kan ju prova lägga i en växel och se om du verkar ha bättre komp då?? ev rullstarta? kan ju ha blivit någe strul med kickdecompen om den nu går på samma historia? kommer inte ihåg hur det är på xt/tt.....

Detta hände mig också när wiren gick av. armen ut från motorn "dekomressionsarmen" MÅSTE stå i rätt läge vilket åstadkomms av en fjäder samt wiren och om den saknas kan armen hamna i fel läge vilket jag tror inträffat. Jag tror tillockmed att du kan få cornflakes bland ventillyftare och ventiler om detta sker under gång, men det kanske någon med en sprängskiss eller mer kunskap än mig kan svara på.

Hoppas du förstår min förklaring och att du får igång den.

EDIT: Läste bara frågan och var för snabb i fingrarna du hadde ju redan fått detta förklarat.

Tar på dumstruten och ställer mig i hörnet

Last edited:
Kan helt klart vara som föregående talare sagt.
Om du kikar på denna bild så har du dekompen nere till vänster.
CIMG1332.jpg

Du ser då om du zoomar att om dekompviren är av eller slack så finns det en risk att spännfjädern lossnar och att dekompaxeln lägger så så att vipparmen aldrig kan släppa upp ventilen i sitt säte. Nu när jag kikat närmre så kommer sjädern göra att "armen" pekar framåt om vajenr går av och då har du alltid max dekomp!!!
Detta skulle döda motorn ganska effektivt. Har du riktig otur så kan dekompaxeln hamna i ett sådant läge att den bara pyser ut liiite komp vilket gör att motorn antagligen skulle gå men vara svag och ge dig bränd ventil och säte som följd om du har otur.
Jag ska se om jag inte kan gräva fram en bättre bild på dekompen inne i toppen och utanpå.

Last edited:
Oj oj massa svar.. Dock måste jag vara trött för jag fattar ingenting.. :D

Jag har testat lägga i växel och det hjälper ingenting jag ska plåcka bort toppen imon och kolla så ingenting har gått isönder.. Jag testade idag att ta bort komp armen och satte igen hålet men det hjälpte inte de heller.. :confused:

Oj oj massa svar.. Dock måste jag vara trött för jag fattar ingenting.. :D

Jag har testat lägga i växel och det hjälper ingenting jag ska plåcka bort toppen imon och kolla så ingenting har gått isönder.. Jag testade idag att ta bort komp armen och satte igen hålet men det hjälpte inte de heller.. :confused:

Å Huuuuva det lät inte bra då skulle rimligtvis ha bra komp!! Det blir att riva del för del så att säga:gnissla när du rivit av ventilkåpan och inte hittar något direkt fel så kan du skruva lös kröken och stoppa in örat i utblåset och trycka hårt på kicken (förutsatt att kammen är bortplockad, & ventilkåpa bortplockad!!) du får ta hjälp av någon,,,kan ju vara svårt att hålla reda på både kamkedjan och kicka och ha örat i utblåset samtidigt:D Då ska motorn vara tvärstum så att säga dvs du ska under någon sek kunna ha hela din tyngd på kicken utan något väsande pysande ljud från någon ventil!! För då läker det!! blir detta fallet är det bara att skruva av toppen och ta fram visakortet:gnissla

Å Huuuuva det lät inte bra då skulle rimligtvis ha bra komp!! Det blir att riva del för del så att säga:gnissla när du rivit av ventilkåpan och inte hittar något direkt fel så kan du skruva lös kröken och stoppa in örat i utblåset och trycka hårt på kicken (förutsatt att kammen är bortplockad, & ventilkåpa bortplockad!!) du får ta hjälp av någon,,,kan ju vara svårt att hålla reda på både kamkedjan och kicka och ha örat i utblåset samtidigt:D Då ska motorn vara tvärstum så att säga dvs du ska under någon sek kunna ha hela din tyngd på kicken utan något väsande pysande ljud från någon ventil!! För då läker det!! blir detta fallet är det bara att skruva av toppen och ta fram visakortet:gnissla

Okej ska testa detta.. :( Med min tur så blir det nog att ta fram visa kortet..

Behöver du träning i det så kan du höra av dig för jag har fått träna mycket, hårt och länge på det där med att dra kortet på sistone......:D

Glöm inte att ställa motorn vid den övre dödpunkten innan du river av ventilkåpan och kammen så du vet läget på grejjerna när det ska ihop igen.
-Underlättar vid injystering av ventilspel vid montering.

Har du hål i kolven eller behöver en frisk kam så har jag båda liggande...

Behöver du träning i det så kan du höra av dig för jag har fått träna mycket, hårt och länge på det där med att dra kortet på sistone......:D

Glöm inte att ställa motorn vid den övre dödpunkten innan du river av ventilkåpan och kammen så du vet läget på grejjerna när det ska ihop igen.
-Underlättar vid injystering av ventilspel vid montering.

