Egentligen så är väl frågan omöjlig att svara på, det är ju inte bara komp kontra oktan som avgör när det spikar. Det är som att fråga efter ett diagram över hur fort man kan köra en bil genom en kurva innan fästet släpper... Självantändning uppstår pga att heta punkter bildas, värmen är ju spöket som ställer till det, bränsle skall brinna, om man saktar ner förloppet till slow-motion så brinner blandningen från stiftet och utåt. Blir det för varmt exploderar allt på en gång istället för att brinna (detonation, dvs spikning), den värme/kraft som bildas då puvriserar det mesta i sin väg, smälter kolvar, stift, blåser packningar osv. Bildningen av dessa heta punkter och hur varmt det blir är olika från motor till motor och kan dessutom delvis byggas bort, t.ex oljekylda kolvar tål mer än icke kylda, smidda tål mer än gjutna, en effektivare IC ger kallare laddluft dvs mindre värme, effektivare kylsystem leder bort värme bättre (leda om mer vatten till toppen t.ex), korrekt inställd tändning, bra tändsystem, stift, har man mycket sotavlagringar i motorn så ger det mer tendens till spikningar än en motor som är "ren" osv osv Har sett exempel på turbohoj där man velat dölja turbon under kåpan och lagt insugsfiltret nästan emot grenrören, i ett sånt fall går det inte att ladda lika mycket som om filtret låg ute i friskluften. Kontentan är att det går inte att göra ett diagram såvida man inte utgår från en enda referensmotor, alla parametrar som ändras utöver det ändrar ju också ett eventuellt diagram. Om alla faktorer optimeras maximalt så tål en motor ganska mycket laddtryck utan problem.
Men det är ju en ekonomisk fråga också, att bygga allt optimalt är ju inte direkt gratis.
Jeffrey