Har du hål i kolven eller behöver en frisk kam så har jag båda liggande...

Fan vad jobbigt allt ska vara hela tiden... :gnissla Hur vet jag när kolven är i dödpunkten??

Ska börja montera bort allt på fredag när jag är ledig...

Fan vad jobbigt allt ska vara hela tiden... :gnissla Hur vet jag när kolven är i dödpunkten??

Ska börja montera bort allt på fredag när jag är ledig...

Det finns markeringar på svä'nghjuet.. Men du kan skita i dom och bara ta en pinne & stoppa ner i tändstiftshålet för att känna när kolven är i topp. obs kolven är ju bara i RÄTT toppläge varannan gång!! När du fått av ventilkåpan ser du om du har rätt toppläge,,,,,Bägge kammnockarna ska då vara vända neråt i ett upponervänt" V" Då ska du även se markeringar på kammkedjedrevet. Vid fel toppläge då står kammen något vriden i förhållande till ett perfekt uppne V

Nu vet jag ju inte hur de är på520, men på 525 an har du en bult som sitter längst fram ganska långt ner på höger sida med en tjock bricka på(se bild)

skruva loss bulten ta bort brickan skruva in bulten igen, du drar runt motorn tills du kan skruva in bulten helt

MEN du bör ha en hylsa på svänghjulet så att du kan vrida motorn åt båda håll, för man kan få in bulten hela vägen men motorn går att dra bakåt då är de inte rätt, motorn ska vara stum åt båda håll när bulten är inskruvad då har du motorn i ÖD"övre död läget"

Bifogat

• Kopia av DSC00254.JPG
    Kopia av DSC00254.JPG
    222.3 KB · Visningar: 54
Last edited:
Nu vet jag ju inte hur de är på520, men på 525 an har du en bult som sitter längst fram ganska långt ner på höger sida med en tjock bricka på(se bild)

skruva loss bulten ta bort brickan skruva in bulten igen, när du har motorn i rätt läge kommer bulten att gå att dra in hela vägen..

MEN du bör ha en hylsa på svänghjulet så att du kan vrida motorn åt båda håll, för man kan få in bulten hela vägen men motorn går att dra bakåt då är de inte rätt, motorn ska vara stum åt båda håll när bulten är inskruvad då har du motorn i ÖD"övre död läget"

läs om läs rätt.

Om du lägger dej på ryggen med benen mot bakhjulet och huvudet mot framhjulet, och kikar under motorn, så finns det en bult med insexfattning ett par decimeter framför oljepluggen. Denna bult sitter inskruvad i motorn tillsammans med en kopparbricka som fungerar som distans till bulten.

När du tror att du har motorn i övre dödpunkt så ska du skruva ut bulten och ta bort kopparbrickan helt och sedan skruva tillbaka bulten, fast denna gången räcker ju bulten hela vägen in eftersom du just tagit bort kopprbrickan. Denna kil/pil-formade bult går in i ett förborrat hål i vevaxeln och låser helt enkelt fast motorn i absolut övre dödpunkt. Idiotsäker lösning!

Är du inte säker på om bulten sitter rätt hålet i vevaxeln så kan du lägga hojen i sexan oxh snurra på bakhjulet med din fot, det funkar om man tar spjärn mot ekrarna och snurrar hjulet på det viset. Lycka till =)

Om du lägger dej på ryggen med benen mot bakhjulet och huvudet mot framhjulet, och kikar under motorn, så finns det en bult med insexfattning ett par decimeter framför oljepluggen. Denna bult sitter inskruvad i motorn tillsammans med en kopparbricka som fungerar som distans till bulten.

När du tror att du har motorn i övre dödpunkt så ska du skruva ut bulten och ta bort kopparbrickan helt och sedan skruva tillbaka bulten, fast denna gången räcker ju bulten hela vägen in eftersom du just tagit bort kopprbrickan. Denna kil/pil-formade bult går in i ett förborrat hål i vevaxeln och låser helt enkelt fast motorn i absolut övre dödpunkt. Idiotsäker lösning!

Är du inte säker på om bulten sitter rätt hålet i vevaxeln så kan du lägga hojen i sexan oxh snurra på bakhjulet med din fot, det funkar om man tar spjärn mot ekrarna och snurrar hjulet på det viset. Lycka till =)

Nu har jag låssat alla skruvar till toppen men jag får inte bort den för den tar i ramen.. :gnissla Måste jag ta bort hela motorn för att få bort den? :confused:

Jag har aldrig haft av toppen på motorn, men med hänsyn till hur tight det är att bara få av inspektionsluckorna till ventilerna, så är mitt svar, ja, du måste nog ta ut motorn, o inte ens det finns det gott om plats åt att göra.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back